Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2017, 10:32

VeeTee schreef:
Roger B. schreef:vast..... maar bij een auto uit 2000?

Toen ik de mijne (van '96) kocht 10 jaar geleden - occasie bij de dealert - zat er in ieder geval wel al zo'n Ca accu in. Regelaar kan toch ook nadien nog afgeregeld worden als er een nieuwe (ander type) accu in gezet wordt?

Standaard zat en zit er gewoon een gewone lood-accu in, eventueel zelfs eentje die nog gewoon open kan.

En ... of de regelaar bijgeregeld kan weet ik niet.
Die bewuste dealer zei mij indertijd van niet, die bewuste dealer vond de soms wel, en soms niet eens, 14 V ook goed genoeg.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 12 Jun 2017, 20:15

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:
Die bewuste dealer zei mij indertijd van niet, die bewuste dealer vond de soms wel, en soms niet eens, 14 V ook goed genoeg.
Groeten MarcS
ja mooi hé,...ze (onze technici) hebben er allemaal geen bal verstand van. Ik heb ze op trainingsavonden en kan vaak wel janken door de gebrek aan (betweterkennis) kennis. Hopelijk houden ze het vast en gaan ze niet weer terug naar hun stok oude mhyten en sagen omtrent accu's. De accu van vandaag is zeker niet meer de accu van 20 jaar geleden....
Failing to prepare is preparing to fail!

twdi

Berichtdoor twdi » 16 Jun 2017, 23:31

Ik heb de vele posts niet allemaal gelezen, maar wij hebben voor de nationale luna box gekozen die volgende week erin gaat. Ook voor een koeler/vriezer voor onze oa onze ijsland reis. Het gefrut in de standaard accubox om daar een tweede accu bij te plaatsen vonden we geen mooie oplossing.

Wat ik me wel afvraag, buiten onze vakanties halen we de 2e accu straks uit de auto. Moet ik hem dan op een (druppel)lader hangen om hem in goede conditie te houden?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2017, 08:26

continu aan de druppellader lijkt me niet nodig, en afhankelijk van de lader schadelijk. eens per maand of langer is beter denk ik.
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Jun 2017, 08:36

Roger B. schreef:continu aan de druppellader lijkt me niet nodig, en afhankelijk van de lader schadelijk. eens per maand of langer is beter denk ik.

Inderdaad, een beetje afhankelijk van de zelfontlading van de accu gewoon ieder kwartaal aan de lader. Ik heb een Optima als reserve accu en die hang ik ieder half jaar aan de lader (of nadat ik hem gebruikt heb als hulp-startaccu).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 17 Jun 2017, 10:52

twdi schreef:Ik heb de vele posts niet allemaal gelezen, maar wij hebben voor de nationale luna box gekozen die volgende week erin gaat. Ook voor een koeler/vriezer voor onze oa onze ijsland reis. Het gefrut in de standaard accubox om daar een tweede accu bij te plaatsen vonden we geen mooie oplossing.

Wat ik me wel afvraag, buiten onze vakanties halen we de 2e accu straks uit de auto. Moet ik hem dan op een (druppel)lader hangen om hem in goede conditie te houden?

Ik heb dezelfde unit, waarin een standaard accu is geplaatst. Handig als je hoofdaccu opeens de geest geeft, en je startvermogen nodig hebt. Wanneer ik de National Luna uit de auto haal dan laad ik 'm elke 2 á 3 maanden bij. Met een half uurtje aan de lader is de accu weer opgeladen. Echt ver ontladen is de accu niet, want zelfs na 3 maanden zie ik nog de groene indicator.

Chris

twdi

Berichtdoor twdi » 17 Jun 2017, 12:02

Ok. Beter.
Maakt het nog uit dan welke accu lader ik koop?

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 17 Jun 2017, 12:57

Volgens mij behoef je voor het bijladen geen dure druppellader aan te schaffen, ik heb een simpele lader van 10A, ongeveer 25 jaar oud en die doet het prima.

Chris

nicknick

Berichtdoor nicknick » 29 Jun 2017, 00:14

laatste vraag nog voordat ik aan de slag kan!

Kan ik een koelkast het beste in een sigarettenaansteker pluggen, of een andere verbinding maken, om hem aan de 2e accu te koppelen?

En welke draad moet ik halen om dit veilig te doen (en waar?). Mijn idee is om vanuit de 2e accu alles te loodsen naar een zekeringhouder, vanwaar dunnere draden richting koelkast en licht gaat.

twdi

Berichtdoor twdi » 29 Jun 2017, 00:22

De national luna powerbox heeft ook een 12v hella aansluiting. Die zou je ook kunnen gebruiken voor je koelkast.
Er zit ook een power aansluiting op. Ik weet de naam van die stekker niet, maar dat is ook een goede optie denk ik.

Kijk er maar eens naar.

Terug naar “Techniek”