TD5 loopt onregelmatig na koude start

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peu

Re: TD5 loopt onregelmatig na koude start

Berichtdoor Peu » 13 Sep 2017, 07:24

Vanmorgen de TD5 gestart nadat de Webasto de motor heeft voorverwarmd. Direct de sleutel omgedraaid zonder voorgloeien.
De motor springt vlot aan en loopt DIRECT strak op 5 cilinders stationair.
Het lijkt mij dat er dan 1 of meer gloeistiften defect is?
Failing to prepare is preparing to fail!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Sep 2017, 08:31

Dat is goed mogelijk, (ook) gloeispiralen hebben niet het eeuwige leven.
Bij mijn 300 Tdi had ik die een jaar of 5 geleden al eens vervangen, alleen maar omdat de startmotor een paar tellen langer moest draaien, voordat de motor aansloeg. De oude hadden het tenslotte al 13 jaar gedaan.
De gloeispiralen in de Series 3 2,25 D leefden nooit zo lang, maar dat waren dan ook geen gloeistiften, die hadden een ouderwetse spiraal.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2017, 09:56

Peu schreef:Vanmorgen de TD5 gestart nadat de Webasto de motor heeft voorverwarmd. Direct de sleutel omgedraaid zonder voorgloeien.

Met goed werkende gloeistiften hoor je overigens bij koude motor die vijfde cilinder zonder gloeistift.

Misschien is dan nog een vervolg test: koud starten (liefst na een wat koudere nacht) en dan dus direct zonder voorgloeien.
Wellicht start ie iets moeilijker maar loopt ie regelmatiger (al is het de vraag of het nagloeien - dat ie sowieso ook doet - niet hoorbaar wordt in onregelmatige loop, althans wanneer de onregelmatige loop door een of meer slechte gloeistiften komt).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Sep 2017, 21:13

Peu schreef:Vanmorgen de TD5 gestart nadat de Webasto de motor heeft voorverwarmd. Direct de sleutel omgedraaid zonder voorgloeien.

waar pakt de webasto zijn brandstof?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2017, 21:17

Roger B. schreef:

waar pakt de webasto zijn brandstof?

Als alles goed is is er voor de Webasto een eigen aanzuig-kanaal. Aftappen van de bij draaiende pomp onder druk staande motor-brandstofleiding is lastig.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Sep 2017, 21:35

ja, je hoort een extra aanzuigleiding in het pompelement te maken....... maar er zijn er zat die de tank daarvoor niet willen demonteren.... en dan op andere wijze diesel aanboren..... kan dus zijn dat de webasto ook de lucht voor je verwijderd heeft mocht dat de oorzaak zijn... vandaar mijn vraag
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Sep 2017, 15:46

Roger B. schreef:ja, je hoort een extra aanzuigleiding in het pompelement te maken....... maar er zijn er zat die de tank daarvoor niet willen demonteren.... en dan op andere wijze diesel aanboren..... kan dus zijn dat de webasto ook de lucht voor je verwijderd heeft mocht dat de oorzaak zijn... vandaar mijn vraag

Ik denk eigenlijk dat het eerder omgekeerd is.
Als de Webasto ergens "illegaal" het motor-brandstof-circuit aftapt is er eerder kans dat er lucht in dat brandstof-circuit getrokken wordt.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 14 Sep 2017, 21:43

Roger B. schreef:ja, je hoort een extra aanzuigleiding in het pompelement te maken....... maar er zijn er zat die de tank daarvoor niet willen demonteren.... en dan op andere wijze diesel aanboren..... kan dus zijn dat de webasto ook de lucht voor je verwijderd heeft mocht dat de oorzaak zijn... vandaar mijn vraag

Lichtelijk off-topic maar ik wel het in dit verband toch even noemen: ipv de retourleiding of aansluiting op het pomp elelement (waarvoor de tank eraf moet), er is een hier een handig hulpstuk voor om in de vulslang naar de tank te monteren:

image.jpeg

image.png
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Sep 2017, 22:52

VeeTee schreef:Lichtelijk off-topic maar ik wel het in dit verband toch even noemen: ipv de retourleiding of aansluiting op het pomp element (waarvoor de tank eraf moet), er is een hier een handig hulpstuk voor om in de vulslang naar de tank te monteren:

Ja, het is een beetje een zijpad, maar wel een interessant zijpad, dwz. een interessante en keurige oplossing om diesel af te tappen.
Bovendien een heel "veilige" dwz. zo hoog dat de standkachel al lang "droog" staat voor de tank leeg is, of te wel: als je het koud krijgt zit er nog ruim genoeg diesel in de tank om de volgende pomp te halen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Sep 2017, 00:11

VeeTee schreef:Lichtelijk off-topic maar ik wil het in dit verband toch even noemen: ipv de retourleiding of aansluiting op het pomp elelement (waarvoor de tank eraf moet), er is een hier een handig hulpstuk voor om in de vulslang naar de tank te monteren:

Zo heb ik bij mijn Td5 een aanzuigleiding via de (dunnere) ontluchtingsslang in de tank hangen, de ontluchtingsslang loopt nog over de tank waardoor de kans op mogelijk lekken van brandstof, klein is. Hiervoor heb ik twee buisjes (dikkere en dunne) in Y-vorm aan elkaar gelast, deze in de ontluchtingsleiding geplaatst en via het andere (dunnere) buisje een "voorgebogen" (zwart, stug, kunststof) leidinkje in de tank geschoven. Het was wel even gepruts, maar het werkt prima.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”