Pagina 4 van 5

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 25 Okt 2017, 09:06
door Landmarcs
Erik Peters schreef:Dat is nog eens een goed bericht.


't Blijft natuurlijk een slordig "los eindje" dat Meneer Roamer de tandwielen niet zo aflevert dat ze direct stil zijn.
Meneer GKN lukte dat wel (maar bouwde een ander probleem in).

En .... mijn ervaring met de Td5 (standaard) + GKN-overdrive was dat je op de wat langere afstanden per liter tot meer dan een kilometer kwam.
Ook bij iets vlotter rijden (bijv. Zweden => Nederland met grote einden rond de 110) haalde ik die extra kilometers uit de liters.
Bij langere einden regionale wegen en bijpassende "regionale" snelheden haalde ik zonder veel moeite rond de 12 kilometer uit een liter.

Op de langere duur (en langere afstanden) ga je de overdrive dus (beetje bij beetje) terugverdienen.
Het rustiger rijden (met de GKN) was voor mij indertijd al een enorme winst.

Groeten MarcS

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 08:43
door Johnny
Net zoals het geluid afneemt kan de efficiëntie toenemen. Het is geluid is uiteindelijk weerstand die nog geleverd word door t inlopen van de tandwielen.

Dit geeft ook aan dat je de eerste keer onderhoud wellicht voor de 10k moet doen ivm slijpsel.

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 13:51
door Erik Peters
Johnny schreef:Dit geeft ook aan dat je de eerste keer onderhoud wellicht voor de 10k moet doen ivm slijpsel.
Precies, al wordt daar met geen woord over gerept. Gewoon onderhoud (olie verversen) volgens het schema van Land Rover (en dat is om de 40.000 km als ik het goed heb).

Groet,

Erik.

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 15:18
door Landmarcs
Johnny schreef:Net zoals het geluid afneemt kan de efficiëntie toenemen. Het is geluid is uiteindelijk weerstand die nog geleverd word door t inlopen van de tandwielen.


Da's in ieder geval een hoopvolle gedachte.  
De tegenhanger van het meer gebruikelijke verloop waarbij geluid en slijtage tekenen van verval zijn.
Zelfs bij de direct vanaf aanval stille GKN-overdrive had ik niet direct de volle winst in de verbruikscijfers.
Er speelt natuurlijk ook nog even wat gewenning mbt het adequaat bedienen.

Groeten MarcS

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 18:21
door Edward
Vroeger toen we nog reden met "inloopolie" bij nieuwe of bewerkte tandwielen :lol: :lol:

Wat ik er zelf alsnog de eerste 1000 km in zou gooien

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 19:46
door Erik Peters
Edward schreef:Vroeger toen we nog reden met "inloopolie" bij nieuwe of bewerkte tandwielen
Niet alleen bij tandwielen, ook bij motoren.
Maar zo'n 25 jaar geleden, toen we een trekkermotor had laten reviseren, klaagde de man van het revisiebedrijf al dat het bijna niet meer mogelijk was om nog ongedoopte olie ("inloopolie") te kopen. De motoren die daar weggingen waren al gevuld met inloopolie, die na 1000 km (of bij zo'n trekker na 100 uur) vervangen diende te worden (voor een olie die er normaal in moet).

Groet,

Erik.

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 21:52
door Johnny
In de manual staat vermeld vervangen elke 10k. Bij een getunde td5 of jonger oliekoeler op de tussenbak verplicht om in aanmerking voor garantie te komen. En uitsluitend gl5 zo uit t hoofd.

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 22:00
door VeeTee
Johnny schreef:In de manual staat vermeld vervangen elke 10k. Bij een getunde td5 of jonger oliekoeler op de tussenbak verplicht om in aanmerking voor garantie te komen. En uitsluitend gl5 zo uit t hoofd.


GL5 ? Juist niet! Roamerdrive raadt aan alleen GL4 specificatie te gebruiken, zelfs ook niet Gl4/Gl5: http://roamerdrive.com/lubric.html

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 27 Okt 2017, 23:29
door Erik Peters
VeeTee schreef:
Johnny schreef:In de manual staat vermeld vervangen elke 10k. Bij een getunde td5 of jonger oliekoeler op de tussenbak verplicht om in aanmerking voor garantie te komen. En uitsluitend gl5 zo uit t hoofd.

›GL5 ? Juist niet! Roamerdrive raadt aan alleen GL4 specificatie te gebruiken, zelfs ook niet Gl4/Gl5: http://roamerdrive.com/lubric.html

Roamer verplicht je om een GL4 olie te gebruiken, anders vervalt de garantie (die overigens een jaar bedraagt).
Een oliekoeler is niet verplicht, de olietemperatuur in de overdrive/tussenbak moet onder de 110 graden Celsius blijven, bij oververhitting vervalt de garantie eveneens.
En "maintenance as scheduled by the vehicle manufacturer", dus gewoon iedere 40.000 km (of 20.000 km bij ongunstiger omstandigheden). Wel de overdrive apart aftappen en later vullen met 3/4 liter olie.
Schermafbeelding 2017-10-27 om 23.10.35.png

Groet,

Erik.

Zie ook:https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=10444&start=10#p79392

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Geplaatst: 28 Okt 2017, 10:22
door Landmarcs
Erik Peters schreef:Roamer verplicht je om een GL4 olie te gebruiken, anders vervalt de garantie (die overigens een jaar bedraagt).
Een oliekoeler is niet verplicht, de olietemperatuur in de overdrive/tussenbak moet onder de 110 graden Celsius blijven, bij oververhitting vervalt de garantie eveneens.


Niet dat je er heel veel aan hebt, maar de Roamer-garantie-bepalingen lijken mij bovenwettelijk beperkend.

En verder meen ik gelezen te hebben dat ze het ruimere tussenbak-deksel sterk aanbevelen bij grotere vermogens (en de daarmee samenhangende kansen op hogere temperaturen).

Groeten MarcS