verhogen defender 110 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reijnard

verhogen defender 110 td5

Berichtdoor reijnard » 01 Okt 2017, 11:06

ik heb rechts voor een gebroken schokbreker. ik kan hiervoor de schokbreker vervangen, maar aangezien alles even oud is, wil ik graag een complete set gaan monteren. hierdoor ben ik op zoek naar aanraders van jullie.

ik heb over het defender verhogen al heel wat gelezen op het forum maar toch wil ik er nog een topic over openen.
zijn er hier mensen die net als ik heel nederland dagelijks in een defender doorrijden en toch met een verhogingsset rijden?

ik kom vanuit een a4 station quattro naar een defender zakelijk dus naar het rij comfort hoef ik niet meer te kijken die is allang weg :lol:
echter de looks, charmes en offroad prestaties maken dit helemaal goed.

naast zaken auto rijd ik hem privé als hobby auto. hiervoor wil ik eigenlijk de defender verhogen. niet extreem maar de 2inch kit.
ik lees een hoop mensen op het forum die het afraden maar zelf helemaal niet met een set rijden of gereden hebben.
dus daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit wel hebben of gehad hebben.

qua comfort van aan a4 naar een defender is een gigantisch verschil dus kan me haast niet voorstellen dat ik die verhogingsset ga merken :lol:

of misschien mensen die zeggen wat je wint met een verhogingskit is zo minimaal dat kan je beter gewoon origineel houden. mocht dit het geval zijn, wat zijn de eventuele aanraders qua complete suspension kit.

Landmarcs

Re: verhogen defender 110 td5

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2017, 12:42

reijnard schreef:....

of misschien mensen die zeggen wat je wint met een verhogingskit is zo minimaal dat kan je beter gewoon origineel houden. mocht dit het geval zijn, wat zijn de eventuele aanraders qua complete suspension kit.

Dag Reijnard,

Je gebruikt de Defender dagelijks, en daarbij varvangt ie een AudiA4, dus verwacht ik dat je meest op verharde wegen rijdt.

Dan is duidelijk wat je wint en verliest: Je wint aan "Looks" (waarbij dat winnen afhankelijk is van je smaak), en je verliest aan weggedrag.
Ja het kan, ook een Defender kan een nog beroerder weggedrag krijgen.

De veel genoemde 2 inch is min of meer de limiet, de auto "gedraagt" zich dan nog redelijk maar je brengt gewoon het zwaartepunt omhoog, en de (voor)wiel-geometrie hoeft nog (net) niet gecorrigeerd, maar ... je loopt gewoon eerder tegen problemen aan.

Ik zou zeggen: vervang een en ander met nieuw volgens de originele specs, en kijk hoe de auto dan weer is. Ik had lang een 110 Td5 geheel standaard (en zonder stabilisator-stangen) en ik stond verbaasd hoe goed hij nog door de bocht ging (en door de bocht hing). Ik heb nu een 110 Puma met voor en achter stabilisatorstangen ... en die gaat vlakker maar niet echt vlotter door de bocht. Wellicht moet ik naar alleen voor een stabilisatorstang ?

En ... ik heb ook de ervaring hoe makkelijk de 110 op z'n gepoetste kant terecht komt ... dat is iets wat je liever niet te vaak meemaakt.

Tenslotte kan je je nog de vraag stellen: hoe vaak kom je tegen dat met met 2 inch extra ook werkelijk verder komt, en hoeveel verder kom je dan ?

Groeten MarcS

PS In mijn ogen zit het al heel goed met de "Looks" van een ± standaard 110, juist die utilitaire no-nonsens uitstraling geeft de auto ook iets "aaibaars".
Maar goed, er zijn ook mensen die menen dat er niks boven extra inches gaat.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2017, 13:29

Heb jaren met 2" verhoging gereden op mijn 130.Geen enkel probleem mee ondervonden behalve dat die 50mm extra hoogt icm met ook net wat hoger banden (33ers) de instap ronduit kut maakt. Je moet echt de wagen inklimmen.

Dat is iets dat je meerdere keren per dag tegenkomt en als je het niet erg vind geeft het niks. Maar het is het proberen even waard om te kijken of je het hinderlijk vind. Als ik ma mee moest tilde ik haar gewoon in de wagen.......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2017, 13:50

Edward schreef:Heb jaren met 2" verhoging gereden op mijn 130.Geen enkel probleem mee ondervonden behalve dat die 50mm extra hoogt icm met ook net wat hoger banden (33ers) de instap ronduit kut maakt. Je moet echt de wagen inklimmen.

Dat is iets dat je meerdere keren per dag tegenkomt en als je het niet erg vind geeft het niks. Maar het is het proberen even waard om te kijken of je het hinderlijk vind. Als ik ma mee moest tilde ik haar gewoon in de wagen.......

Bedenk wel dat een 130 een duidelijk betere recht-uit stabiliteit heeft door zijn grotere lengte (en dus ook zijn relatief kleinere overhang).
Het verhogen van het zwaartepunt, en de iets nerveuzere stuurgeometrie komt bij een 130 dus minder tot uiting in het weggedrag.
Nu is natuurlijk alles relatief, er zijn ook hele volksstammen die een 90 prima vinden rijden, ik vind een 90 een nerveus ding.

En qua instappen: Ik vind de standaard hoogte prettig doenlijk, sta ik eens een keertje onhandig geparkeerd en is de instap 10 cm extra, dan wordt het echt "inklimmen". Voor oudere passagiers heb ik al meermaals een krukje naast de auto moeten zetten (dat geeft het meerijden iets koninklijks).

O ja, nu kan ik - zelfs met het opzet-dakje - nog onder een aantal lage bruggen etc door, iedere extra verhoging geeft ook extra hoogte-beperkingen.

Groeten MarcS

reijnard

Berichtdoor reijnard » 01 Okt 2017, 14:43

bedankt voor jullie reactie.
sowieso heeft de defender inderdaad al een hele sterke standaard look. de mijne is al flink aangepast door de vorige eigenaar (zie foto)
ik gebruik hem veel op asfalt, ook kom ik voor me werk in flink onverhard terrein. ( denk aan oefen terreinen defensie) daarnaast in het weekend probeer ik offroad evenementen mee te pakken en de vakantie bestemming zal er ook op afgestemd worden 8-)

heb hem gekocht via een handelaar, weet dat hij van de eerste eigenaar af kwam aangezien alle papieren en rekeningen van afgelopen jaren erbij zaten. echter krijg ik deze niet te pakken.
dan kon ik er ook achter komen of de vering al is aangepast. het valt me namelijk op dat hij achter stuk hoger staat dan voor of is dit normaal?

ik moet binnenkort ook andere banden. versleten en ben er niet over te spreken. had al min of meer besloten deze op de standaard maat te houden. sommige stappen over van 235 naar 255 maar zie voor mij hier nog niet de voordelen van behalve iets meer bodem speling.

overigens verbaasde mij het al hoe een 110 rijd. veel verklaarde mij al voor gek en je gaat er spijt van krijgen, maar ik vind het allemaal meevallen en ik kan er goed zakelijk door de weeks mee rijden.

wat je zelf aangeeft had ik ook al gedacht. wanneer win je door 5cm hoger te zijn. doorrij hoogte heb ik met mijn dakrek al soms problemen. zit namelijk achter op een 225cm hoogte met het dakrek.

unnamed.jpg

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Okt 2017, 15:10

Lijkt mij de standaard hoogte:
DSCF7230.jpg
standaard auto (wel grijs kenteken uitvoering).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2017, 16:03

Erik Peters schreef:Lijkt mij de standaard hoogte:
[ ]
standaard auto (wel grijs kenteken uitvoering).

Erik, je had toch nieuwe drie-traps-progressieve veren ?
(Niet dat dat veel scheelt in lengte dus hoogte.)

Reijnard heeft wat extra "hard-ware" voorop dus staat ie wellicht iets meer voorover.

LR 110 Td5.jpg

Groeten MarcS

PS Het verhogen van de auto en verdikken van de banden doet mij altijd denken aan de "superprikkel" die Nico Tinbergen al meer dan een halve eeuw geleden bij de Zilvermeeuwen-kuikens onderzocht: Een overdreven voorkeur voor een overdreven prikkel. Zie ook: Tinbergens superprikkel
Ook de nijging om steeds verder te gaan met plastische chirurgie - het Marijke Helwegen syndroom - zou je als een soort super-prikkel kunnen zien.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Okt 2017, 17:29

Landmarcs schreef:Erik, je had toch nieuwe drie-traps-progressieve veren ?
(Niet dat dat veel scheelt in lengte dus hoogte.)

Dat klopt, maar de foto is gemaakt toen de 'oude' originele (af fabriek gemonteerde) twee-traps-progressieve veren er nog onder zaten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2017, 17:34

Het voordeel van verhogen en van grotere banden monteren is dat je 50 meter later vastrijdt dan iemand met standaard vering :lol: :lol:

Het heeft allemaal weinig nut en de lol van terreinrijden is mijns inziens om zover te komen als met jouw materieel mogelijk is. Er is altijd iemand die verder, hoger, etc komt. Boeiend.

Net zoals je met muds wellicht iets verder komt in het terrein dan met AT's maar meestal komt het erop neer dat je drie keer vaster rijdt. :roll: :roll:

Gewoon doen wat je leuk vind! :D :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Okt 2017, 21:15

Edward schreef:Gewoon doen wat je leuk vind! :D :D

Exact!

Edward schreef:Heb jaren met 2" verhoging gereden op mijn 130.Geen enkel probleem mee ondervonden behalve dat die 50mm extra hoogt icm met ook net wat hoger banden (33ers) de instap ronduit kut maakt. Je moet echt de wagen inklimmen.

Ik rij ook al 9 jaar met 2" verhoging, dagelijkse wagen, dus gewoon woon-werverkeer maar ook lange ritten naar bijv. Italië of Scandinavië. In die 9 jaar nu 140.000 km verhoogd gereden, geen enkele probleem met weggedrag. Enige nadeel inderdaad, mijn lieftallige echtgenote klaagt wel eens dat ze met een 'soort apenslinger' de wagen in moet klimmen. En zelfs ik (met 186 cm toch niet echt klein) moet er ook een bepaalde techniek op na houden.... :lol:

Ik heb wel eens bruidspaar vervoerd - dan moet je natuurlijk zeker het keukentrapje niet vergeten! :lol: :lol:

Afbeelding
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”