Erik Peters schreef:VeeTee schreef:Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...
Geen idee wat de electronica in de die nieuwerwetse Defenders consumeert, in mijn 20 jarige 300Tdi zit alleen het klokje, het geheugen van de autoradio, en een after-market immobiliser als stille verbruikers.
Na 3 weken stilstand start hij net zo vrolijk als anders, maar ik heb wel een zonnepaneeltje op het dak liggen, dus zelfontlading en wat klein verbruik wordt zo al gauw gecompenseerd.
Zoiets, maar mijn 300 Tdi start na 2 maand stilstand nog gewoon (en dat zonder bijladen!). Overigens zit daar een origineel alarm in (net als in de Td5) en een radio. Het klokje heb ik vervangen door een voltmetertje uit een (oudere) 110.
Overigens laadt de Td5 's winters bij vorstig weer met een hogere spanning dan 's zomers bij 20 graden, dus ik verwacht dat de laadspanning temperatuur afhankelijk geregeld is (als de motor warm is zakt de laadspanning ook).
Kennelijk trekt de Td5 iets meer stroom, en/of is het slimme laadsysteem iets te "slim", of het is gewoon domme commercie.
Het is voor de dynamo-fabrikant makkelijker om iets "te veilig" te gaan zitten, dat scheelt "afkeur" wegens overspanning.
Groeten MarcS