200TDI houd in

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rtuin

200TDI houd in

Berichtdoor rtuin » 17 Sep 2017, 13:42

Hi,

Ik heb een 200TDI in een series 3 liggen zonder turbo. Zo rij ik al meer dan een jaar zeer tervreden.
Maar.. sinds een week vast de motor bijna stil om de 50 tot 100 meter. Wanneer de motor warm is, loopt hij weer als vanouds.

Ik start de motor, deze slaat direct aan. Ik rij weg , tot zo'n 2000 - 3000 toeren en de motor smoort compleet af, tot deze met blijft bokken en pruttelen. Vervolgens pakt ie weer op om vervolgens weer in te storten. Als de motor uiteindelijk warm is, of ik ben lang genoeg doorgegaan, neemt het terugvallen af en loopt hij weer als vanouds en kan ik rusting 100km rijden zonder problemen.

Logischerwijs lijkt het erop alsof er een aanvoer probleem met diesel is.
Ik heb reeds:
- de tankdop ontluchting gecontroleerd op werking,
- de tank open gehad en de opvoerbuis / tank gecontroleerd op vuil,
- de opvoerbuis doorgeblazen,
- de waterafschijder schoongemaakt (sedimenter),
- de leiding van de tank naar het filter doorgeblazen,
- de opvoerpomt op werking getest (ook los gehad en los getest),
- een nieuw brandstoffilter gezet.
- alle slangen klemmen nagelopen.
- het vacuum membraam van de dieselpomp gecontroleerd.

Ik snap er niets meer van, ik kan het niet vinden. Het probleem doet zich nu iedere ochtend voor. Uiteindelijk gaat de motor niet meer inhouden en vervolgens blijft de laro het de hele dag goed doen.

Daarop heb ik 's ochtends de leiding naar de dieselpomp losgemaakt, na flink doorstarten bleef er een goede stroom diesel uitkomen.

Zou het kunnen dat ik toch ergens lucht aanzuig? Dat er schuim ontstaat? Dat kan ik dan weer niet reimen met later gewoon goed lopen van de motor.

Ik hoor graag of iemand mij in de goede richting kan wijzen.

tnx,

rowdy

Johnny

Re: 200TDI houd in

Berichtdoor Johnny » 17 Sep 2017, 16:32

En het blokje blijft mooi schoon? Zit aan de brandplaatjes te denken.

Als de motor warm is zet alles uit en dicht goed af..
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

rtuin

Berichtdoor rtuin » 17 Sep 2017, 20:51

Hi Johnny,

Ik weet nog niet wat brandplaatjes zijn. (google ik zo). Maar het blok is verder schooon, als met schoon bedoelt wordt data deze geen diesel lekt rond injectoren. De kleppendekselpakking zweet op twee plaatsen, maar dat is niet kritisch.

Johnny

Berichtdoor Johnny » 17 Sep 2017, 21:29

Ik denk even verder mee.

Heb wel eens gelijke symptomen gehad, toen deed hij borrele langs een injector en dat werd vanzelf zichtbaar
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Sep 2017, 21:40

borrelen heeft naast compressie gas ook vloeistof nodig, als hij een heel schoon blokje heeft kan dat afwezig zijn.....

spuit morgenvroeg eens wat zeepsopoplossing rond je verstuivers en (laat bij voorkeur iemand anders zodat jij kunt kijken) start eens, als Johnny gelijk heeft, (en het is een plausiebele verklaring, dus kans zeer redelijk aanwezig dat dat zo is) dan zou je moeten kunnen zien dat ie bij een of meerdere verstuivers blaast.

Brandplaatjes zijn de koperen ringetjes die om de kop van de verstuiver zitten en afdichting tussen verstuiver en kop verzorgen.

Als je verstuivers demonteert voor de brandplaatjes, gebruik een slagtrekker om ze er uit te trekken (heb er laatst een gemold bij een 300Tdi (houja, de eigenaar dan, maar had mij ook kunnen gebeuren) met de iets heen en weer draaien en naar boven trekken methode die vaak werkt) de moertjes die de kikkerplaatjes omlaag drukken moet je met 25nm aandraaien, als je te veel kracht er op zet kunnen de tapeindjes afbreken.
gone

rtuin

Berichtdoor rtuin » 18 Sep 2017, 07:58

Maandagochtend,

Alle injectors met dreft ingespoten, starten en lopen maar. Snel uitstappen en met de hand de gasklep bedienen op de dieselpomp en kijken maar.
Ik heb de gasklep in de zelfde stand gehouden +- 1500 rpm, en jawel de motor valt weer na zo'n 30 seconden helemaal terug.
Er is geen belletje de bespeuren bij geen van de injector "voeten" of koppelingen van drukleidingen, deze lijken allen dicht.

Ik ga vandaag transparant slang kopen en de dieselleiding van de opvoerpomp naar het filter en de leiding van het filter naar de pomp vervangen . Tot slot een stukje van de retour ( daar plaats ik even een koppeling tussen). Dan kan ik op al deze drie plaatsen zien of er belletjes / schuim voorbij komt.

Op dit moment denk ik dat het of lucht is.. wat er naar verloop vantijd uitgewerkt wordt. Immer het probleem doet zich steeds voor met koude motor (minimaal 6 uur stil staan.) Of het is temperatuur gerelateerd, in dat geval kan ik niet bedenken wat het kan zijn. Koppakking? Zowel de olie als koelvloeistof zijn beide schoon. Geen bellen of schuim of verkleuring, ook geen verdunning van de olie.

rtuin

Berichtdoor rtuin » 18 Sep 2017, 08:19

Filmpje... ik heb het even op film gezet.
https://youtu.be/hkO9bgOQnV8

Johnny

Berichtdoor Johnny » 18 Sep 2017, 22:37

Nu ik je filmpje ziet snap ik dat je bij lucht in de leidingen blijft. Ikzelf kan overigens nu ook even niets anders bedenken. Al kan het op veel plekken in het systeem komen.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Sep 2017, 00:44

Het gestotter deed mij even denken aan een trekker die "we" hier hebben, waar rommel uit de tank zich verzameld voor het afsluitkraantje in de toevoerleiding. Die loopt eerst goed, maar al snel begint ie te stotteren en (wit) te roken. Die trekt als het ware vacuüm in het brandstoffilter.
Alleen blijft dat zo totdat de rommel voor het kraantje weer teruggeblazen wordt in de tank (simpele 'reparatie'). Hooguit dat na stilzetten het filter weer langzaam vol loopt, waardoor die wel weer goed start de volgende keer.
En dat veranderd niet wanneer alles warm wordt, dan blijf hij stotteren, doordat er gewoon te weinig brandstof komt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 19 Sep 2017, 02:02

Geen idee of je hier iets aan hebt: ooit had ik ongeveer hetzelfde. Uiteindelijk bleek ik een heel klein "lekje" te hebben in een aansluiting bij een van de verstuivers. Dat was zo klein dat het geen diesel naar buiten lekte, maar wel lucht naar binnen zoog als de auto stil stond. De diesel liep dan terug naar de tank met als gevolg een lege slang. Starten ging vlot (dieselfilter zat nog vol) maar daarna duurde het een tijd tot de slang weer volgelopen was met diesel en de motor het weer gewoon deed. Tot die weer een nacht stil stond en t spel van voren af aan begon. Het duurde lang voordat dit lek boven water was, juist omdat ik bleef zoeken naar een lek waar diesel uit kwam (borrelen) maar ik moest dus zoeken naar een lek dat lucht naar binnen zoog!
Wie weet heb je hier iets aan.

Terug naar “Techniek”