Roamer overdrive, ervaringen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Johnny

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Berichtdoor Johnny » 12 Aug 2017, 18:57

Erik Peters schreef:
VeeTee schreef:Er zijn toch ook oliekoeler setjes met een thermostaat? dan speelt dat toch niet?

Op de 200 Tdi zit een oliefilterhuis met aftakking naar de oliekoeler voorzien van thermostaat.

Groet,

Erik.

Is een open verbinding zonder thermostaat voor de motorolie
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2017, 10:23

Johnny schreef:
Erik Peters schreef:
VeeTee schreef:Er zijn toch ook oliekoeler setjes met een thermostaat? dan speelt dat toch niet?

Op de 200 Tdi zit een oliefilterhuis met aftakking naar de oliekoeler voorzien van thermostaat.

Is een open verbinding zonder thermostaat voor de motorolie

Goedemorgen Johnny,

Misschien met je het lezen als:
"Op de 200 Tdi zit een oliefilterhuis met aftakking" een aftakking voor een "oliekoeler voorzien van thermostaat" ??

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Aug 2017, 11:06

Zo bedoelde ik het wel, maar ik ga er van uit dat Johnny die thermostaat verwijderd heeft (het is een los ding: ERC5923). Wat dan misschien niet zo verstandig is omdat er dan (veel) minder olie door de oliekoeler stroomt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Johnny

Berichtdoor Johnny » 13 Aug 2017, 19:59

Erik Peters schreef:Zo bedoelde ik het wel, maar ik ga er van uit dat Johnny die thermostaat verwijderd heeft (het is een los ding: ERC5923). Wat dan misschien niet zo verstandig is omdat er dan (veel) minder olie door de oliekoeler stroomt.

Groet,

Erik.

Hallo Erik, dit zit in een ander oliefilterhuis dan die ik er nu op heb zitten, deze meet in en uitgaande olie temp.. Aangezien me olie goed op temperatuur is onder normale omstandigheden heb ik deze laten zitten. Die met thermostaat ligt nog op de plank en heeft maar 1 mogelijkheid om olie temp. te meten.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Okt 2017, 08:33

Erik Peters schreef:
Johnny schreef:De is hier vast iemand die ervaring heeft met het monteren en gebruik van de overdrive.

Eh..... :oops: ik heb hem nog steeds niet gemonteerd op mijn 300 Tdi.

Inmiddels zit de Roamer overdrive er onder (afgelopen weekeind gedaan).
Een beetje gepruts om het originele tandwiel eruit te krijgen (tandwielen in de tussenbak verdraaien totdat ie eruit wil; auto voor of achteruit bewegen). en met montage ook de spiebanen in lijn draaien, maar dan schuift ie er zo aan. Bijna alles van bovenaf gedaan (middenstoeltje etc. verwijderd). Alleen de onderste bouten van onderaf aangedraaid.

Maar tjonge wat maakt het ding een lawaai.
In de montagehandleiding staat dat dit normaal is, dat de tandwielen een speciale behandeling hebben ondergaan en nog moeten inlopen. Na zo'n 10.000 km zou het gejank zo goed als verdwenen moeten zijn. Maar of ie zo stil wordt als een GKN-overdrive? Hopelijk wel.
En ik kan mij voorstellen dat als je een GL5 olie in de tussenbak doet, dit inlopen nog veel langer duurt.
Nou ja, voorlopig rijdt de 300 Tdi niet zo veel kilometers.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 09 Okt 2017, 19:50

Erik Peters schreef:Maar tjonge wat maakt het ding een lawaai.
In de montagehandleiding staat dat dit normaal is, dat de tandwielen een speciale behandeling hebben ondergaan en nog moeten inlopen. Na zo'n 10.000 km zou het gejank zo goed als verdwenen moeten zijn. Maar of ie zo stil wordt als een GKN-overdrive? Hopelijk wel.
En ik kan mij voorstellen dat als je een GL5 olie in de tussenbak doet, dit inlopen nog veel langer duurt.
Nou ja, voorlopig rijdt de 300 Tdi niet zo veel kilometers.

Hier hetzelfde verhaal... Vorige week donderdag is de Roamerdrive gemonteerd, en tjonge-tjonge, je krijgt wel waar voor je geld omdat je echt elk moment (via je oren) er aan herinnerd wordt dat 'ie er in zit... :roll: :lol:

Gelukkig maakt de mijne wat meer kilometers als Erik's 300 Tdi, de eerste 2500 km staan volgende week al gepland met een tripje Noord-Italië - vrijwel allemaal snelweg kilometers, dus mét overdrive ingeschakeld. Ben erg benieuwd of het dan wat minder gaat worden...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

conny

Berichtdoor conny » 11 Okt 2017, 11:30

Hou ons op de hoogte of het lawaai minder wordt, hopelijk wel, want ik zit er ook aan te denken om zo'n ding aan te schaffen.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Okt 2017, 17:19

Ik zal over een tijdje rapport uitbrengen... ;)

4C523934-AA5F-40D4-9CC2-231F771A9FEE.jpeg
Vincent

> www.titunet.nl <

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 24 Okt 2017, 21:48

Zo, het retourtje Noord-Italië zit erop. De heenweg 's nachts, alleen snelweg, terug via de Plöckenpass (Monte Croce), Tolmezzo - Kötschach - Lienz. Bijna 3000 km.
Ervaring met de Roamerdrive: een fijne aanvulling op de snelweg. Vrijwel altijd ingeschakeld, en het fijne is dat als ie het in 5+overdive net niet trekt, bijvoorbeeld de hellingen in Zuid-Duitsland, dan gewoon terug naar 4+overdrive of zelfs 3+overdrive. Zelfs in de stau bij langzaam rijden kun je de Roamerdrive ingeschakeld laten, optrekken gaat prima in 1+overdrive. In de praktijk is 'ie op de snelweg dan ook vrijwel altijd ingeschakeld, en heb je wat extra koppel nodig dan schakel je even terug met de gewone pook.
Wat betreft het geluid zal er wel wat gewenning zijn opgetreden, maar ik heb stellig de indruk dat het gieren en janken van vlak na de montage stukken minder is geworden. Bij hogere snelheid (ik rij op de snelweg meestal 100-110 km/uur) met ingeschakelde overdrive hoor je nauwelijks extra geluid, hoogstens een andere (hogere, maar niet harde) toon erbij, maar niet opvallend. Bij lagere snelheid, zonder overdrive, is er nog wel wat gieren bij het gas los laten, maar lang niet zo sterk als in het begin. In heb goede hoop dat het kwa geluid nog een stuk beter zal worden.
Ik heb na een aantal uren rijden, 100-110 km/uur, 5+overdrive, met een infraroodtemperatuurmeter gemeten, de overdrive zat rond de 70 graden, de versnellingsbak zelf op ca. 85 graden. Viel mij in het geheel niet tegen. Ik heb wel de grotere sump met koelribben gemonteerd, er zit dus ook meer olie in.
Kwa verbruik, gemiddeld over de laatste 5 tankbeurten, lijkt het misschien een fractie zuiniger, maar daar moet ik nog wat langer naar kijken. Ik zit bij de laatste 5 tankbeurten steeds op ca. 1 op 10.5, daar voor schommelde dat tussen 1:9.5 - 1:10.5.
Conclusie - tevreden, en het wordt wellicht zelfs nog beter... ;)
Vincent

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Okt 2017, 23:28

Dat is nog eens een goed bericht.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”