Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2017, 15:24

Erik Peters schreef:
VeeTee schreef:Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...

Geen idee wat de electronica in de die nieuwerwetse Defenders consumeert, in mijn 20 jarige 300Tdi zit alleen het klokje, het geheugen van de autoradio, en een after-market immobiliser als stille verbruikers.
Na 3 weken stilstand start hij net zo vrolijk als anders, maar ik heb wel een zonnepaneeltje op het dak liggen, dus zelfontlading en wat klein verbruik wordt zo al gauw gecompenseerd.

Zoiets, maar mijn 300 Tdi start na 2 maand stilstand nog gewoon (en dat zonder bijladen!). Overigens zit daar een origineel alarm in (net als in de Td5) en een radio. Het klokje heb ik vervangen door een voltmetertje uit een (oudere) 110.

Overigens laadt de Td5 's winters bij vorstig weer met een hogere spanning dan 's zomers bij 20 graden, dus ik verwacht dat de laadspanning temperatuur afhankelijk geregeld is (als de motor warm is zakt de laadspanning ook).

Kennelijk trekt de Td5 iets meer stroom, en/of is het slimme laadsysteem iets te "slim", of het is gewoon domme commercie.
Het is voor de dynamo-fabrikant makkelijker om iets "te veilig" te gaan zitten, dat scheelt "afkeur" wegens overspanning.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jun 2017, 18:02

VeeTee schreef:....... mijn voorkeur zou uitgaan naar "echte" olie-koeler zoals die van Ahscroft. Nu staat er op hun website dat die gemonteerd wordt vóór de radiator. Dat moet ik nog eens bestuderen, het wordt daar dan nog al druk want daar zit naast de gewone radiator natuurlijk ook al de intercooler en bij mij ook nog de airco-radiator. Plus een lier ervoor die de luchtstroom nog ietsje tegenhoudt...

Keuzes, keuzes... : :mrgreen:

Bij de moderne trekkers zitten 4 radiateuren achter elkaar (motorkoeling, interkoeler, oliekoeling en airco) en dat kan wel, maar het wordt daar soms wel stoffig tussen die radiateuren en dan is een ingenieus klapsysteem wel makkelijk tijdens het schoonblazen van de kanaaltjes.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Peu

Berichtdoor Peu » 11 Jun 2017, 19:50

Landmarcs schreef:
Peu schreef:
Gerard4t schreef:Ik heb ook een tweede accu in mijn Defender. Eerst was deze vrij snel op, toen ontdekte ik dat de accu te warm werd. Deze tweede accu staat in het accucompartiment naast de eerste accu, tegen de zijkant aan waar warme lucht van de motor en de uitlaat langsstroomt en waartegenover de versnellingsbak zit, die wordt ook flink warm. Nu voorlopig opgelost door er een stuk hardschuim tussen te zetten. Mooiere oplossingen zijn nog in ontwikkeling, te denken valt aan een ventilator of plaatsing tegen de eerste accu zodat er flink wat ruimte overblijft tussen de tweede accu en de kant die warm wordt.

Ik heb de 2e accu voor de lade in de achterbouw, dus dwars achterin. Onder een klep met daarnaast nog extra bergruimte.
Laadspanning daar net als de voorste accu,.14,50V :mrgreen:

Peu ... wat heb je gedaan om de laadspanning naar 14,50V te brengen ?
(Eigenlijk zou je een genuanceerde, en ook temperatuur-geregelde laadspanning willen, 's winters iets extra, 's zomers wat gematigder.)
En qua warmte en accu's: Volgens een wat gedateerd Amerikaans onderzoekje leven accu's gemiddeld ruim 5 jaar als je in een warm motor-ruim staan en een jaar langer als ze koeler staan.
Groeten MarcS
Aan de regelaar heb ik niets gedaan,....mss merkt onze TD5 dat ie heel lief moet zijn voor de 2 Exide EK950 accu's ;)
Boven de 25C is sowieso niet een lekkere temp voor loodaccu's en stijgt de zelfontlading navenant. Kou en vorst is volledig geladen geen enkel probleem. We is het zo dat onder de 0C de capaciteit flink daalt, dan al ca 35% minder.
Onze Exide acculaders 12/7 en 15/12 hebben in de klem en ook de vaste kabel in de Min een temp sensor, die regelt de laadspanning bij naar boven bij warmte en naar onder bij koude!
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2017, 20:05

Peu schreef:
Roger B. schreef:Maar zoals Marc al schreef....

Als jij bij lopende motor 14,nogwat aflees op je dynamo-voltmeter, 13,2 op je ene accu en 13,5 op de andere dan heb je serieus afwijkende meters of veel te veel weerstand in kabels en connecties....
bij gesloten cyrix zouden die drie spaningen nagenoeg gelijk moeten zijn
en dan zijn dat de waardes nadat de motor gelopen heeft en stilstaat......hoop ik voor je :roll:

geen idee, PPW noemde wat waarden die ik globaal citeerde om aan te geven dat je overal dezelfde waarde zou moeten meten met je voltmetertjes
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 11 Jun 2017, 20:26

Roger B. schreef:
Peu schreef:
Roger B. schreef:Maar zoals Marc al schreef....

Als jij bij lopende motor 14,nogwat aflees op je dynamo-voltmeter, 13,2 op je ene accu en 13,5 op de andere dan heb je serieus afwijkende meters of veel te veel weerstand in kabels en connecties....
bij gesloten cyrix zouden die drie spaningen nagenoeg gelijk moeten zijn
en dan zijn dat de waardes nadat de motor gelopen heeft en stilstaat......hoop ik voor je :roll:

geen idee, PPW noemde wat waarden die ik globaal citeerde om aan te geven dat je overal dezelfde waarde zou moeten meten met je voltmetertjes

Mijn voorste (startaccu) wijst na stilstand ook iets andere waarde aan dan de huishoudversie (zonder verbruikers). Lig daar niet wakker van!
Heb je net gereden dan heeft de accu nog "oppervlakte spanning",..ca 13,20V. Dit zakt na enige tijd terug of als je even je licht aanzet ook.
Na een tijdje stilstaan is de klemspanning ca 12,65V. Bij rijden zal de laadspanning meestal tussen 14V - 14,40V(bij natte accu's meestal iets hoger) liggen.
Komt de spanning nooit boven deze 14V dan laad deze de accu niet op!!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2017, 21:37

gezien er over een (hoger dan de accu) dynamospanning gesproken werd zou het bij lopende motor (en gesloten cyrix) zijn.... als je dan zoveel spanningsverschil hebt is er ergens teveel weerstand.

en met 14 volt laadt een accu ook bij (als ie niet te vol is), je krijgt hem alleen niet vol.....

verbaasde me laatst toen ik bij mijn dynamo de regelaar vervangen had en bij lopende motor 14,65V aan de accu kon meten..... staat dus in de datasheet van die regelaar (en ook van de dynamo) dat de spanning afgeregeld is op 14,7volt :shock: leek me hoog, maar blijkbaar toch normaal....

zit gewoon loodzuur accu in, dus zal vast goed komen

metertjes... geloof ik wel... als het stuk gaat merk ik het wel en wordt het vervangen
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Jun 2017, 21:56

Tegenwoordig zit er vaak af fabriek een Calcium accu in. Wellicht is daar al rekening mee gehouden en is de dynamo daar op afgeregeld?

https://www.acculaders.nl/blogs/acculadersnl/het-kiezen-van-de-juiste-lader-een-stappenplan/" schreef:3. Het type accu
Er zijn verschillende soorten accu’s. De meeste accu’s dienen geladen te worden met 14,4V. Er zijn echter uitzonderingen.
Standaardaccu's
De meeste standaardaccu’s dienen geladen te worden met 14,4V. Alle 12V-laders op onze website zijn hiervoor geschikt.
Calciumaccu’s
De meeste calciumaccu’s dienen geladen te worden met een voltage van 14,7 of 14,8V. Bij onze CTEK-laders is dit de winterstand (indien aanwezig).
Gel-accu’s
De meeste gel-accu’s moeten geladen worden met 14,4V, maar 14,2V komt ook voor.
AGM-accu’s
Veel AGM-accu’s kunnen het beste geladen worden met een voltage van 14,7V. Op onze CTEK-laders is dit de winterstand.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Peu

Berichtdoor Peu » 11 Jun 2017, 22:06

VeeTee schreef:Tegenwoordig zit er vaak af fabriek een Calcium accu in. Wellicht is daar al rekening mee gehouden en is de dynamo daar op afgeregeld?

Zeker!!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2017, 08:38

vast..... maar bij een auto uit 2000?
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Jun 2017, 10:17

Roger B. schreef:vast..... maar bij een auto uit 2000?

Toen ik de mijne (van '96) kocht 10 jaar geleden - occasie bij de dealert - zat er in ieder geval wel al zo'n Ca accu in. Regelaar kan toch ook nadien nog afgeregeld worden als er een nieuwe (ander type) accu in gezet wordt?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”