Waterrover schreef:Welke motorolie gebruik je nu? Om de olietemperatuur zo laag mogelijk te houden, gebruik een zo dik mogelijke motorolie. Dikkere olie geeft een betere smeerfilm tussen zuiger en cilinderwand wat minder wrijving tot gevolg heeft. De 'ouderwetse' 20W50' mineraalolie (Valvoline All-Climate) of als alternatief: Kroon Oil Classic Multigr 20W50.
In mijn oude 110 met 2.5TD motor heb ik een andere toevoeging gebruikt met PTFE, die zorgde gedurende langere tijd ervoor dat de motor pas warmer werd boven de 110 km/h i.p.v.net boven de 80.
Chris
Huidige Olie is 10W60 full synt. sport olie. Dit geeft direct een mooie oliedruk en een langdurige smeerfilm bij lange stilstand en is tot 200 grade werkzaam zonder dat de olie verbrand.
De toevoeging van PTFE heb ik meerdere malen zien staan, ik ben er nog niet overtuigt om z'n snotje toe te voegen aan de olie.
Landmarcs schreef:Hmmm ... dat omlaag gaan van de motortemperatuur is nog maar de vraag.
Het hangt een beetje van het toeren-gebied af, bij 28% lagere toeren gaat er ook 28% minder lucht door de motor.
Even aangenomen dat het motor-rendement ± hetzelfde blijft verstook je ± dezelfde hoeveelheid diesel en moet je dus dezelfde hoeveelheid warmte overhouden .... op die warmte balans heb je dan 28% meer (of minder) lucht, mij lijkt dat dat dan met meer toeren koelende lucht kan zijn.
Maar goed, gaan de toeren erg hoog dan neemt het rendement af dus maak je bij meer toeren ook echt meer warmte, en dan helpt een overdrive wellicht wel.
Wat ook kan helpen, wellicht zelfs meer en structureler, is een grotere/effectievere intercooler.
Het toerental ligt nu op snelwegsnelheid te hoog, als ik de overdrive monteer zou de snelheid gelijk moeten blijven met minder toeren. Grotere effectievere intercooler kan ik niet kwijt. Dit is al de grootste en dikste die past. de lucht die samengeperst word door de turbo is circa 65C eenmaal door de IC ligt dit tussen de 10 en 15C Dit is in mijn ogen extreem goed. Nadeel van meer en koudere lucht is (blaas maar eens op een smeulend vuurtje) is dat de verbranding beter word, een betere verbranding gaat gepaard met een hogere temp.