Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Wie kan mij een ervaring bieden - Roamerdrive

Berichtdoor Ron63 » 16 Aug 2017, 09:43

Laatst ook rondje Italie gedaan, dan de 61 afzakkend ben je zeer veel aan het baantje wisselen (rijdend rond de 110/115 km/h). Het lijkt mij dat je dan blijft schakelen met die overdrive om een beetje vlot intevoegen op de linker baan.
Dit natuurlijk ook met de heuvels die je tegenkomt.

Geen idee of het klopt maar het antwoord weet Erik of Marc wel op deze gedachte.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 16 Aug 2017, 10:18

Een interessant verhaal zo'n Roamerdrive. Ik heb begrepen dat deze drive werkt op alle versnellingen, dat betekent dus een extra 5 versnellingen op zowel lage- als hoge gearing + nog 2 extra achteruitversnellingen. Wat je niet hebt aan koppel, maken de overvloed aan schakel mogelijkheden wel goed. Vincent mocht je ertoe overgaan, ik hoor graag je ervaringen ;)

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2017, 11:11

Ron63 schreef:Laatst ook rondje Italie gedaan, dan de 61 afzakkend ben je zeer veel aan het baantje wisselen (rijdend rond de 110/115 km/h). Het lijkt mij dat je dan blijft schakelen met die overdrive om een beetje vlot in te voegen op de linker baan.
Dit natuurlijk ook met de heuvels die je tegenkomt.

Geen idee of het klopt maar het antwoord weet Erik of Marc wel op deze gedachte.

Tja, ik ken het schakel-comfort van de Roamer-drive niet.
Ik weet wel dat mijn niet al te zwaar beladen standaard 110Td5 nog steeds voldoende trekkracht in de 5+overdrive had.
De acceleratie is niet daverend, maar vanaf 2000 rpm en hoger wil de Td5 toch heel aardig presteren.
Bedenk dat je bij 110/115 rond de 2100 rpm zit, dus heel mooi net iets boven het max. koppel.

Met de oude GKN is het allemaal natuurlijk nog veel leuker, die schakelt (als ie werkt) heel makkelijk en heel vlot op en neer (vlgs de instructie hoef je niet eens de koppeling te gebruiken). Ik had veel plezier van de (werkende) GKN: op een wat serieuzer heuvelende weg kon je waar nodig heel vlot terugschakelen. En zelfs op de licht-heuvelende Franse N-wegen (maar ook Zweedse wegen) - die meest 90 km/u zijn - had ik er veel plezier mee: je kon in 5+overdrive de auto heel goed laten "rollen" (dus iets helling af de snelheid wat laten oplopen, onderin tijdig wat gas, en dan rustig iets terugzakkend naar de top). Was er dan een vrachtwaggel, of een caravan die die gemiddeld 90 km niet reed dan ging ik terug naar 4+overdrive, en dan op het moment dat er ruimte was naar 4-zonder om vlot vaart te maken, en dan tijdens de inhaalmanoeuvre kon je al weer naar 4+overdrive door. Lag de snelheid net iets hoger dan was 5-zonder meestal al genoeg om vlot genoeg te accelereren.

Anyway, met een Td5 zou ik direct weer een overdrive willen, en heb je een wat zwaardere auto (bijv. een 130 camper) dan helpt wellicht een lichte chip-tuning en/of een iets grotere intercooler om het aantal schakelmomenten nog wat terug te brengen.
(O ja, aan Erik moet je het niet vragen, die heeft nu zelfs een Roamer-drive voor zijn "oude" 300Tdi klaar liggen, Erik was ook al heel tevreden over de GKN in combi met de 300Tdi.)

Groeten MarcS

Eric_H

Berichtdoor Eric_H » 16 Aug 2017, 13:22

Hoi Vincent,

Ik kan je niet laten proefrijden. Kan alleen zeggen dat ik zelf een aantal jaren een GKN overdrive op mijn TD5 had en daar erg tevreden over was daar ik veel snelweg reed. Kort verhaal is dat de unit uiteindelijk door GKN vervangen voor een nieuwe; echter in die tijd ook mijn auto verkocht. Mijn volgende Td5 had reeds een 1:1.22 tussenbak dus daar is hij nooit meer op gekomen. M.a.w ik heb nog een nieuwe GKN unit thuis liggen. Ik weet ook dat der meer klachten over zijn dan misschien de roamerdrive; maar daar is ook de prijs weer anders van.

Mocht je interesse hebben of info willen stuur maar een PB

Groeten
Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2017, 14:11

Eric_H schreef:.... Kort verhaal is dat de unit uiteindelijk door GKN vervangen voor een nieuwe; ....

Mag ik nieuwsgierig zijn en naar het lange verhaal vragen ?

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Aug 2017, 22:56

Landmarcs schreef:Op papier schelen de prestaties qua max vermogen en max koppel niet veel, in de praktijk is de Td5 toch iets rekkelijker.

De Td5 trekt beter bij hogere toeren, maar onderin toeren vind ik de 300 Tdi fijner rijden (zeker in het terrein).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 27 Jul 2019, 16:06

Weet niet of iemand dit leest maar weet iemand of die roamer nog te koop is?op de website van rocky mountains heb ik wel een mooie beschrijving gezien met duidelijke foto’s maar in hun webshop kan ik hem niet terug vinden

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Jul 2019, 18:50

Als er recent niks veranderd is dan kan iedere onderdelenboer die Brittpart verkoopt die aan je leveren.

Mail anders ff met info@roamerdrive.com ........
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 27 Jul 2019, 21:58

Ok bedankt voor de info.ga er mee aan de slag

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jul 2019, 08:34

Inderdaad Brittpart en dan onderdeelnummer DA9015 (voor een Series LR).
Eventueel kun je nog een ander deksel kopen voor de tussenbak: DA9016 maar die heeft alleen maar wat extra ribbels voor een betere warmteafgifte.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”