Roamer overdrive, ervaringen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Roamer overdrive, ervaringen?

Berichtdoor VeeTee » 28 Okt 2017, 10:38

Landmarcs schreef:Niet dat je er heel veel aan hebt, maar de Roamer-garantie-bepalingen lijken mij bovenwettelijk beperkend.

Hoezo? Het komt toch vaak voor dat aanvullende voorwaarden voor garantie worden gesteld? Wat is daar mis mee? En waarom zou je eigenwijs tegen de adviezen van de fabrikant in andere olie willen gebruiken? Meestal weet de fabrikant toch wel waarom hij bepaalde dingen adviseert c.q. voorschrijft...

Landmarcs schreef:En verder meen ik gelezen te hebben dat ze het ruimere tussenbak-deksel sterk aanbevelen bij grotere vermogens (en de daarmee samenhangende kansen op hogere temperaturen).

Zoals vermeld heb ik dat inderdaad gedaan. Na uren snelweg, 100-110 km/uur in 5+overdive, een temperatuur van ca. 75 graden vind ik een mooi resultaat. De kleine investering waard, zeker gezien het fenomeen van de hoge temperaturen geen onbekend probleem is.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2017, 12:37

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Niet dat je er heel veel aan hebt, maar de Roamer-garantie-bepalingen lijken mij bovenwettelijk beperkend.

Hoezo? Het komt toch vaak voor dat aanvullende voorwaarden voor garantie worden gesteld? Wat is daar mis mee? En waarom zou je eigenwijs tegen de adviezen van de fabrikant in andere olie willen gebruiken? Meestal weet de fabrikant toch wel waarom hij bepaalde dingen adviseert c.q. voorschrijft...

't Is niet ongebruikelijk dat er aanvullende voorwaarden zijn, het is ook niet ongebruikelijk dat die bovenwettelijk en onredelijk beperkend zijn*.   * Een beroemde producent met beruchte voorwaarden is bijv. Apple.
't Is dan natuurlijk ook maar de vraag of je het juridisch wilt uitvechten ....

Om als voorbeeldje een eigenaardigheid in de voorwaarden te noemen: De overdrive mag niet boven de 110º komen (of althans niet "overheated" raken). Als het ding door een of andere constructie- of materiaal-fout oververhit raakt dan zou deze voorwaarde de garantie laten vervallen .... da's natuurlijk meer dan vreemd.

De Nederlandse wetgeving zegt dat je het eerste half jaar sowieso garantie hebt en de leverancier (ernstig) misbruik van de gebruiker moet aantonen om onder een garantieclaim uit te komen (nu ja, zo staat het er natuurlijk niet, maar het is wel de strekking -- de wetgever gaat ervan uit dat een defect in zo korte tijd een gebrek van het product is behoudens tegenbewijs). Daarna heb je nog steeds een soort "garantie", nl dat je recht hebt op een werkingsduur conform de gewekte verwachtingen (ook weer de strekking -- wel ligt gedurende deze "garantie-termijn" de bewijslast bij de gebruiker) -- deze "garantie" kan dus heel veel langer zijn als dat halve jaar, en ook langer als de zg fabrieksgarantie. Die fabrieksgarantie is - als alles goed is - een extra, aanvulling, op de wettelijke garantiebepalingen -- bepalingen in de fabrieksgarantie die de wettelijke regels inperken zijn vrijwel altijd nietig.

Anyway, het loont dus de oorspronkelijke documentatie, maar ook de oorsponkelijke aanprijzingen etc. goed te bewaren. Mocht de aankoop dan ruim binnen de redelijke termijnen sneuvelen dan heb je een eerste "verhaal". Als dan bij verschillende gebruikers hetzelfde gebrek optreedt (bijv. een lager dat vroegtijdig uitloopt, of een tandwiel dat last heeft van "tandbederf") dan heb je uiteindelijk een handvat voor een (evetueel lang) juridisch traject.

Beter is het als het goed lang goed blijft en je dus met plezier aan de aanschaf terugdenkt, en dat dan liefst zo lang dat je de aanschafprijs inmiddels vergeten bent.

Groeten MarcS

PS Het bovenstaande is natuurlijk deels "theorie". Mijn GKN-overdrive gaf vroegtijdig de geest, de levensduur van de GKN blijkt bij meer mensen nogal beperkt, alleen wanneer je de olie ruim vaker als voorgeschreven vervangt lijkt het goed (of althans beter) te gaan. Ik heb uiteindelijk niet voor de juridische route gekozen en me neergelegd bij de strop (dwz. tegen de tijd dat ik aan een serieuze oplossing moest gaan denken ging er iets anders goed mis).

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2017, 19:47

Landmarcs schreef:
PS Het bovenstaande is natuurlijk deels "theorie". Mijn GKN-overdrive gaf vroegtijdig de geest, de levensduur van de GKN blijkt bij meer mensen nogal beperkt, alleen wanneer je de olie ruim vaker als voorgeschreven
(1e na 1500 km en vervolgens om de 55.000 km) vervangt lijkt het goed (of althans beter) te gaan. Ik heb uiteindelijk niet voor de juridische route gekozen en me neergelegd bij de strop (dwz. tegen de tijd dat ik aan een serieuze oplossing moest gaan denken ging er iets anders goed mis).
Ja, de mijne ook. Na zo'n 12 jaar gebruik (en ± 150.000 km) heb ik het ding eronderuit gehaald (en het originele tandwiel teruggeplaatst). Dat heeft aan afschrijving € 135,- per jaar gekost. Hopelijk houdt de Roamerdrive het langer vol (die is in ieder geval volledig mechanisch).
Misschien moet ik ook zo'n Roamerdrive "carter" op de tussenbak van de Td5 (met GKN-overdrive) zetten. Ook al is de olie in de tussenbak en GKN-overdrive gescheiden. De extra olie in de tussenbak en de koelribben (op het "carter") helpen misschien om de temperatuur van de GKN-overdrive iets te verlagen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2017, 22:00

Erik Peters schreef:....
Misschien moet ik ook zo'n Roamerdrive "carter" op de tussenbak van de Td5 (met GKN-overdrive) zetten. Ook al is de olie in de tussenbak en GKN-overdrive gescheiden. De extra olie in de tussenbak en de koelribben (op het "carter") helpen misschien om de temperatuur van de GKN-overdrive iets te verlagen.

Ik denk dat iedere temperatuur-verlaging rond de tussenbak winst is. De GKN deelt dan niet de olie, warmte wordt desondanks "gedeeld", en een iets koelere tussenbak voert allicht wat extra warmte uit de GKN af.
(Overigens was mijn GKN-afschrijving een stuk groter ... de nuttige levensduur was voor mij bepaald geen 12 jaar.)

't Is jammer dat het Roamer-carter-deksel niet op de "Puma" past, dwz hij past op zich wel maar de uitlaat zit in de weg. Bij de "Puma" zou ik graag wat warmte onder de tunnel kwijt raken want nu is met name 's zomers die tunnel soms een straalkacheltje, een kacheltje dat z'n best doet de winterse prestaties van de kachel (die in een "Puma" echt heet is) te evenaren.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”