Defender 110 300Tdi - welke krik?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?

Berichtdoor deusjevo » 03 Nov 2019, 12:37

Specificaties van m’n garagekrikje, goedkoop is duurkoop :mrgreen:

4FFC675E-7A4D-4ACF-A301-9DF6259D5052.jpeg

Mijn oude schaarkrik van zolder werkt eigenlijk ook prima, is een robuust ding uit de DDR denk ik, wel wat meer werk om te gebruiken trouwens.

40F841AD-4D7A-4EBE-ACA4-0B734FF35AA2.jpeg
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2019, 15:35

deusjevo schreef:Specificaties van m’n garagekrikje, goedkoop is duurkoop :mrgreen:

Mijn oude schaarkrik van zolder werkt eigenlijk ook prima, is een robuust ding uit de DDR denk ik, wel wat meer werk om te gebruiken trouwens.

Tja, misschien moet bij het goedkope ding de olie een beetje aangevuld.
Geen idee wat er in moet, maar ik neem aan dat er met de jaren wel wat uit weglekt.
De mijne pompt ook niet meer zo prompt als voorheen.

En dit type schaarkrik zat vroeger ook bij iedere Renault. Wellicht kwamen die kriks dan toch uit de DDR, werd dit soort van grofstoffelijke basisproductie gebruikt als (deel)tegen-prestatie van leverigen uit Frankrijk (zo er zijn bijv grote hoeveelheden Franse goederenwagons aan de DDR geleverd) -- westerse valuta waren niet overvloedig voorradig in die ehemalige DDR.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Nov 2019, 17:30

Landmarcs schreef:Echt mooi voor thuisgebruik is een lange werkplaats "hoogheffer", maar dan moet je wel plek hebben om het ding weg te bergen.
Erik Peters heeft er zo-eentje ...
IMG_1782.jpeg
Inderdaad, inmiddels al een 'bejaarde' AC 2 tons hoogheffer, die nog net onder de zijkant van een Saab 9-3 past. Tegenwoordig zijn er nog lagere uitvoeringen. En zo'n lange krikstang is wel nodig als je 2000 kg omhoog wilt krijgen (bv. landbouwtrekker). Voor onderweg heb ik een hydraulisch potkrikje (Weber) in de Land Rover staan (dus niet liggen; dan kan er mogelijk olie uit lekken).
Landmarcs schreef:Tja, misschien moet bij het goedkope ding de olie een beetje aangevuld.
Geen idee wat er in moet, maar ik neem aan dat er met de jaren wel wat uit weglekt.

Hydrauliek olie 46 zou ik denken of eventueel 32 (die is wat dunner). Bij mijn krikken heb ik nog nooit iets hoeven bijvullen, maar die lekken ook niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2019, 18:21

In de Disco ligt de originele potkrik gewoon...... Die haal je op de sloop voor een tientje oid. Perfect ding met goeie hefhoogte.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Houston

Berichtdoor Houston » 03 Nov 2019, 18:49

Als zo'n krik niet hoog genoeg wil, waarom leg je er dan niks onder? Stevig blokkie hout of een (paar) tegels, desnoods.
(hoef je ook minder te ' krikken' ;) )
Andere krik lijkt me niet nodig, of hij je moet wel heel hoog moeten (of juist een hele lage auto hebben en een te hoge krik. :P )

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2019, 18:54

Houston schreef:Als zo'n krik niet hoog genoeg wil, waarom leg je er dan niks onder? Stevig blokkie hout of een (paar) tegels, desnoods.
(hoef je ook minder te ' krikken' ;) )
Andere krik lijkt me niet nodig, of hij je moet wel heel hoog moeten (of juist een hele lage auto hebben en een te hoge krik. :P )

Ik heb sowieso een stukje multiplex van 350x350x40mm in de auto liggen om de krik op te zetten want anders druk je hem eerder de grond in ipv de auto omhoog als je eens niet op het hard staat. :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”