Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jan van daalen
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 Jun 2017, 14:44

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor jan van daalen » 10 Jun 2017, 20:51

ppw schreef:is net terug van Croatie met Paul... ;) en still going strong!! leer er nog steeds van, alleen al door ernaast te zitten ;)
http://www.terrein.nu/Actualiteit/Uniek ... tia-Trophy
Afbeelding
http://www.terrein.nu/Actualiteit/Croat ... 2017-dag-3

Mocht je 'm spreken, doe die "ouwe vrachtwagenchauffeur" alsjeblieft de hartelijke groeten van me.

Jan

ppw
Berichten: 1289
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor ppw » 10 Jun 2017, 22:11

ik heb een 140A Cyrix, een td5 110A accu en een optima... en twee voltmeters middels een relais voor elke accu, om te zien of ze geladen worden, én een voltmeter op m'n dynamo... omdat die ook wel eens de geest geeft... 100A dynamo op een 200tdi met v-snaren is wel de limiet... 65A gaat makkelijker :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 10 Jun 2017, 22:18

Toe maar, 3 voltmeters.... 1 met een keuzeschakelaartje volstaat toch ook?

image.jpeg
;) :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 6850
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2017, 00:06

VeeTee schreef:Toe maar, 3 voltmeters.... 1 met een keuzeschakelaartje volstaat toch ook?


Tja ... met drie Volt-meters meet je ... zodra er geladen wordt en alles goed is gewoon alle drie hetzelfde.
Is er een verschil dan moet je die drie voltmeters, de bekabeling van die drie en uiteindelijk ook de bekabeling dynamo-accu gaan checken.
Aangezien je hoopt/verwacht dat de bekabeling dynamo-accu slechts een minimale weerstand heeft is gewoon één meter al heel illustratief.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 11 Jun 2017, 07:06

Landmarcs schreef:Tja ... met drie Volt-meters meet je ... zodra er geladen wordt en alles goed is gewoon alle drie hetzelfde.
Is er een verschil dan moet je die drie voltmeters, de bekabeling van die drie en uiteindelijk ook de bekabeling dynamo-accu gaan checken.
Aangezien je hoopt/verwacht dat de bekabeling dynamo-accu slechts een minimale weerstand heeft is gewoon één meter al heel illustratief.


Mijn idee ook. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw
Berichten: 1289
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2017, 07:40

Nou, ben al twee optima's verder, cyrix werkt, maar optima geeft nog wel eens de geest... en aangezien ik een diesel heb merk je dat dus niet direct :roll:
Ik vind het gewoon prettig om te zien dat accu 1 13+ volt geeft, accu 2 idem en dynamo 14nogwat :)
Niet leuk om halverwege ergens te lieren erachter komen dat er een accu kaduuk is
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2017, 09:01

Maar zoals Marc al schreef....

Als jij bij lopende motor 14,nogwat aflees op je dynamo-voltmeter, 13,2 op je ene accu en 13,5 op de andere dan heb je serieus afwijkende meters of veel te veel weerstand in kabels en connecties....

bij gesloten cyrix zouden die drie spaningen nagenoeg gelijk moeten zijn
gone

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor ToyRoverlander » 11 Jun 2017, 09:58

Idd, spanning moet gelijk zijn, anders heb je verlies op fe kabels of een afwijkende meter.
Ik heb 1 voltmeter en daarop zie ik de spanning van de ingeschakelde accubank, welke dat ook is.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1915
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jun 2017, 10:07

ppw schreef:Nou, ben al twee optima's verder, cyrix werkt, maar optima geeft nog wel eens de geest... en aangezien ik een diesel heb merk je dat dus niet direct :roll:
Een Optima accu (zeker de RedTop) is een startaccu, levert snel veel Ampères om vlot te kunnen starten, maar constant stroom leveren, daar zijn ze niet zo geschikt voor en omdat ze maar 50-55 Ah 'groot' zijn, zijn ze ook vlot leeg en leeg staan daar kan zo'n Optima niet goed tegen. Ik heb twee weken geleden een 10 jaar oude Optima RedTop op een (oude) trekker geplaatst en die accu is nog prima, trekker start vlot. Maar op zo'n oude trekker zitten verder geen stroomverbruikers anders dan een paar controle lampjes, wanneer het contact aan staat en normale verlichting (die je weinig gebruikt). Als de trekker loopt wordt de accu ook vlot weer opgeladen (bijna alle stroom die de dynamo levert kan naar de accu).
De standaard Land Rover accu (100 Ah) in mijn Td5 is na 2 weken stilstand zo goed als leeg (daar zit dus ergens een stille verbruiker, maar die moet ik nog lokaliseren).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 487
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Peu » 11 Jun 2017, 10:18

Roger B. schreef:Maar zoals Marc al schreef....

Als jij bij lopende motor 14,nogwat aflees op je dynamo-voltmeter, 13,2 op je ene accu en 13,5 op de andere dan heb je serieus afwijkende meters of veel te veel weerstand in kabels en connecties....
bij gesloten cyrix zouden die drie spaningen nagenoeg gelijk moeten zijn
en dan zijn dat de waardes nadat de motor gelopen heeft en stilstaat......hoop ik voor je :roll:
Failing to prepare is preparing to fail!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten