TD5 loopt onregelmatig na koude start

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
trix G4

Re: TD5 loopt onregelmatig na koude start

Berichtdoor trix G4 » 06 Sep 2017, 21:59

drukregelaar heeft 2 rubber ringen.
Schijnt nogal lastig te zijn de regelaar te monteren zonder 1 van die ringen te beschadigen
De kasn is groot dat hij daar lekt

En verder verdenk ik ook inderdaad versleten injectoren
Hele verhaal komt me ook bekend voor en heb alles al laten checken/vernieuwen
Mij rest alleen nieuwe injectoren....maar dat stel ik nog even uit

Peu

Berichtdoor Peu » 06 Sep 2017, 22:54

trix G4 schreef:drukregelaar heeft 2 rubber ringen.
Schijnt nogal lastig te zijn de regelaar te monteren zonder 1 van die ringen te beschadigen
Wat lekt hij dat dan? Vanwege olielekkage is de regelaar jaren geleden vervangen. Zuigt deze mogelijk lucht aan?..?
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2017, 23:24

Peu schreef:
trix G4 schreef:drukregelaar heeft 2 rubber ringen.
Wat lekt hij dat dan? Vanwege olielekkage is de regelaar jaren geleden vervangen. Zuigt deze mogelijk lucht aan?..?

Ja da's het idee. Als de motor afkoelt dan koelt ook de diesel af en kennelijk is er dan een lichte onderdruk.
Het afkoelende motorblok loopt wat achter op alles wat er aan geschroefd is en dan kan door een geringe onderlinge "werking" een minuscule beschadiging lucht trekken.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 07 Sep 2017, 20:34

Eventueel kan nog gezocht worden in het voorgloeisysteem. Het is vreemd dat na 2x voorgloeien de motor wel netjes draait, en niet na één keer? Je zou de gloeipluggen op goede werking kunnen controleren. Met de multimeter zou de waarde rond de 1 ohm moeten liggen (dacht ik)? Ook kan je het relais, en de aansluitingen van de gloeibougies controleren op respectievelijk goede werking en corrosie. Ook regelt de ECU het nagloeien van gloeibougies, wellicht werkt dit niet goed vanwege eerder genoemde oorzaken. Een TD5 kan in principe zonder voorgloeien gestart worden, het lijkt mij dat eerst genoemde oorzaken onderzocht dienen te worden, alvorens verder te kijken.

Chris

(Travelling South)

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 07 Sep 2017, 22:11

2x gloeien betekend ook 2 x druk opbouwen in het brandstofsysteem alvorens je gaat starten
Dan kan de lucht die er inzit al flink gecomprimeerd zijn zodat het maar een klein beetje slecht effect op het lopen van de motor heeft
Denk ik dan he.. ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2017, 10:07

trix G4 schreef:2x gloeien betekend ook 2 x druk opbouwen in het brandstofsysteem alvorens je gaat starten
Dan kan de lucht die er inzit al flink gecomprimeerd zijn zodat het maar een klein beetje slecht effect op het lopen van de motor heeft
Denk ik dan he.. ;)

Denk ik ook. Tweemaal voorgloeien was in mijn Td5-tijd ook de oplossing toen de brandstofdrukregelaar wat ging lekken.
Was toen ook alleen nodig als de auto wat langer stil had gestaan; het slechtere starten was nauwelijks afhankelijk van koud of warm*.
De Td5 heeft het voorgloeien bij gemiddelde temperaturen alhier nauwelijks of niet nodig, pas als het echt koud is wordt ie echt nuttig .... en dan hoor je ook overduidelijk dat er slechts 4 gloeispiralen in zitten, de 5º cilinder doet het zonder en die hoor je dan echt extra.

* Eenvoudig te testen: auto die een nacht stilstaat start moeizaam ... motor direct na het aanslaan stilzetten en kort daarna weer starten (eventueel die 2º maal zelfs zonder voorgloeien): start ie dan wel vlot (en dit dan liefst bij fris weer) dan is slecht voorgloeien vrijwel zeker niet de reden. Een warme start na lang stilstaan is natuurlijk een stuk lastiger te simuleren.
Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 08 Sep 2017, 11:23

Ja, die 5e spiraal zit er niet in omdat dochterlief zo nodig aan de anticonceptie moest.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2017, 12:16

Gerard4t schreef:Ja, die 5e spiraal zit er niet in omdat dochterlief zo nodig aan de anticonceptie moest.

Een Freudiaanse verwisseling tussen voorspel en voorgloeien ??
Een keertje gloeien en je wordt nooit meer opa.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 09 Sep 2017, 10:44

Landmarcs schreef:
    Een warme start na lang stilstaan is natuurlijk een stuk lastiger te simuleren.
Groeten MarcS
....valt mee....goeie tip! Webasto maar eens aanzetten :idea:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2017, 13:33

Peu schreef:
Landmarcs schreef:
    Een warme start na lang stilstaan is natuurlijk een stuk lastiger te simuleren.
....valt mee....goeie tip! Webasto maar eens aanzetten :idea:

Als het valse lucht is is er een goede kans dat een (voorver)warm(d)e start na langer stilstaan nog beroerder gaat:
Warme lucht zet uit, en de voorgloeitijd is daarbij korter ... dus is er meer lucht die tijdens het starten weggewerkt moet worden.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”