Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2017, 13:17

ppw schreef:kunt er ook een tweede dynamo op zetten.... heb je twee circuits... niet eens heeeul duur...
https://gwynlewis4x4.co.uk/product-cate ... or-mounts/

Da's een beetje als met een kanon op een mug schieten.
Een tweede dynamo is eventueel een "makkelijke" oplossing als je 12 V en 24 V naast elkaar hebt, maar tweemaal 12 V met twee dynamo's is een beetje overkill. Een gemiddelde en zelfs een kleine dynamo levert al meer dan genoeg ... reken als vuistregel met 10% van de nominale accu-capaciteit, doe daar een factor 2 op en dan nog is ongeveer iedere dynamo al ruim overbemeten.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 09 Jun 2017, 14:37

tja... ik lier veel. ;) :roll: :mrgreen: :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2017, 14:54

ppw schreef:tja... ik lier veel. ;) :roll: :mrgreen: :mrgreen:

Ja, maar da's ook wat anders, dan heb je profijt van de Amps die de dynamo levert.   On een tweede accu op te laden is een tweede dynamo een beetje veel van het goede. Lier je wat minder intensief dan gaat het gewoonlijk al gewoon goed met één dynamo.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2017, 07:25

Landmarcs schreef:

Lier je wat minder intensief dan gaat het gewoonlijk al gewoon goed met één dynamo.

Groeten MarcS

:lol: :lol: :lol:
Dan moet ie beter inschatten wat zijn auto (en hijzelf) WEL aankan....... maar waar is de lol van spelen in de zandbak dan heen :?: :?:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2017, 09:59

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:

Lier je wat minder intensief dan gaat het gewoonlijk al gewoon goed met één dynamo.

Groeten MarcS

:lol: :lol: :lol:
Dan moet ie beter inschatten wat zijn auto (en hijzelf) WEL aankan....... maar waar is de lol van spelen in de zandbak dan heen :?: :?:

Ik rijd nog steeds met een stukje 2x4 bagage. Ook toen vond ik het "de lol" om niet vast te komen, en bijv. in mul zand zo te rijden dat de wielen bleven draaien zonder te graven. Ik vond het toen ook al lol dat ik op plekken kwam waar anderen niet kwamen, en soms reed ik schijnbaar zonder moeite uit een veld waar een 4x4 bleef staan (de moeite is dan: vooraf goed kijken wat er wel kan).
Met de Defender kom je heel veel verder, en ... ook dan kan het juist de sport zijn om (net) niet vast te komen staan.
Maar goed, je kan ook als definitie aanhouden dat zolang je niet vast komt te staan je de "lol" mist.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 10 Jun 2017, 11:44

ik lier voornamelijk anderen.... die vaststaan :roll: :mrgreen: :mrgreen: ;) :lol:
terrein lezen is het eerste wat Peter A me leerde... :mrgreen:
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

jan van daalen

Berichtdoor jan van daalen » 10 Jun 2017, 12:55

Peter???? Is 'tie nog steeds actief?

Jan

ppw

Berichtdoor ppw » 10 Jun 2017, 16:35

is net terug van Croatie met Paul... ;) en still going strong!! leer er nog steeds van, alleen al door ernaast te zitten ;)
http://www.terrein.nu/Actualiteit/Uniek ... tia-Trophy
Afbeelding
http://www.terrein.nu/Actualiteit/Croat ... 2017-dag-3
― Robert Downey Jr.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 10 Jun 2017, 18:55

Van Peter heb ik zat geleerd in mijn LRDE dagen, goede vent!

Maar over die accu's, ik heb een stom simpel systeem, hoewel ik wel 4accu's heb gezien mijn auto 24V is.
Ik heb een 2e set van dezelfde accu's voor de koelkast en al het andere spul. Om het te schakelen heb ik 2 massaschakelaars, dus ik kan bepalen welke accuset gebruikt word, ik kan op beide accusets starten of voor huishoud gebruiken. Of alle accus voor starten of huishoud. Ik kan ook zelf bepalen welke accuset de eerste laadstroom krijgt, start, huishoud of alle tegelijk. Supersimpel, niks electronisch dat kapot kan en veelzijdig.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

nicknick

Berichtdoor nicknick » 10 Jun 2017, 20:21

Zo, wat een reacties, bedankt! :)

Ik lees online flink wat over eenvoudige systemen die je zelf kan switchen. Dat klinkt prima, maar het liefst heb ik een eenvoudig systeempje die dit voor me wegneemt. Zo'n Cyrix dus of een T-max (https://www.amazon.com/T-MAX-47-3800-Du ... B0026JCNJE). Nu zegt zo'n display niet enorm veel, maar het geeft me ergens wel een rust om te zien dat alles geladen wordt - of niet.

Wat betreft accu's, goed om alle reacties te lezen en dat een 'standaard' accu ook gewoon kan, naast de Optima's, Oddeseys en meer. Wat is dan de accu die je het beste kan pakken, toch een wat duurdere Varta? Of een ander merk? Ik ben echt helemaal niet thuis in accu's vandaar!

Een lier heb ik niet en een zonnepaneel gaat wel op 't dak komen overigens!

Terug naar “Techniek”