Zo, het retourtje Noord-Italië zit erop. De heenweg 's nachts, alleen snelweg, terug via de Plöckenpass (Monte Croce), Tolmezzo - Kötschach - Lienz. Bijna 3000 km.
Ervaring met de Roamerdrive: een fijne aanvulling op de snelweg. Vrijwel altijd ingeschakeld, en het fijne is dat als ie het in 5+overdive net niet trekt, bijvoorbeeld de hellingen in Zuid-Duitsland, dan gewoon terug naar 4+overdrive of zelfs 3+overdrive. Zelfs in de stau bij langzaam rijden kun je de Roamerdrive ingeschakeld laten, optrekken gaat prima in 1+overdrive. In de praktijk is 'ie op de snelweg dan ook vrijwel altijd ingeschakeld, en heb je wat extra koppel nodig dan schakel je even terug met de gewone pook.
Wat betreft het geluid zal er wel wat gewenning zijn opgetreden, maar ik heb stellig de indruk dat het gieren en janken van vlak na de montage stukken minder is geworden. Bij hogere snelheid (ik rij op de snelweg meestal 100-110 km/uur) met ingeschakelde overdrive hoor je nauwelijks extra geluid, hoogstens een andere (hogere, maar niet harde) toon erbij, maar niet opvallend. Bij lagere snelheid, zonder overdrive, is er nog wel wat gieren bij het gas los laten, maar lang niet zo sterk als in het begin. In heb goede hoop dat het kwa geluid nog een stuk beter zal worden.
Ik heb na een aantal uren rijden, 100-110 km/uur, 5+overdrive, met een infraroodtemperatuurmeter gemeten, de overdrive zat rond de 70 graden, de versnellingsbak zelf op ca. 85 graden. Viel mij in het geheel niet tegen. Ik heb wel de grotere sump met koelribben gemonteerd, er zit dus ook meer olie in.
Kwa verbruik, gemiddeld over de laatste 5 tankbeurten, lijkt het misschien een fractie zuiniger, maar daar moet ik nog wat langer naar kijken. Ik zit bij de laatste 5 tankbeurten steeds op ca. 1 op 10.5, daar voor schommelde dat tussen 1:9.5 - 1:10.5.
Conclusie - tevreden, en het wordt wellicht zelfs nog beter...