Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor VeeTee » 14 Aug 2017, 18:58

Ik overweeg een Roamerdrive overdrive te plaatsen. Niet om harder te kunnen gaan, maar om bij gelijke snelheid (op de snelweg) minder toeren te maken, dus meer comfort voor o.a. de oortjes. Ik rij geregeld (echt) lange stukken snelweg, in één ruk (met een paar plaspauzes) naar familie in Italië bijvoorbeeld komt geregeld voor (en nee, ik wil geen andere auto ;) ). Ik heb een tijdje geleden al Recaro stoelen geplaatst, een zeer aangename verademing voor de delicate rug. De roamerdrive zou 28% in toerental schelen, dus als zesde versnelling op de snelweg een verschil van zeg 2100-2200 toeren i.p.v. 3000 toeren.
Nu heb ik het internet al grondig afgespeurd naar ervaringen, over de roamerdrive lees je in het algemeen (in tegenstelling tot de GKN overdrive) zeer positieve ervaringen, in de trant van "nooit meer zonder", etc. Ook wat techniek en betrouwbaarheid betreft scoort 'ie beter as GKN en Fairy.
Wat ik nu graag zou willen, alvorens flink te investeren, is die ervaring eens persoonlijk te kunnen ervaren: door eens mee te kunnen rijden in een Defender (liefst 300Tdi) met een Roamerdrive. In concreto: wie heeft een Roamerdrive en wil mij eens een stukje mee laten rijden? Afstand geen bezwaar, ik woon in de buurt van Hilversum, maar kom graag naar je toe voor die ervaring!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1849
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Erik Peters » 14 Aug 2017, 20:42

Zoals in een ander topic al gemeld, heb ik zo'n Roamerdrive, alleen nog niet gemonteerd onder de auto (een 110 300 Tdi uit 1998). Verder is de auto geschorst, dus mag ik er niet mee op de openbare weg rijden.
Een rit in de Td5 met GKN-overdrive is wel mogelijk. De Td5 heeft iets minder 'moeite' met de 6e versnelling dan de 300 Tdi had (met de GKN-overdrive). Maar na 15 jaar met een GKN-overdrive te hebben gereden en een paar jaar zonder, toch maar weer een overdrive (Roamerdrive) aangeschaft. Men verklaarde mij voor gek, zo'n duur ding in een oude auto monteren, ik kon veel beter en goedkoper een andere tandwieloverbrenging (1:1,2) in de tussenbak zetten (of een andere tussenbak monteren).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor VeeTee » 14 Aug 2017, 20:53

De reductie in toerental zou bij GKN en Roamerdrive hetzelfde zijn, dus qwa toerental beleving met ingeschakelde overdrive zou dat hetzelfde moeten zijn. Blijft het verschil Td5 vs. 300Tdi, ik heb alleen ervaring met mijn eigen 300Tdi, en vermoed dat de Td5 sowieso wat stiller is, dus dat vergelijk wordt wat moeilijker.
Als zich niemand anders met de combinatie 300Tdi/Roamerdrive aandient, neem ik graag je aanbod aan Erik. Ik wacht nog even af...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1849
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Erik Peters » 14 Aug 2017, 23:13

VeeTee schreef:Blijft het verschil Td5 vs. 300Tdi, ik heb alleen ervaring met mijn eigen 300Tdi, en vermoed dat de Td5 sowieso wat stiller is, dus dat vergelijk wordt wat moeilijker.
nou......ik vind mijn 300 Tdi stiller dan de Td5.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 6697
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2017, 23:20

Erik Peters schreef:
VeeTee schreef:Blijft het verschil Td5 vs. 300Tdi, ik heb alleen ervaring met mijn eigen 300Tdi, en vermoed dat de Td5 sowieso wat stiller is, dus dat vergelijk wordt wat moeilijker.
nou......ik vind mijn 300 Tdi stiller dan de Td5.


Wellicht is de 300Tdi stiller omdat die alleen op het "erf" rond-tort ?

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1849
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Erik Peters » 14 Aug 2017, 23:55

Landmarcs schreef:Wellicht is de 300Tdi stiller omdat die alleen op het "erf" rond-tort ?
Dat doet ie inderdaad, maar verder is ie nog helemaal 'origineel', d.w.z. alle geluidsisolerende materialen zijn nog aanwezig en op mijn CSW zit nogal wat isolatiemateriaal (ook onder tegen de motorkap). Veel meer dan op de Td5.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor VeeTee » 15 Aug 2017, 19:41

Dag Erik, je hebt een PB.

M.vr.gr.
Vincent
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 6697
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2017, 20:52

Dag Vincent,

Qua motor-geluid kan je ook eens kijken/luisteren naar wat 80 km/u in 4º en 5º versnelling doet.
Liefst natuurlijk op een mooie gestage helling (bijv. die bij Tilff, en dan de auto lekker vol beladen zodat ie goed moet werken).

Bij 80 km/u zijn de toerentallen in 4º en 5º gelijk aan 110 km/u in 4º en 5º met overdrive.

Bij mijn Td5 was het windgeruis bij 120 km/u in de 5º met overdrive al ruimschoots overheersend.

Groeetn MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1849
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Erik Peters » 16 Aug 2017, 00:36

Landmarcs schreef:Bij mijn Td5 was het windgeruis bij 120 km/u in de 5º met overdrive al ruimschoots overheersend.

Dat is ook het geval bij de 300 Tdi, al reed ik dan geen 120 maar zo'n 100-110 km/u op de teller. Met 120 km/u had ie wel moeite.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 6697
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2017, 09:24

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Bij mijn Td5 was het windgeruis bij 120 km/u in de 5º met overdrive al ruimschoots overheersend.

Dat is ook het geval bij de 300 Tdi, al reed ik dan geen 120 maar zo'n 100-110 km/u op de teller. Met 120 km/u had ie wel moeite.


Da's dan het "grote" verschil tussen de 300Tdi en de Td5.
Op papier schelen de prestaties qua max vermogen en max koppel niet veel, in de praktijk is de Td5 toch iets rekkelijker.
Mijn Td5 ging met wat geduld door tot iets boven de 150 km/u op de teller, zowel in z'n 5º als in de 5º met overdrive (dit met een standaard Td5 en met 7.5x16 wielen). De 110 stuurt dan overigens nog steeds opvallend goed ... de uitrol-afstand tot je weer een "normale" snelheid rijdt is erg lang, en je moet wel tamelijk zeker weten dat je geen noodstop of uitwijk-manoeuvre moet maken (ik heb geen ervaring maar ook weinig vertrouwen in de veilige afloop).

Groeten MarcS

PS De "Puma" heeft een vriendelijke snelheidbegrenzer bij 130-135 km/u, da's wel zo veilig.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten