Roamer overdrive, ervaringen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Johnny
Beheerder

Roamer overdrive, ervaringen?

Berichtdoor Johnny » 11 Aug 2017, 23:47

De is hier vast iemand die ervaring heeft met het monteren en gebruik van de overdrive.

Ik overweeg een nieuwe aan te schaffen voor me 127" 200tdi camper met 1:6 tussenbak en 35"banden.

De tussenbak ruilen voor een 1:4 is absoluut geen optie omdat ik de huidige overbrengen wil behouden. Wel zou ik op topsnelheid het toerental omlaag willen brengen, dit om de olie minder warm te laten worden.

Nu schrijven ze een reductie van 28% ikzelf kan dit amper geloven.. Iemand ervaring mee en hoe groot het verschil is in de laatste versnelling?

Groet Johnny

image.jpeg
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

VeeTee

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Berichtdoor VeeTee » 12 Aug 2017, 08:24

Die 28% schijnt wel te kloppen. Geen persoonlijke ervaring mee (is wel een wens nog), maar er zijn veel ervaringen te vinden op diverse UK en duitse (Blacklandy) fora. Allemaal heel positieve geluiden, enige grote minpunt is de prijs, die is nogal aan de stevige kant (£ 1600).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2017, 08:45

Johnny schreef:De is hier vast iemand die ervaring heeft met het monteren en gebruik van de overdrive.

Eh..... :oops: ik heb hem nog steeds niet gemonteerd op mijn 300 Tdi.
Maar ik rij momenteel met mijn Td5 (met GKN-overdrive). De reductie van de GKN en Roamer overdrive is hetzelfde. Er zijn op internet wel vergelijkingen te vinden met overbrengingsverhoudingen met een GKN-overdrive.
De 110 met 2,25 l NA diesel die ik gehad heb, had ook zo'n 1:1,667 tussenbak. Na montage van een 2,5 TD motor heb ik die tussenbak gewisseld voor een 1:1,42 tussenbak, dit om het motortoerental bij 80 km/h te verlagen. Destijds was er, meen ik, nog geen overdrive te koop.

Dat je de olietemperatuur omlaag krijgt door een overdrive te monteren, dat geloof ik niet. Dan kun je beter een ander carter onder de tussenbak monteren, waardoor er meer olie in kan en de koelribben onderaan dat (Roamer) carter zitten iets meer in de rijwind (maar worden ook eerder besmeurd met modder).
De tunnel van mijn 300 Tdi (toen nog met GKN-overdrive) werd ondanks de overdrive toch behoorlijk warm (tijdens een paar ritten naar Tsjechië met een grote aanhanger).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 12 Aug 2017, 09:24

dat laatste had ik op een ander forum ook gelezen. het rijden zelf werd wel rustiger met die roamer, maar die zei dat je als nog die koelribben afdekplaat moet monteren, maar geloof dat roamer dat zelf ook adviseerd (toevallig deze week op die site aan het kwijlen geweest :oops: :P). maar dat is bij de roamer vooral omdat deze de olie van de tussenbak gebuikt (tenminste dat was de omschrijving bij de series modellen.

ik heb nog een andere overdrive liggen, maar die ga ik zeker monteren straks, niet zo zeer voor de warmte, maar puur om alles net wat rustiger te laten lopen wanneer je in de hoogste versneling zit. plus als het moet kun je hem als tussenversnelling gebruiken :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2017, 10:05

Johnny schreef:....
Nu schrijven ze een reductie van 28% ikzelf kan dit amper geloven.. Iemand ervaring mee en hoe groot het verschil is in de laatste versnelling?

Kennelijk komt de Roamer qua overbrenging overeen met de GKN-overdrive.

Voor de GKN-overdrive kan ik bevestigen dat die overdrive de versnellingen (van een R380, maar een LT77 is qua verhoudingen ± gelijk) ongeveer met één hele versnelling ophogen, dus 4 met overdrive is ± gelijk aan 5 zonder. De verlaging in toeren is dus navenant. De Roamer en de GKN geven dus geen "tussenversnelling"; in ieder geval de GKN geeft toch winst omdat je met de GKN vlotter kan schakelen als met de pook.
Voor een cijfermatige doorrekening kan je het makkelijkst de Ashcroft Calculator eens invullen: hij geeft als uitkomst overzichtelijke tabelletjes en ook diagrammetjes, en als je de overdrive invult - kies voor het gemak gewoon de GKN optie - krijg je reslutaten in tweevoud: met en zonder overdrive.

Qua warmte-ontwikkeling: Uiteindelijk is er dus een extra overbrenging die extra warmte maakt, dus is het maar de vraag of er netto minder warmte uit de bakken gaat komen. Eventueel verleg je de warmte productie: kan je in de prise-direct (de vierde) rijden dan is de warmte productie in de hoofdbak klein, de overdrive en de tussenbak werken zich dan wel warm.

Je kan je natuurlijk ook bekwamen om vlot van Low naar High te schakelen ;) en een 1:1,2 tussenbak monteren (dat is nl ± ook een hele versnelling extra (althans bovenin, onderin eentje minder).
Ik had - net als Erik P. nu heeft - een 110Td5 met standaard motor en een GKN overdrive, en dat was heerlijk (zolang die GKN het bij mij goed deed - bij Erik doet ie het nog steeds goed).

Groeten MarcS

Johnny
Beheerder

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 11:28

Heren dank voor de input.

Het gaat bij mij echter om het omlaag brengen van de motorolie op lange snelweg passage. Met de 28% en weer wat extra inspanning door de toenemende weerstand van de rijwind verwacht ik genoeg te kunnen winnen. Als ik nu 80kmh rijd blijft alle temperatuur goed, bij 90/95kmh gaat de motorolietemp iets omhoog, niet dramatisch, maar kan beter. Extra oliekoeler is geen optie omdat ik alleen een toename op topspeed/snelweg heb.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2017, 14:29

piet_g schreef: maar dat is bij de roamer vooral omdat deze de olie van de tussenbak gebuikt (tenminste dat was de omschrijving bij de series modellen.
Dat is hetzelfde bij het Defender model. Wel eerst olie in de overdrive gooien, daar moet een hoeveelheid olie in zitten en het te veel loopt over naar de tussenbak. Het is wel zaak om het juiste tandwiel (voor de 1:1,667 bak) op te geven bij aanschaf.
Indien je een "GL5" cardanolie in de tussenbak gebruikt, dien je er rekening mee te houden dat "GL5" olie niet in een Roamerdrive gebruikt mag worden (alleen GL4-olie).

Het motortoerental gaat met de overdrive duidelijk naar beneden, dus dat zal dan wel wat schelen in motorolie temperatuur.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Johnny
Beheerder

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 15:28

Erik Peters schreef: Het is wel zaak om het juiste tandwiel (voor de 1:1,667 bak) op te geven bij aanschaf.
Indien je een "GL5" cardanolie in de tussenbak gebruikt, dien je er rekening mee te houden dat "GL5" olie niet in een Roamerdrive gebruikt mag worden (alleen GL4-olie).

Het motortoerental gaat met de overdrive duidelijk naar beneden, dus dat zal dan wel wat schelen in motorolie temperatuur.

Groet,

Erik.

Hallo Erik,

De overbrengen mag niet uitmaken. Het tandwiel wat achter de PTO plaat zit moet je uitnemen en moet 26 tanden hebben en 33mm breed zijn. als het tandwiel 27mm breed is, is de tussenbak te auto en kun je hem niet plaatsen.

Over de olie. Als er GL4 voor word geschreven moet GL5 ook toegepast kunnen worden, echter kun je geen GL$ gebruiken in een bak die GL5 voor geschreven word.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 12 Aug 2017, 16:12

Welke motorolie gebruik je nu? Om de olietemperatuur zo laag mogelijk te houden, gebruik een zo dik mogelijke motorolie. Dikkere olie geeft een betere smeerfilm tussen zuiger en cilinderwand wat minder wrijving tot gevolg heeft. De 'ouderwetse' 20W50' mineraalolie (Valvoline All-Climate) of als alternatief: Kroon Oil Classic Multigr 20W50.

Als extra zou je een olie additief kunnen toevoegen zoals: https://www.tsl-allstar.nl/tsl-olievers ... rsterker-2

Zie de video: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... n-10118964

Het verlagen van de wrijving heeft als resultaat dat de motortemperatuur daalt, zodat op een hogere snelheid kan worden gereden.
In mijn oude 110 met 2.5TD motor heb ik een andere toevoeging gebruikt met PTFE, die zorgde gedurende langere tijd ervoor dat de motor pas warmer werd boven de 110 km/h i.p.v.net boven de 80.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2017, 17:26

Erik Peters schreef:Het motortoerental gaat met de overdrive duidelijk naar beneden, dus dat zal dan wel wat schelen in motorolie temperatuur.

Hmmm ... dat omlaag gaan van de motortemperatuur is nog maar de vraag.

Het hangt een beetje van het toeren-gebied af, bij 28% lagere toeren gaat er ook 28% minder lucht door de motor.
Even aangenomen dat het motor-rendement ± hetzelfde blijft verstook je ± dezelfde hoeveelheid diesel en moet je dus dezelfde hoeveelheid warmte overhouden .... op die warmte balans heb je dan 28% meer (of minder) lucht, mij lijkt dat dat dan met meer toeren koelende lucht kan zijn.
Maar goed, gaan de toeren erg hoog dan neemt het rendement af dus maak je bij meer toeren ook echt meer warmte, en dan helpt een overdrive wellicht wel.
Wat ook kan helpen, wellicht zelfs meer en structureler, is een grotere/effectievere intercooler.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”