Brandstofpomp opnieuw defect

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rwigger

Brandstofpomp opnieuw defect

Berichtdoor rwigger » 19 Jul 2017, 23:09

Ik ben de trotse bezitter van een Defender 110 3.5 V8 (1989) en nog redelijk onbekend op het technische vlak vwb auto's.

De wagen rijdt op LPG, mede omdat de brandstofpomp niet werkt. Vorig jaar hebben we de pomp vervangen en deze heeft het toen 2 dagen volgehouden. Twee weken geleden opnieuw de pomp vervangen en ook deze heeft na 1,5 week de geest gegeven.

De pomp zit in de tank en loopt nog wel. Hij pompt alleen geen brandstof meer op (ik heb het filter verwijderd om dit te controleren). De pomp die erin gezet is (PRC7020) was geen originele LR maar van het merk Bearmach. Ik vermoed dat het niet aan de goedkopere pomp ligt, maar dat ik de oorzaak ergens anders moet zoeken. Alleen weet ik niet waar. Wat gebeurt er met de benzine als ik op gas rij? Wordt dit rondgepompt?

Hulp in welke richting ik moet zoeken zou ik erg waarderen.
Defender 110 3.5 V8, bj 1989

conny

Re: Brandstofpomp opnieuw defect

Berichtdoor conny » 20 Jul 2017, 10:53

Je rijdt op lpg, dus de benzine in de tank wordt niet veel gebruikt. Waarschijnlijk is het een stalen tank en zit er vervuiling in; probeer hem eens schoon te maken, ook de losliggende roest. Verder een flesje conditioner er in gooien en het brandstoffilter vervangen of er tussen plaatsen als het niet aanwezig is.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 20 Jul 2017, 11:17

rwigger schreef:Wat gebeurt er met de benzine als ik op gas rij? Wordt dit rondgepompt?

Ik neem aan dat, wanneer je overschakelt naar LPG, het hele elektrische gedeelte van de benzinetoevoer afgesloten wordt, dus de pomp zou dan eigenlijk helemaal niets moeten doen zolang je op lpg rijd.

Gert-Jan.

rrover

Berichtdoor rrover » 20 Jul 2017, 14:32

Als je een goed LPG systeem hebt dan pomp hij nog rond tijdens LPG bedrijf om te voorkomen dat alles vast gaat zitten en hij niet werkt indien je op benzine wil rijden. Kan ook dat hij bv x minuten rondpompt en dan stopt. Er gaat alleen geen benzine naar de carbs (of heb je injectie?) maar hij pompt terug naar de retourleiding. Bij de goedkopere systemen zit er alleen een afsluiter tussen en wordt de voeding naar de pomp onderbroken.
Benzinepomp heeft er geen probleem mee om te blijven rondpompen ... daar is hij voor gemaakt. Stilstaan is niet goed.

Simpel te controleren of hij loopt tijdens LPG bedrijf.

Als ik me niet vergis is het een turbinepomp en die gaan normaal lang mee maar kunnen niet tegen zeer fijne roestvervuiling dat niet door het filter tegengehouden wordt. Hoe zag de pomp er van binnen uit? Foto?
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 20 Jul 2017, 15:30

Zit er voor voor de carburateurs een T-stukje met een klein gaatje waardoor brandstof naar retour terug gaat?
Of heb je een aparte brandstof druk regelaar met retour?

Als het voorgaande ontbreekt en de pomp blijft tijdens het op LPG door lopen, dan kan ik me voorstellen dat ie snel stuk zal zijn.
Doordat er dan geen flow is worden de brandstof in de pomp en de pomp zelf veel te warm.

rwigger

Berichtdoor rwigger » 20 Jul 2017, 20:57

De benzinetank is inderdaad van staal, maar deze heb ik vorig jaar vervangen tegelijk met de pomp. Het filter heb ik toen ook vernieuwd. De pomp blijft continu doorlopen, ook als ik op LPG rijdt. Maar ik las al ergens dat dat normaal is.

Hieronder 2 foto's van de carburateurs, magneetventiel en aansluitingen.

image1.JPG

image2.JPG

De eerste pomp die kapot gegaan is heb ik nog liggen. De onderdelen zijn in elkaar geperst, dus die wil ik binnenkort voorzichtig openslijpen. Dat geeft misschien wat meer aanwijzingen. Het klinkt alsof deze wel loopt, maar geen benzine oppompt.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 21 Jul 2017, 19:11

Ik zie geen retour leiding op de foto's.
Daarom zou ik de pomp via een relais uitschakelen als er op LPG gereden wordt.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 21 Jul 2017, 21:35

Bij een motor die op carburateurs loopt kun je de pomp gewoon uitschakelen als er op LPG gereden wordt. Bij mij is dat altijd al zo en dat geeft geen probleem als ik al eens op benzine rijdt (bijna nooit dus). De originele pomp hangt bij mij onder de auto (RR1973), zal wel een ander type zijn. Overigens een probleemloos type.

rwigger

Berichtdoor rwigger » 24 Jul 2017, 14:24

Heb eea nog eens goed bekeken. Het lijkt erop dat de aanvoer rechtstreeks naar het magneetventiel gaat. Daarachter wordt de aanvoer gesplitst naar beide carburateurs en naar de retourleiding. Bij rijden op LPG kan de bezine zo te zien niet retour. Kan ik de aanvoer voor het magneetventiel aansluiten op de retourleiding met iets van een 1-weg klep om te voorkomen dat het via deze weg bij de carburateurs komt?

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 24 Jul 2017, 16:29

waarom schakel je niet gewoon de pomp uit?
Dat is toch veel simpeler.

Terug naar “Techniek”