Roamer overdrive, ervaringen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Johnny

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 17:46

Waterrover schreef:Welke motorolie gebruik je nu? Om de olietemperatuur zo laag mogelijk te houden, gebruik een zo dik mogelijke motorolie. Dikkere olie geeft een betere smeerfilm tussen zuiger en cilinderwand wat minder wrijving tot gevolg heeft. De 'ouderwetse' 20W50' mineraalolie (Valvoline All-Climate) of als alternatief: Kroon Oil Classic Multigr 20W50.

In mijn oude 110 met 2.5TD motor heb ik een andere toevoeging gebruikt met PTFE, die zorgde gedurende langere tijd ervoor dat de motor pas warmer werd boven de 110 km/h i.p.v.net boven de 80.

Chris

Huidige Olie is 10W60 full synt. sport olie. Dit geeft direct een mooie oliedruk en een langdurige smeerfilm bij lange stilstand en is tot 200 grade werkzaam zonder dat de olie verbrand.

De toevoeging van PTFE heb ik meerdere malen zien staan, ik ben er nog niet overtuigt om z'n snotje toe te voegen aan de olie.

Landmarcs schreef:Hmmm ... dat omlaag gaan van de motortemperatuur is nog maar de vraag.

Het hangt een beetje van het toeren-gebied af, bij 28% lagere toeren gaat er ook 28% minder lucht door de motor.
Even aangenomen dat het motor-rendement ± hetzelfde blijft verstook je ± dezelfde hoeveelheid diesel en moet je dus dezelfde hoeveelheid warmte overhouden .... op die warmte balans heb je dan 28% meer (of minder) lucht, mij lijkt dat dat dan met meer toeren koelende lucht kan zijn.
Maar goed, gaan de toeren erg hoog dan neemt het rendement af dus maak je bij meer toeren ook echt meer warmte, en dan helpt een overdrive wellicht wel.
Wat ook kan helpen, wellicht zelfs meer en structureler, is een grotere/effectievere intercooler.

Het toerental ligt nu op snelwegsnelheid te hoog, als ik de overdrive monteer zou de snelheid gelijk moeten blijven met minder toeren. Grotere effectievere intercooler kan ik niet kwijt. Dit is al de grootste en dikste die past. de lucht die samengeperst word door de turbo is circa 65C eenmaal door de IC ligt dit tussen de 10 en 15C Dit is in mijn ogen extreem goed. Nadeel van meer en koudere lucht is (blaas maar eens op een smeulend vuurtje) is dat de verbranding beter word, een betere verbranding gaat gepaard met een hogere temp.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Aug 2017, 17:49

Johnny schreef:Heren dank voor de input.

Het gaat bij mij echter om het omlaag brengen van de motorolie op lange snelweg passage. Met de 28% en weer wat extra inspanning door de toenemende weerstand van de rijwind verwacht ik genoeg te kunnen winnen. Als ik nu 80kmh rijd blijft alle temperatuur goed, bij 90/95kmh gaat de motorolietemp iets omhoog, niet dramatisch, maar kan beter. Extra oliekoeler is geen optie omdat ik alleen een toename op topspeed/snelweg heb.

Als het eigenlijk alleen om de olietemperatuur gaat, waarom is een oliekoeler dan geen optie?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Johnny

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 17:57

VeeTee schreef:
Johnny schreef:Heren dank voor de input.

Het gaat bij mij echter om het omlaag brengen van de motorolie op lange snelweg passage. Met de 28% en weer wat extra inspanning door de toenemende weerstand van de rijwind verwacht ik genoeg te kunnen winnen. Als ik nu 80kmh rijd blijft alle temperatuur goed, bij 90/95kmh gaat de motorolietemp iets omhoog, niet dramatisch, maar kan beter. Extra oliekoeler is geen optie omdat ik alleen een toename op topspeed/snelweg heb.

Als het eigenlijk alleen om de olietemperatuur gaat, waarom is een oliekoeler dan geen optie?

met een iets grotere koeler komt de motorolie niet mooi op temperatuur, dit is bij normale toerentallen.

Doel is 90 graden all over, en 100 tot 110 graden als je 100>kmh gaat rijden. nu gaat hij al naar de 100/110grade bij 85/90kmh en dat is te snel
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2017, 18:04

Johnny schreef:Over de olie. Als er GL4 voor word geschreven moet GL5 ook toegepast kunnen worden

Dat is juist niet zo, voor de Roamerdrive wordt GL4 voorgeschreven, omdat GL5 speciale EP toevoegingen bevat die brons zouden kunnen aantasten en de olie is "te glad" waardoor de synchromesch niet goed werkt (en sneller slijt). Van de fabrikant mag er zelfs geen gecombineerde GL4/5 in, omdat dit feitelijk een GL5 olie is.

Ik gebruik altijd een GL5 olie in de tussenbak van mijn Land Rovers met specificatie: MIL L 2105 B/C/D(/E).
Voor de 300 Tdi geeft Land Rover de specificatie: MIL L 2105 (A) op en dit is nog een GL4 olie, maar ik heb er altijd een GL5 olie in gehad.
Voor de Td5 schrijft Land Rover Texaco Multigear 75W-90R voor en dit is een halfsynthetische GL4/5 olie (en in mijn Td5 zit ook een GL5 olie).

De fabrikant Roamer heeft een voorkeur voor de synthetische olie: Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (een GL3/4 olie). Alhoewel Texaco MTF 94 (75W-80) een milde GL4 olie ook mag van Roamer (dat is de olie die tegenwoordig in de versnellingsbak zit bij Land Rover). Bij de overdrive zit een lijstje met goedgekeurde oliën (ook te vinden op hun website). Bij gebruik van niet goedgekeurde oliën vervalt de garantie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Aug 2017, 18:05

VeeTee schreef:
Johnny schreef:

met een iets grotere koeler komt de motorolie niet mooi op temperatuur, dit is bij normale toerentallen.

Doel is 90 graden all over, en 100 tot 110 graden als je 100>kmh gaat rijden. nu gaat hij al naar de 100/110grade bij 85/90kmh en dat is te snel

Er zijn toch ook oliekoeler setjes met een thermostaat? dan speelt dat toch niet?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door VeeTee op 12 Aug 2017, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent

> www.titunet.nl <

Johnny

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 18:08

VeeTee schreef:
Johnny schreef:

Er zijn toch ook oliekoeler setjes met een thermostaat? dan speelt dat toch niet?

Afbeelding

Dit is je versnellingsbak, ik heb het over de motor. De versnellings/tussenbak blijven door de koeling mooi op temperatuur.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 12 Aug 2017, 18:10

Ik keek nog even naar de voorkant van je auto, kan de aanwezig bumper mét lampen misschien zorgen voor een deflectie van de rijwind? Onlangs nog een stukje gelezen over het te warm worden van de motor (bij 30 greden Celsius buitentemp) boven de 100 km/h. Wel zaten er 2 grote Oscar Cibie's voor de radiateur. Na het verwijderen ervan bleek het probleem te zijn opgelost.

Chris

Johnny

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 18:12

Waterrover schreef:Ik keek nog even naar de voorkant van je auto, kan de aanwezig bumper mét lampen misschien zorgen voor een deflectie van de rijwind? Onlangs nog een stukje gelezen over het te warm worden van de motor (bij 30 greden Celsius buitentemp) boven de 100 km/h. Wel zaten er 2 grote Oscar Cibie's voor de radiateur. Na het verwijderen ervan bleek het probleem te zijn opgelost.

Chris

Ik heb een geforceerde waterkoeling. Koeling is dik op orde dit heb ik kunnen meten door de inlaat/uitlaat van de vloeistof te meten.
Groetjes Johnny

Afbeelding

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Aug 2017, 18:19

Waterrover schreef:Ik keek nog even naar de voorkant van je auto, kan de aanwezig bumper mét lampen misschien zorgen voor een deflectie van de rijwind? Onlangs nog een stukje gelezen over het te warm worden van de motor (bij 30 greden Celsius buitentemp) boven de 100 km/h. Wel zaten er 2 grote Oscar Cibie's voor de radiateur. Na het verwijderen ervan bleek het probleem te zijn opgelost.

Chris

Dat zou ik me best kunnen voorstellen. Terugkomend van Zwitserland, zag ik dat de motortemperatuur een graad of 5-7 hoger was dan op de heenweg. Ik heb een vast ingebouwde digitale temperatuurmeter, waarmee ik op verschillende punten (blok, thermostaathuis, bak, buitentemperatuur. etc. etc. kan meten. Nu had ik het schildje van de "30 Yrs Land Rovers of Switserland" nog voor de grill zitten, een redelijk oppervlak, dus het scheelde bij mij zeker.

IMG_6608.jpg
Vincent

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2017, 18:53

VeeTee schreef:Er zijn toch ook oliekoeler setjes met een thermostaat? dan speelt dat toch niet?

Op de 200 Tdi zit een oliefilterhuis met aftakking naar de oliekoeler voorzien van thermostaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”