Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 11 Jun 2017, 10:21

Erik Peters schreef:De standaard Land Rover accu (100 Ah) in mijn Td5 is na 2 weken stilstand zo goed als leeg (daar zit dus ergens een stille verbruiker, maar die moet ik nog lokaliseren).

Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...

Geen idee wat de electronica in de die nieuwerwetse Defenders consumeert, in mijn 20 jarige 300Tdi zit alleen het klokje, het geheugen van de autoradio, en een after-market immobiliser als stille verbruikers.
Na 3 weken stilstand start hij net zo vrolijk als anders, maar ik heb wel een zonnepaneeltje op het dak liggen, dus zelfontlading en wat klein verbruik wordt zo al gauw gecompenseerd.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Peu

Berichtdoor Peu » 11 Jun 2017, 10:29

Erik Peters schreef:
ppw schreef:Nou, ben al twee optima's verder, cyrix werkt, maar optima geeft nog wel eens de geest... en aangezien ik een diesel heb merk je dat dus niet direct :roll:
Een Optima accu (zeker de RedTop) is een startaccu, levert snel veel Ampères om vlot te kunnen starten, maar constant stroom leveren, daar zijn ze niet zo geschikt voor en omdat ze maar 50-55 Ah 'groot' zijn, zijn ze ook vlot leeg en leeg staan daar kan zo'n Optima niet goed tegen. Ik heb twee weken geleden een 10 jaar oude Optima RedTop op een (oude) trekker geplaatst en die accu is nog prima, trekker start vlot.
De standaard Land Rover accu (100 Ah) in mijn Td5 is na 2 weken stilstand zo goed als leeg (daar zit dus ergens een stille verbruiker, maar die moet ik nog lokaliseren).

Groet,

Erik.
Of de accu is gewoon op? Dat kan ook? Of,....100Ah gedeeld door 20uur is 5A per uur. Dan moet een startaccu van die capaciteit niet onder de 10,50V staan en is dan dus leeg. Jij hebt als je deze waarde na 2 weken nog meet een lekstroom van ca.300mA....
Trouwens is er eigenlijk geen 1 accu (en zeker geen Optima) die heel blijft in de 4x4 sport,....ze worden ALLEMAAL mishandeld!!
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2017, 11:00

VeeTee schreef:
Erik Peters schreef:De standaard Land Rover accu (100 Ah) in mijn Td5 is na 2 weken stilstand zo goed als leeg (daar zit dus ergens een stille verbruiker, maar die moet ik nog lokaliseren).

Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...

Geen idee wat de electronica in de die nieuwerwetse Defenders consumeert, in mijn 20 jarige 300Tdi zit alleen het klokje, het geheugen van de autoradio, en een after-market immobiliser als stille verbruikers.
Na 3 weken stilstand start hij net zo vrolijk als anders, maar ik heb wel een zonnepaneeltje op het dak liggen, dus zelfontlading en wat klein verbruik wordt zo al gauw gecompenseerd.

De accu van Eriks Td5 is nog redelijk nieuw: Die werd 3 jaar geleden door de dealer in de auto gezet.
Waarschijnlijk is er nog ruim van de oorspronkelijke 100 Ah over ... ik denk evenwel dat je ook bij een kleiner "sluip-verbruik" na 2-3 weken in een "probleem-gebied" komt: je hebt voldoende accu-reserve nodig om te kunnen starten.
Bovendien ... was mijn ervaring met mijn oude Td5 dat die maar krapjes 14 V haalde, dus de accu niet echt 100% vol kreeg.
Tel daarbij op een geringe zelfontlading en de stille verbruikers zoals alarm en klokje en je hebt met een beetje pech na 2-3 weken een probleem (don't ask me how I know: been there seen that). De Td5 ECU is nogal kieskeurig mbt de minimum-spanning, dus zakt de boordspanning tijdens het starten iets te diep dan is ie ineens "dood".

Mijn huidige Puma heeft een mooiere laadspanning en desondanks zie je na 2-3 weken een "zwakke accu". 's Winters hang ik er nu maar zo nu en dan een intelligente (druppel)lader in, dat helpt; de accu is binnenkort 7 jaar oud en doet het met zo nu en dan weer op peil brengen nog prima (ook bij echte kou).
De capaciteit zal na die 7 jaar wel een stuk teruggelopen zijn, maar de standaard 90-100 Ah kan heel wat verlies hebben voordat er een echt probleem is. (Dat is dan ook het echte probleem van de "luxe" accu's: die leveren opvallend goed voor hun kleine omvang ... maar na wat inleveren op die toch al kleine capaciteit heb je ineens te weinig restcapaciteit over).
Overigens is de Puma duidelijk vergevender mbt een lage boordspanning: de ECU raakt niet zo gauw van de leg.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 11 Jun 2017, 11:35

Ik heb ook een tweede accu in mijn Defender. Eerst was deze vrij snel op, toen ontdekte ik dat de accu te warm werd. Deze tweede accu staat in het accucompartiment naast de eerste accu, tegen de zijkant aan waar warme lucht van de motor en de uitlaat langsstroomt en waartegenover de versnellingsbak zit, die wordt ook flink warm. Nu voorlopig opgelost door er een stuk hardschuim tussen te zetten. Mooiere oplossingen zijn nog in ontwikkeling, te denken valt aan een ventilator of plaatsing tegen de eerste accu zodat er flink wat ruimte overblijft tussen de tweede accu en de kant die warm wordt.

Peu

Berichtdoor Peu » 11 Jun 2017, 11:45

Gerard4t schreef:Ik heb ook een tweede accu in mijn Defender. Eerst was deze vrij snel op, toen ontdekte ik dat de accu te warm werd. Deze tweede accu staat in het accucompartiment naast de eerste accu, tegen de zijkant aan waar warme lucht van de motor en de uitlaat langsstroomt en waartegenover de versnellingsbak zit, die wordt ook flink warm. Nu voorlopig opgelost door er een stuk hardschuim tussen te zetten. Mooiere oplossingen zijn nog in ontwikkeling, te denken valt aan een ventilator of plaatsing tegen de eerste accu zodat er flink wat ruimte overblijft tussen de tweede accu en de kant die warm wordt.

Ik heb de 2e accu voor de lade in de achterbouw, dus dwars achterin. Onder een klep met daarnaast nog extra bergruimte.
Laadspanning daar net als de voorste accu,.14,50V :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2017, 13:17

Peu schreef:
Gerard4t schreef:Ik heb ook een tweede accu in mijn Defender. Eerst was deze vrij snel op, toen ontdekte ik dat de accu te warm werd. Deze tweede accu staat in het accucompartiment naast de eerste accu, tegen de zijkant aan waar warme lucht van de motor en de uitlaat langsstroomt en waartegenover de versnellingsbak zit, die wordt ook flink warm. Nu voorlopig opgelost door er een stuk hardschuim tussen te zetten. Mooiere oplossingen zijn nog in ontwikkeling, te denken valt aan een ventilator of plaatsing tegen de eerste accu zodat er flink wat ruimte overblijft tussen de tweede accu en de kant die warm wordt.

Ik heb de 2e accu voor de lade in de achterbouw, dus dwars achterin. Onder een klep met daarnaast nog extra bergruimte.
Laadspanning daar net als de voorste accu,.14,50V :mrgreen:

Peu ... wat heb je gedaan om de laadspanning naar 14,50V te brengen ?
(Eigenlijk zou je een genuanceerde, en ook temperatuur-geregelde laadspanning willen, 's winters iets extra, 's zomers wat gematigder.)

En qua warmte en accu's: Volgens een wat gedateerd Amerikaans onderzoekje leven accu's gemiddeld ruim 5 jaar als je in een warm motor-ruim staan en een jaar langer als ze koeler staan.

Qua warmte onder de tunnel: Een versnellingsbak-olie-koeler of een geforceerde ventilatie* langs de versnellingsbak kan geen kwaad, ook voor het binnen-klimaat. Bij de Td5, en nog meer bij de Puma, ben ik blij als de visco-fan even aanslaat: je merkt dan bijna direct een verminderde hitte-straling van de tunnel.
Als tijdelijke isolatie-maatregel zou ik in ieder geval ook een alu-belletjes-folie tegen het tunnelblik toevoegen: alles wat je aan hitte-straling kan weghouden is meegenomen. Hard-schuim-isolatie wordt op den duur zelf ook warm/heet en verliest dan aan werking (vgl. een geïsoleerde zolder).

* Misschien een (heel) grote diameter electrische fan in de radiator-tunnel, zodat je bij zomerse temperaturen een constante doorstroming onder de auto hebt. Maar dan wel een elctrische-fan die zonder spanning weinig luchtweerstand geeft, en er tegen kan dat hij door de wind en/of de visco-fan niet stuk-draait.   Ik begreep dat sommige computer-fannetjes stukdraaien op de dynamo-werking bij te woest loos meedraaien (je moet dus uitkijken met de stofzuiger).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Jun 2017, 13:40

Landmarcs schreef:(Eigenlijk zou je een genuanceerde, en ook temperatuur-geregelde laadspanning willen, 's winters iets extra, 's zomers wat gematigder.)

Dat bestaat... Mastervolt heeft bijvoorbeeld wat meer geavanceerde laadregelaars die compenseren voor temperatuur, spanningsval in de kabels en type accu (er zullen ongetwijfeld ook andere merken zijn, deze ken ik toevallig).

Landmarcs schreef:Qua warmte onder de tunnel: Een versnellingsbak-olie-koeler of een geforceerde ventilatie* langs de versnellingsbak kan geen kwaad, ook voor het binnen-klimaat.

Ik zit er wel eens over te denken, om een oliekoeler op de versnellingsbak te installeren. Ik rij regelmatig in de Alpen, en dan kan de bak als er gewerkt moet worden inderdaad behoorlijk warm worden. Eigenlijk zoek ik wat ervarings info van lieden die dit al gedaan hebben, iemand hier?
Vincent

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jun 2017, 14:27

VeeTee schreef:Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...

Zoiets, maar mijn 300 Tdi start na 2 maand stilstand nog gewoon (en dat zonder bijladen!). Overigens zit daar een origineel alarm in (net als in de Td5) en een radio. Het klokje heb ik vervangen door een voltmetertje uit een (oudere) 110.

Overigens laadt de Td5 's winters bij vorstig weer met een hogere spanning dan 's zomers bij 20 graden, dus ik verwacht dat de laadspanning temperatuur afhankelijk geregeld is (als de motor warm is zakt de laadspanning ook).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2017, 14:29

VeeTee schreef:Ik zit er wel eens over te denken, om een oliekoeler op de versnellingsbak te installeren. Ik rij regelmatig in de Alpen, en dan kan de bak als er gewerkt moet worden inderdaad behoorlijk warm worden. Eigenlijk zoek ik wat ervarings info van lieden die dit al gedaan hebben, iemand hier?

Voor de R380 schijnt er een standaard olie-koeler-oplossing te zijn.
Voor de GFT MT 82 is die er niet (althans ik heb nog niks gehoord) hierover).

Je kan ook nog een wat "uit-buikende" deksel op de tussenbak schroeven, dan heeft die in ieder geval iets meer olie, en iets meer koelend oppervlak.
Jammer genoeg zit bij de Puma de uitlaat daar in de weg (en dus wordt alles daar nog meer opgewarmd).

Blijft een probleempje dat er weinig lucht-verversing is. Boven een heet wegdek, staat de lucht schijnbaar stil onder de auto (dwz de lucht ververst zo traag dat alles permanent heet is ... althans zolang de visco-fan niet inkomt.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Jun 2017, 14:49

Landmarcs schreef:Voor de R380 schijnt er een standaard olie-koeler-oplossing te zijn.
Voor de GFT MT 82 is die er niet (althans ik heb nog niks gehoord) hierover).

Je kan ook nog een wat "uit-buikende" deksel op de tussenbak schroeven, dan heeft die in ieder geval iets meer olie, en iets meer koelend oppervlak.

Ik ken beide oplossingen, mijn voorkeur zou uitgaan naar "echte" olie-koeler zoals die van Ahscroft. Nu staat er op hun website dat die gemonteerd wordt vóór de radiator. Dat moet ik nog eens bestuderen, het wordt daar dan nog al druk want daar zit naast de gewone radiator natuurlijk ook al de intercooler en bij mij ook nog de airco-radiator. Plus een lier ervoor die de luchtstroom nog ietsje tegenhoudt...

Keuzes, keuzes... : :mrgreen:

... Excusez voor het afdwalen - deze post heeft niets meer met accu's te maken... :D
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”