verhogen defender 110 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: verhogen defender 110 td5

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2017, 15:50

Ron63 schreef:Dat lage punt zwaartepunt wilde deze berijder ook Marc, of toch ietsje te extreem :D

Ja Ron63, dat is ook weer "ietsje" te extreem.

Grappig genoeg hoor je van bijna niemand dat hij echt een verhoging nodig heeft (behalve misschien Johnny voor wanneer hij naar IJsland gaat).
Alleen bij extreem terrein-rijden heb je een extreme aanpassing nodig.

Standaard is de Defender echt zo gek nog niet, hij komt een heel eind, en hij rijdt nog heel redelijk voor een 4x4-tuinhuisje.

Dus sluit ik me aan bij Pascal87: Houdt nu eerst eens bij of, en zo ja wanneer en hoe vaak, je op je chassis vast komt te zitten. Qua bodemvrijheid zijn het als eerste de assen die in de weg zitten, en heel soms zijn de in- en uitloop-hoek een knelpunt. En verder ben ik ook van "travel light" (binnen zekere grenzen) ... je neemt heel gauw teveel mee en dat maakt de auto ook weer topzwaar, en vraagt om zwaardere veren (en dat vermindert de terrein-waardigheid ook weer).

En tenslotte ... ik slaap ook als het zo uitkomt in de auto. Bij de huidige standaardhoogte is het in en uitstappen nog goed te doen, iets meer hoogte maakt dat in- en uitstappen onhandig (dat merk ik al als er per ongeluk net een dipje in het terrein achter de auto zit, of wanneer ik achter een steen onder de wielen moet leggen om prettig vlak te slapen).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Apr 2018, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 02 Okt 2017, 16:02

Tja, je vergeet dat een trouwerij show is ... :D Dus tank en kist op het dak hoort ook bij de show. Normaal heb ik dat niet natuurlijk.
En ik heb qua wegligging - goede vering en kwaliteitsdempers etc. - echt niet bezuinigd.

Die show snap ik, vorige maand ben ik zelf ook getrouwd in mijn 110 :D .

Ik wilde vooral aangeven dat ik deze situatie veel voorbij zie komen (op evenementen en onderweg). In jouw geval is er goed geïnvesteerd in vering/demping, echter blijft onverminderd dat de investering deels teniet wordt gedaan door het toevoegen van gewicht hoog boven de wielen. Een investering in bijv. een longrange tank zorgt ervoor dat je meer uit je investering van vering/demping haalt.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Okt 2017, 17:20

Pascal87 schreef:In jouw geval is er goed geïnvesteerd in vering/demping, echter blijft onverminderd dat de investering deels teniet wordt gedaan door het toevoegen van gewicht hoog boven de wielen. Een investering in bijv. een longrange tank zorgt ervoor dat je meer uit je investering van vering/demping haalt.

Zoals zo vaak (of eigenlijk altijd ;) ) is dat alles een kwestie van persoonlijke afwegingen met betrekking tot gebruik. Een longrange tank heb ik niet nodig, ik rijd in geheel west-europa van Noorwegen tot Italië, en overal zijn tankstations in voldoende mate aanwezig. Voor noodgevallen (nog nooit nodig gehad) heb ik een 10 l jerrycannetje binnen in de laadruimte (ja, die 25 l cans zijn echt alleen voor de show ;) ). Van de 2" verhoging heb ik echter al meerdere keren plezier gehad tijdens de wat ruigere greenlane trajecten. En, naast afwegingen met betrekking tot gebruik, zijn er bij de meeste Land Rover eigenaren ook de nodige afwegingen met betrekking tot de "looks". Persoonlijke afwegingen dus, en zolang je die afweging voor je zelf verantwoord vindt, vind ik het prima - anders kunnen we beter allemaal in een Panda gaan rijden, kom je ook prima mee van A naar B toch? ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2017, 20:01

VeeTee schreef:.... . Van de 2" verhoging heb ik echter al meerdere keren plezier gehad tijdens de wat ruigere greenlane trajecten. En, naast afwegingen met betrekking tot gebruik, zijn er bij de meeste Land Rover eigenaren ook de nodige afwegingen met betrekking tot de "looks". Persoonlijke afwegingen dus, .....

Tja, bij tijd en wijle kom ik op plekken die minstens in de categorie "ruiger greenlane" vallen ... en het enige wat een 2" verhoging zou opleveren is dat de spatlappen iets minder vaak de grond raken. Die kluiten moeras die ik ooit uit de Hongaarse "poesta" op de as meenam neem je ook mee na een verhoging ... dan helpen alleen 9.00x16 banden (dwz die helpen dan een beetje).

En ... wat betreft die spatlappen: Het is makkelijker en goedkoper die spatlappen iets korter te maken.

Maar goed, het is allemaal een persoonlijke afweging.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Okt 2017, 20:35

In de 'poesta' zullen de assen het eerst vastlopen in de modder, dat begrijp ik wel, maar ik heb een aantal doorwadingen gedaan waarbij die 2" inch verhoging (samen met wat grotere banden) toch welkom waren in het weren van water binnen. Ook met rockcrawlen kun je (ondanks dat de as/diff altijd het laagste punt blijft) profijt hebben van verhogen.

Maar goed - wat verhogen en de breedte van de banden betreft zullen wij het nooit eens worden. Wat mij betreft hoeft dat ook helemaal niet, ik vind het prima als eenieder zijn eigen keuzes maakt. In dat licht wordt het wel eens vervelend als jij anderen je pertinente keuzes voor smalle bandjes en standaarduitrusting steeds maar weer probeert op te dringen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2017, 20:57

VeeTee schreef:....

Maar goed - wat verhogen en de breedte van de banden betreft zullen wij het nooit eens worden. Wat mij betreft hoeft dat ook helemaal niet, ik vind het prima als eenieder zijn eigen keuzes maakt. In dat licht wordt het wel eens vervelend als jij anderen je pertinente keuzes voor smalle bandjes en standaarduitrusting steeds maar weer probeert op te dringen...

Ik probeer niemand wat op te dringen ... ik weet ook niet hoe ik dat zo vanachter een beeldscherm zou kunnen.

Wat ik terugkerend doe is de vraag stellen, bij een vraag, naar wat de vraagsteller denkt/hoopt te bereiken.
Kennelijk wekt dat soms een zekere wrevel op ... gek genoeg meest bij diegene die al een antwoord op de vraag hebben, namelijk diegene die voor bijv. de verhoging en/of verdikking heeft gekozen.   Het heeft iets van cognitieve dissonantie.

Het is natuurlijk de vraag bij wie het dissoneert .. natuurlijk kan het ook op mijn dissonantie zijn.

Echter ... afgezien van de opmerkingen dat het zo'n vaart niet loopt is er niemand die kan uitleggen dat een hoger zwaartepunt geen enkel effect heeft, er worden alleen andere argumenten aangedragen ... dat lijkt toch aardig op de beroemde/beruchte cognitieve dissonantie.

En qua banden: Wie een beetje heeft opgelet heeft al meermaals kunnen lezen over mijn "bekering".
Hoewel ik de oude Michein XPC in 7.50x16 nog steeds heel mooie banden vind (banden die inmiddels zeldzaam worden) heb ik verschillende keren aangegeven dat de 235/85x16 zoals ik nu heb in ieder geval duidelijk comfortabeler zijn. Qua wegligging merk ik weinig verschil, ik ga niet vlotter door de bocht, maar dat zou ook mijn "schijterigheid" kunnen zijn.

O ja, zodra het hoofd-argument is de "Looks" ben ik (bijna) uitgepraat. Dan stel ik alleen de vraag of de "Looks" de ingreep waard zijn.
Hoewel ik een redelijk liberale basis-houding heb vind ik de Duitse praktijk waarbij je een TüV-goedkeur nodig hebt eigenlijk zo gek nog niet. Er rijden in Nederland genoeg voertuigen rond die misschien wel aan de APK en/of de permanente eisen voldoen, maar die tegelijk ruim buiten de oorspronkelijke type-goedkeur vallen ... een check op wat er aan het weggedrag en/of impact op de buitenwereld verandert zou ik niet afwijzen. (Gelukkig heb ik het niet voor het zeggen.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Okt 2017, 00:48

Landmarcs schreef:Hoewel ik een redelijk liberale basis-houding heb vind ik de Duitse praktijk waarbij je een TüV-goedkeur nodig hebt eigenlijk zo gek nog niet

Groeten MarcS

IK heb in de praktijk met dat Duitse systeem te maken, en in de basis is het zo gek nog niet, in de praktijk is het gewoon geldklopperij....

als simpel voorbeeld: D2 met luchtvering verhogen?

Dat mag.... als je spacers gebruikt met ABE (allgemeine betriebs erlaubnis) ..... die zijn er alleen van het (duitse)merk Ex-Tec en kosten pakweg 450 euro voor een setje.... waarom zo duur? omdat ie ze toch wel verkoopt.... en omdat ie een paar mille aan de Tüv geschonken heeft om zo'n ABE voor zijn spacers te krijgen.....

nu koop ik in de UK of elders in DLD (kom ik zo op terug) spacers die net als die van Ex-Tec uit Aluminium staaf vervaardigd zijn, en dezelfde afmetingen en dergelijke hebben.... maar die mag ik niet monteren.. (kosten overigens slechts 80 euro)

Bij Peter van Nakatanenga ("der nakten neger" zoals de Duitse offroad scene hem noemt) koop je deze spacers ook voor pakweg 80 euro, en ook zonder ABE en dus ook niet legaal te monteren TENZIJ je deze bij Nakatanenga laat monteren, dan krijg je je auto terug met een TUV bericht dat je bij je Straßenverkehrsamt kunt inleveren om de spacers wel "eingetragen" te krijgen.... Peter heeft dus een Tüv mederwerker bij hem in de buurt bereid gevonden (al dan niet tegen vergoeding) die dingen wel goed te keuren.....

Wat mij dus ontzettend stoort aan het systeem in DLD is dat onderdeel X voor auto Y door pietje afgekeurd wordt, en door jantje goedgekeurd..... het voldoet aan de regels of het voldoet er niet aan.... niet bij pietje niet en bij jantje wel.... Deze willekeur kwam ik ook tegen toen ik een lierbumper op mijn D2 wilde hebben..... eerst overal "alleen als er een ABE bij zit" en toen opeens een keurmeester die mee dacht en ineens kon het wel allemaal.... mits aan bepaalde (afrondings en bevestigings) eisen voldaan werd mocht ik een lier monteren en de bumper aanpassen..... een bumper zelf maken? ook geen punt mits aan zelfde eisen voldaan werd en aangeboden voor keuring met werkende lier, want als bumper mocht ie hem niet goedkeuren, wel als lierdrager.... WAAROM konden die 6 anderen me dat niet vertellen, waarom moet je als leek eerst een maand alle TUV stations in de omgeving af voordat er een keurmeester meer wil doen dan klakkeloos om een ABE vragen? Als het mag mag het overal en altijd, niet alleen omdat jantje wel moeite voor de klant doet en pietje daar te beroerd voor is ( of jantje wel wat met 4x4 rijders heeft en pietje niet)

hoedanook..... al die modificaties ook nog bij de TUV keuren laten en in je kenteken zetten kost je gewoon pakweg 100-150 euro per keer extra
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2017, 09:50

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Hoewel ik een redelijk liberale basis-houding heb vind ik de Duitse praktijk waarbij je een TüV-goedkeur nodig hebt eigenlijk zo gek nog niet

IK heb in de praktijk met dat Duitse systeem te maken, en in de basis is het zo gek nog niet, in de praktijk is het gewoon geldklopperij....

Goed, dus beter niet de TüV ....... dan maar de Zweedse praktijk. Ook daar kost het soms wat moeite, maar daar kan je - na wat vasthoudendheid - ook een home-made trekhaak goedgekeurd krijgen, of een auto omgekeurd naar E85 (zodat de tol voor Stockholm-Centrum naar het nul-tarief gaat).
    Beide was even gedoe, voor de trekhaak moest er een keurmeester aan te pas komen die de constructie kon "doorrekenen", voor de omkeuring - die tevens gepaard ging met een motorwissel naar een Volvo-blok - werd er eerst gevraagd naar een "goedvinden" van de oorspronkelijke constructeur ... nu bestaat die niet meer want het betreft een Hanomag ... maar na even volharden is het allemaal gelukt, en allemaal zonder omkoping.
Hier in Nederland kan je wel een andere motorisatie ingeschreven krijgen (als de auto oud genoeg is) maar je houdt de oude "milieu" inschaling, zelfs al bouw je een schonere, modernere motor in.

Groeten MarcS

PS   Je kan natuurlijk eens proberen wat er gebeurt als je met een Nakatanenga conforme spacer naar de Nakatanenga-TüV-man gaat. En dan die TüV-man aan de hoogste boom spijkeren als hij 'm niet goedkeurt. .... misschien moet je daarna emigreren, want het loopt vaak slecht af met klokkeluiders.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Okt 2017, 23:18

als ik naar beieren moet rijden daarvoor............
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2017, 23:23

Roger B. schreef:als ik naar beieren moet rijden daarvoor............

Het beieren van de klokkeluider ? :?: ? :shock:

Terug naar “Techniek”