Hallo allemaal,
Hebben jullie tips voor een goede krik? Wat raden jullie aan? Ik heb er een nodig die ik standaard in mijn auto kan leggen en die ik ook goed kan gebruiken als ik van het voorjaar een paar maanden op reis ben met de auto.
Ik hoor het graag!
Groetjes Lisa
Defender 110 300Tdi - welke krik?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 Sep 2017, 15:35
-
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
Goedemorgen Lisa,
Men zegt vaak dat een eenvoudige potkrik het beste werkt ... maar alleen op een vlakke harde ondergrond, en als je er makkelijk bij kan.
Het grote voordeel van de potkrik is dat je die onder de as zet en dus de as direct wordt opgetild -- dus een klein eindje opkrikken en de band is vrij.
Ik kreeg indertijd bij mijn Td5 een lange spindel-krik, zo'n traag schroefdraad-ding, en de auto heeft voor en achter gaten voor zo'n ding. Zo'n spindel-krik is een onding wanneer je voor of erger nog achter, in het verlengde van de chassis-liggers, de auto gaat optillen ... je hebt te maken met alles wat kan in en uitveren voordat uiteindelijk een wiel van de grond komt. Heb je evenwel ook krik-punten aan de zijkant (Jackable Sills/Rocksliders) dan wordt het al een stuk beter: de krik werkt daar een stuk directer. En ... een spindel-krik is een stukje makkelijker als je ergens in een iets minder "geciviliseerde" omgeving staat, de krik kan je dan zien als een poor-man's Farm-Jack.
En een Farm-Jack die is dan natuurlijk beter/vlotter, maar is ook zwaarder, volumineuzer, duurder en ... indien niet goed gebruikt gevaarlijker (je wilt diep weg in de wildernis wel jezelf kunnen redden, je wordt beter niet door je eigen krik buitengebruik gesteld).
O ja, er is ook nog zo'n uitlaat-ballon-krik ... daarover hoor je heel verschillende berichten. Wellicht is zo'n ballon wel goed in het moeras en/of in mul zand want je hebt direct een mooi groot draagvlak, maar overal elders lijkt de instabiliteit van zo'n ballon onder de auto mij toch een groot bezwaar (en bedenk dat de bodem van de auto niet echt bedoeld is om diffuus door zo'n ballon gesteund het hele autogewicht te dragen).
Dus ook hier geldt weer (net als bij banden, lieren, en andere "hard-ware"): het is steeds weer een compromis. Hoe ver wil je gaan en hoeveel problemen ga je tegenkomen, en welke problemen wil je op kunnen lossen (en daarbij speelt dan ook weer hoe vaak het voorkomt en hoe snel/makkelijk je de problemen weer opgelost moeten worden).
Zelf heb ik maar één keertje de spindel-krik echt nodig gehad: ik had me op het terrein verkeken, onze kampeerwei had een moerassige zone en juist daar schakelde ik bij lage snelheid. De auto moest dus een paar meter terug om weer tractie te hebben en de wei wilde ik niet direct omploegen (en ik wilde ook de boer+tractor niet optrommelen). Dus met de spindel-krik en de Jackalbe Sills de auto zijdelings opgekrikt, iets onder de wielen en voorzichtig in een paar etappes weer terug naar stevige grond.
Groeten MarcS
Men zegt vaak dat een eenvoudige potkrik het beste werkt ... maar alleen op een vlakke harde ondergrond, en als je er makkelijk bij kan.
Het grote voordeel van de potkrik is dat je die onder de as zet en dus de as direct wordt opgetild -- dus een klein eindje opkrikken en de band is vrij.
Ik kreeg indertijd bij mijn Td5 een lange spindel-krik, zo'n traag schroefdraad-ding, en de auto heeft voor en achter gaten voor zo'n ding. Zo'n spindel-krik is een onding wanneer je voor of erger nog achter, in het verlengde van de chassis-liggers, de auto gaat optillen ... je hebt te maken met alles wat kan in en uitveren voordat uiteindelijk een wiel van de grond komt. Heb je evenwel ook krik-punten aan de zijkant (Jackable Sills/Rocksliders) dan wordt het al een stuk beter: de krik werkt daar een stuk directer. En ... een spindel-krik is een stukje makkelijker als je ergens in een iets minder "geciviliseerde" omgeving staat, de krik kan je dan zien als een poor-man's Farm-Jack.
En een Farm-Jack die is dan natuurlijk beter/vlotter, maar is ook zwaarder, volumineuzer, duurder en ... indien niet goed gebruikt gevaarlijker (je wilt diep weg in de wildernis wel jezelf kunnen redden, je wordt beter niet door je eigen krik buitengebruik gesteld).
O ja, er is ook nog zo'n uitlaat-ballon-krik ... daarover hoor je heel verschillende berichten. Wellicht is zo'n ballon wel goed in het moeras en/of in mul zand want je hebt direct een mooi groot draagvlak, maar overal elders lijkt de instabiliteit van zo'n ballon onder de auto mij toch een groot bezwaar (en bedenk dat de bodem van de auto niet echt bedoeld is om diffuus door zo'n ballon gesteund het hele autogewicht te dragen).
Dus ook hier geldt weer (net als bij banden, lieren, en andere "hard-ware"): het is steeds weer een compromis. Hoe ver wil je gaan en hoeveel problemen ga je tegenkomen, en welke problemen wil je op kunnen lossen (en daarbij speelt dan ook weer hoe vaak het voorkomt en hoe snel/makkelijk je de problemen weer opgelost moeten worden).
Zelf heb ik maar één keertje de spindel-krik echt nodig gehad: ik had me op het terrein verkeken, onze kampeerwei had een moerassige zone en juist daar schakelde ik bij lage snelheid. De auto moest dus een paar meter terug om weer tractie te hebben en de wei wilde ik niet direct omploegen (en ik wilde ook de boer+tractor niet optrommelen). Dus met de spindel-krik en de Jackalbe Sills de auto zijdelings opgekrikt, iets onder de wielen en voorzichtig in een paar etappes weer terug naar stevige grond.
Groeten MarcS
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
ik heb een Hi-jack ( idd, kan gevaarlijk zijn...) en een 6 tons potkrik met twee steigerplankjes...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
de 130 heeft standaard een potkrik, overigens wel even de auto ondersteunen als hij op hoogte staat (dus niet alleen met krik er onder sleutelen).
Ook even wat voor de andere wielen ivm wegrollen.
Groet Ron
Ook even wat voor de andere wielen ivm wegrollen.
Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006
110-Td5 X-tech 2006
-
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
Ron63 schreef:de 130 heeft standaard een potkrik ....
Het hoe en wat van wat er nu standaard als krik wordt geleverd is mij niet duidelijk.
Bij mijn 1999er Td5 kreeg ik zo'n schroef-spindel-krik, bij mijn huidige 2010 Puma een potkrikje.
Ik ben blij dat ik die spindel-krik behouden heb want als je op een drassige plek een wiel zou willen opkrikken dan is dat met zo'n potkrikje onder de as nogal een modderige klus. Ik ben ook blij met de krik-punten opzij (dankzij de Jackable Sills/Rockslider) want de krikpunten voor en achter zijn soms heel onhandig, en ze zorgen in ieder geval voor veel gezwengel.
Groeten MarcS
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
Onze 110 (2006) heeft een spindel, bij de 130 raak je die niet kwijt aan de achterkant daar de laadbak over de achterbalk heen steekt.
groet Ron
Ps: allebei dan maar
groet Ron
Ps: allebei dan maar

130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006
110-Td5 X-tech 2006
-
- Berichten: 10156
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
potkrik van het "land rover type" met twee armpjes bovenaan en een stevig plankje voor zachtere ondergrond als je dan echt daar MOET krikken is verreweg de veiligste oplossing. oke, niet geschikt voor recovery doeleinden, maar daar is ie dan ook niet voor bedoeld.
dat zwengelding is zo gammel dat ik het eng vind om een wiel van een auto te pakken die op zo'n krikje staat.... zelfde geldt voor een Hijack
dat zwengelding is zo gammel dat ik het eng vind om een wiel van een auto te pakken die op zo'n krikje staat.... zelfde geldt voor een Hijack
gone
- Erik Peters
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
Roger B. schreef:potkrik van het "land rover type" met twee armpjes bovenaan en een stevig plankje voor zachtere ondergrond als je dan echt daar MOET krikken is verreweg de veiligste oplossing.
Precies.
In mijn 300 Tdi ligt de originele krik, een Hi-Lift Jack en een 5 tons potkrik. De originele krik heb ik nog nooit gebruikt en de Hi-Lift, in de 30 jaar dat ik hem heb, 2 keer. Het potkrikje gebruik ik het meest.
Voor de Td5 heb ik een 2 tons potkrikje aangeschaft. Die is minder hoog en past ook onder de as staande op een 5 cm dikke eiken plank van 30 x 40 cm (ik moet hem zelfs nog wat uit draaien) en dat lukt met de 5 tons potkrik niet.
Bij huis heb ik een garagekrik, dat is verreweg het makkelijkst.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 Sep 2017, 15:35
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
Bedankt allen voor de reacties. Ik denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met het aanschaffen van een potkrik en een stevig plankje. Voor nu wil ik in ieder geval een krik hebben om zelf mijn banden te kunnen verwisselen en dat ik ook makkelijker bij de onderkant kan komen als ik merk dat er ergens iets niet goed zit (afgelopen week moest ik bijvoorbeeld bij mijn remblokken zijn, hoorde een schurend geluid bij het remmen).
Is er nog een bepaald merk potkrik dat goed is? En hoeveel tons is een aanrader?
Is er nog een bepaald merk potkrik dat goed is? En hoeveel tons is een aanrader?
- Erik Peters
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?
Lisastreef schreef:Is er nog een bepaald merk potkrik dat goed is? En hoeveel tons is een aanrader?
Tja, ik heb een Weber potkrik (omdat de automaterialenhandel die toen had liggen), maar er zijn wel meer goede merken.
En je wilt een wiel kunnen opkrikken. De hele auto weegt (onbeladen) 2 ton met nog eens een ton lading (voornamelijk op de achteras). In het ongunstigste geval moet je 1 á 1,5 ton opkrikken om een achterwiel te kunnen verwisselen.
Een niet te hoge krik, anders krijg je hem niet onder de as.
In ieder geval niet vlak van boven, zodat ie onder de as weg kan schieten. Mijn krikjes hebben een soort 'groef' waar de ronding van de as min of meer in ligt. Zo ietsRoger B. schreef:potkrik van het "land rover type" met twee armpjes bovenaan
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten