verhogen defender 110 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Johnny

Re: verhogen defender 110 td5

Berichtdoor Johnny » 01 Okt 2017, 23:31

Ook hier weinig verschil, ik rij met +4" als compensatie een breder spoor waardoor hij ondanks het gewicht nog stabiel is. Mijn rede om te verhogen was dat ik grote wielen wilden. Dit alles weer verbonden met het gebruik.

IMG_1042.JPG
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Johnny

Berichtdoor Johnny » 01 Okt 2017, 23:33

Owja, en al 270.000km met +2" op me 130
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2017, 10:08

Johnny schreef:Ook hier weinig verschil, ik rij met +4" als compensatie een breder spoor waardoor hij ondanks het gewicht nog stabiel is. Mijn rede om te verhogen was dat ik grote wielen wilden. Dit alles weer verbonden met het gebruik.

Johnny, ik neem aan dat je bij dit alles ook aangepaste hockey-sticks, en veren en nog veel meer hebt ?
Met zo'n opbouw op een 127 heb je gewoon een "andere" auto (een "andere" auto die er overigens ook nog eens goed uitziet).

En dan toch nog even een wijsneuzigheidje:   Het bredere spoor doet in het dagelijks gebruik weinig aan de stabiliteit. De stabiliteit wordt in het dagelijks gebruik in belangrijke mate bepaald door de "spoorbreedte", en verder de plaats van de veren, en natuurlijk door de veer-karakteristiek en door het al dan niet aanwezig zijn van stabilisatorstangen.   Kortom de driehoeken die je kunt uittekenen met zwaartepunt en het imaginaire "kantelpunt" ergens halverwege de veer .... en natuurlijk in de limiet (nl het moment dat de veer niks meer doet) ook de driehoek zwaartepunt en band-raakpunt.

Mijn punt is vooral dat in iedere praktische beschrijving van "stabiliteit" het zwaartepunt altijd een zwaarwegende factor is, en verhogen van de auto komt nu eenmaal neer op verhogen van het zwaartepunt. En het gaat dan met name om het zwaartepunt van de afgeveerde koets.
Natuurlijk gaat het, in de meeste gevallen eindigt de auto nooit op zijn gepoetste kant, dus in de meeste gevallen zit je (ruim) aan de veilige kant, maar landen op de gepoetste kant doe je niet graag, dat is iets waar je liever geen experimenten mee doet.

O ja, in de meeste gevallen is een landing op de gepoetste kant niet het gevolg van het eenvoudig te hard door de bocht gaan, in de meeste gevallen is het een complexe beweging die het rollen veroorzaakt, een "eland-proef" of een andere gebeurtenis de de auto eerst in een rollende deining brengt en daarbij net genoeg zijdelingse impuls geeft (en dit dan meestal ook nog eens in samenwerking met wisselende grip).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Okt 2017, 10:20

MarcS, Ik heb de indruk dat die gepoetste kant een forse indruk op je gemaakt heeft, gezien het aantal keren dat die in je berichtjes genoemd wordt...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2017, 11:45

VeeTee schreef:MarcS, Ik heb de indruk dat die gepoetste kant een forse indruk op je gemaakt heeft, gezien het aantal keren dat die in je berichtjes genoemd wordt...

Zoiets maakt in ieder geval een meer dan stevige indruk op je auto, zelfs als ie in een met losse sneeuw gevulde greppel landt.
Zelf kwam ik geheel ongeblutst* uit dit "experiment" ... toch kan ik het niemand aanraden.
* Zelfs geen blauwe plek ... ik was er desondanks zo "ondersteboven" van dat ik dagen nauwelijks eetlust had, en dat zegt wel wat

Verder is het feit dat je zo gemakkelijk aan het rollen raakt iets wat een onuitwisbare indruk heeft gemaakt ... je denkt jaren lang dat er heel wat moet gebeuren, dat zoiets alleen anderen gebeurt, en dat die "anderen" natuurlijk veel te wild en/of hard gereden hebben.   Het verschil tussen gewoon op de 4 wielen blijven en hoogstens een beetje blikschade en met 4 wielen in de lucht kan heel klein zijn, zelfs een nauwelijks geladen standaard Defender heeft al een hoog zwaartepunt.

Groeten MarcS

PS Sinds het "experiment" raad ik iedereen nadrukkelijk aan om altijd de veiligheidgordel te dragen, en die gordel met name 's winters, als je dikkere kleding draagt, ook goed glad en strak te trekken. Ik verwijs daarbij dan ook steeds naar mijn ervaringskennis. Ook ben ik er nu nog meer van overtuigd dat je zware lading zo laag en centraal mogelijk moet wegstouwen.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Okt 2017, 11:55

Dat lage punt zwaartepunt wilde deze berijder ook Marc, of toch ietsje te extreem :D

Groet Ron
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (8.78 KiB) 1967 keer bekeken
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

reijnard

Berichtdoor reijnard » 02 Okt 2017, 14:46

VeeTee schreef:
Edward schreef:Gewoon doen wat je leuk vind! :D :D

Exact!

Edward schreef:Heb jaren met 2" verhoging gereden op mijn 130.Geen enkel probleem mee ondervonden behalve dat die 50mm extra hoogt icm met ook net wat hoger banden (33ers) de instap ronduit kut maakt. Je moet echt de wagen inklimmen.

Ik rij ook al 9 jaar met 2" verhoging, dagelijkse wagen, dus gewoon woon-werverkeer maar ook lange ritten naar bijv. Italië of Scandinavië. In die 9 jaar nu 140.000 km verhoogd gereden, geen enkele probleem met weggedrag. Enige nadeel inderdaad, mijn lieftallige echtgenote klaagt wel eens dat ze met een 'soort apenslinger' de wagen in moet klimmen. En zelfs ik (met 186 cm toch niet echt klein) moet er ook een bepaalde techniek op na houden.... :lol:

Ik heb wel eens bruidspaar vervoerd - dan moet je natuurlijk zeker het keukentrapje niet vergeten! :lol: :lol:

Afbeelding

verhogen en verbreden is altijd leuk. ik sla altijd door met hobby's :lol:
nu moet ik zeggen op de foto die je post de 2inch verhoging meevalt.
met wat voor bandenmaat rij je?

dit vind ik dus top dat iedereen zijn mening geeft. niet alleen degene die origineel rijden maar ook ervaringen van mensen die verhoogd rijden

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 02 Okt 2017, 15:28

Zelf zit ik ook te spelen met de afweging verhogen of niet. Ik rij nu al enkele jaren met standaard vering (110 td5), wat prima werkt en ons ook al door heel Europa heeft gebracht (zowel onroad als ook offroad).

Op dit moment zit ik eraan te denken om de standaard hoogte te behouden, maar de schokdempers te vervangen door KONI's. Net iets meer demping dan de standaard dempers, omdat we in mei ook naar Noord Afrika gaan.

Wat mij wel verbaasd en waar ik niemand over hoor, is de zooi die ieder op het roofrack vastknoopt. Op de trouwauto zie ik 25L diesel op het roofrack. Als je de ervaring van Marc wil meemaken, zijn dat echte aanraders. Ik begrijp niet zo goed waarom er wel geld wordt gestoken in (duurdere) vering/demping, terwijl een longrange tank en geen 25kg diesel op 2,2m hoogte een veel groter positief effect heeft op het rijgedrag.

Zelf heb ik een daktent op het roofrack zitten, maar het verschil tussen wel of geen daktent op het dak is toch wel merkbaar en iets om rekening mee te houden als ik de snelweg afzeil.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Okt 2017, 15:29

Ik rij met BFG AT’s 265/70R16.
Het lijkt op die foto misschien wat minder hoog omdat de foto vanaf een hoger standpunt genomen is.
Hij is trouwens niet altijd zo schoon hoor... :lol:

Afbeelding
Vincent

> www.titunet.nl <

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Okt 2017, 15:33

Pascal87 schreef:Wat mij wel verbaasd en waar ik niemand over hoor, is de zooi die ieder op het roofrack vastknoopt. Op de trouwauto zie ik 25L diesel op het roofrack. Als je de ervaring van Marc wil meemaken, zijn dat echte aanraders. Ik begrijp niet zo goed waarom er wel geld wordt gestoken in (duurdere) vering/demping, terwijl een longrange tank en geen 25kg diesel op 2,2m hoogte een veel groter positief effect heeft op het rijgedrag.

Tja, je vergeet dat een trouwerij show is ... :D Dus tank en kist op het dak hoort ook bij de show. Normaal heb ik dat niet natuurlijk.
En ik heb qua wegligging - goede vering en kwaliteitsdempers etc. - echt niet bezuinigd.
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”