verhogen defender 110 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reijnard

Re: verhogen defender 110 td5

Berichtdoor reijnard » 03 Dec 2017, 16:15

na al jullie informatie en na nog heel wat informatie op het forum te hebben op gedaan heb ik besloten om toch 2 inch te verhogen. Waarom? omdat het kan en ik het toch stoer vind. nu heb ik tijdelijk me ene schokbreker vervangen voor een standaard versie. Omdat hij voorover hangt vanwege de zware voorbumper inclusief lampen en lier wil ik denk ik verzwaarde veren en schokbrekers monteren. iemand hier ervaring mee? Nu heb ik oude topics gelezen waarin iedereen het meeste verhoogd door middel van spacers. is de beste optie om verzwaarde veren en schokbrekers te monteren en te verhogen met spacers? of om voor een verhogingskit van bijvoorbeeld terrafirma te gaan waarbij de veren en schokbrekers de auto verhogen, waarbij je dus ook verzwaard of niet kan kiezen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Dec 2017, 17:04

wat voor jouw smaak het best is is lastig te beoordelen, maar Terrafirma hoor ik heel vaak de klacht dat ze snel inzakken en je na een jaar de helft van je verhoging kwijt bent (meen dat dit voor de heavy duty minder is dan voor normal en medium) Ook hoor ik best vaak dat de schokdempers van TF niet heel lang goed werk doen... het kost niks, en daar is de kwaliteit dan naar denk ik.

Heel goede verhalen hoor ik over de gele veren van BritPart, die zijn er in standaard hoogte en in verhoogde versie.

VWB schokdempers denk ik dat je in het algemeen kunt stellen dat heel goedkoop ook snel weer vervangen moet, welke bij jouw smaak past is dus afhankelijk van je voorkeuren, stug, of juist comfortabel...

Verhogen dmv spacers veranderd niks aan de veerkarakteristiek van je auto, als ie nu ingezakt in en je lost dat op met spacers is dat stuk veer nog steeds ingezakt. Verhogen met een spacer veranderd ook niets aan de veerweg die je veer aan kan, immers je veranderd de veer niet, zet hem alleen een stukje hoger op de as. Als je dan gaat kijken dat je wel je zwaartepunt verhoogt dan zou je eigenlijk ter compensatie een stuggere veer willen, mijns inziens is een spacer een goedkope oplossing om de betere te benaderen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2017, 18:18

reijnard schreef:na al jullie informatie en na nog heel wat informatie op het forum te hebben op gedaan heb ik besloten om toch 2 inch te verhogen. Waarom? omdat het kan en ik het toch stoer vind. nu heb ik tijdelijk me ene schokbreker vervangen voor een standaard versie. Omdat hij voorover hangt vanwege de zware voorbumper inclusief lampen en lier wil ik denk ik verzwaarde veren en schokbrekers monteren. iemand hier ervaring mee? Nu heb ik oude topics gelezen waarin iedereen het meeste verhoogd door middel van spacers. is de beste optie om verzwaarde veren en schokbrekers te monteren en te verhogen met spacers? of om voor een verhogingskit van bijvoorbeeld terrafirma te gaan waarbij de veren en schokbrekers de auto verhogen, waarbij je dus ook verzwaard of niet kan kiezen.

Tja, lees ik daar toch weer twee dingen die beslist niet tot hetzelfde leiden.

Je wilt verhogen want stoer, want het kan ... dat vind ik niks, maar dat is ieder zijn ding (maar doe het wel met verstand, want er zijn zat goede auto's die na zo'n "omdat het kan actie" minder goed rijden als origineel).

En ... of is het "Of ..."
Je hebt een zware lierbumper+zware lier + vermoeide veren voor (of gewoon veren die aan de slappe kant zijn onder het gewicht).
NB Er is een groot verschil tussen "doorgezakte/ingezakte veren" en "ingeveerde veren": de eerste zijn definitie korter als voorheen, de tweede zijn misschien wat die ingeveerd onder een een (te) groot gewicht maar de veren zijn nog goed.

Anyway, als je wilt compenseren voor het grotere gewicht dan moet je gewoon netjes weten hoeveel gewicht er bij gekomen is en veren zoeken die ± "gelijk" zijn aan de standaard veren maar met een grotere veerconstante zodat bij de huidige belasting de veer inveert als de originele bij de originele belasting. Eventueel kan je voor het comfort een iets langere veer kiezen als uit deze berekening komt, als de invering onder het gegeven gewicht maar leidt tot een juiste hoogte.

En spacers zijn zo gek nog niet, maar niet om een te hoog gewicht op de voorveren op te lossen (en ook niet om vermoeide doorgezakte veren te verhelpen). Spacers zijn de poor-mans-solution als je een goed rijdende auto eenvoudig de "looks" wil geven van een stoere terrein-auto. Je verliest iets aan stabiliteit wegens hoger, maar verder blijft veel van de oude auto behouden.

Wil je tevens echt verhogen wegens de "looks" of gewoon omdat het kan ... kijk dan goed welke veren goed zijn. Iets stijver als volgens de berekening hiervoor, en dus vooral langer. Je krijgt ook extra hoogte door Heavy Duty of extreme Heavy Duty veren te nemen, maar dat rijdt alsof je geen veren hebt totdat je de auto ook extreem Heavy Duty belast.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Apr 2018, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.

reijnard

Berichtdoor reijnard » 03 Dec 2017, 18:41

wat mijn voornaamste punt momenteel is, is om de voorkant op te hogen. dit ziet er gewoon niet uit. ik zou het een keer moeten wegen aangezien het in de documentatie niet staat maar als ik alle defender lierbumpers bekijk denk ik dat ik zeker de zwaarste uitvoering heb qua gewicht. dit moet gecompenseerd worden denk ik met medium veren. de vorige eigenaar zei altijd hij rijd toch goed en gaf er niet om dat hij stuk lager stond voor maar ik vind het er niet uit zien. misschien dat het gezicht dan ook zo anders word dat ik misschien niet meer wil verhogen. daarom ga ik liever niet voor een complete set waarbij de veren en schokdempers ook verhogen zoals bij terrafirma. ook aangezien ik 50.000km per jaar rijd ermee wil ik de originele vering qua hoogste behouden en dan verhogen door middel van spacers. echter de meeste veren fabrikanten die veren leveren voor meer belasting zijn ook hoger. paddock heeft progressieve veren met een standaard hoogte voor aan de voorzijde voor een extra belasting tot 300kg. echter koop ik liever spullen in nederland i.v.m btw verhaal. iemand suggesties? overigens moet het GOED zijn en niet GOEDKOOP. dat goeie spullen duurder zijn weet ik en maakt me ook niets uit. bedankt voor jullie reacties.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Dec 2017, 18:48

Marc zijn verhaal met veerconstantes en lengtes is leuk en klopt volledig... maar zie die informatie maar eens te bemachtigen van de veren die op de markt zijn
gone

reijnard

Berichtdoor reijnard » 03 Dec 2017, 19:01

na wat zoekwerk op internet kom ik op een voorbumper van 70 kilo kaal gewicht.
twee grote verstralers erop.
gewicht van de lier is 55 kilo.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2017, 19:33

Roger B. schreef:Marc zijn verhaal met veerconstantes en lengtes is leuk en klopt volledig... maar zie die informatie maar eens te bemachtigen van de veren die op de markt zijn

Er zijn wel (beperkt) cijfers en zelfs tabelletjes in omloop.
Je kan ook gewoon op de bonnefooi of op basis van de blauwe ogen van de verkoper iets kopen ...
    ... maar dat is net als het kopen van een Staatslot ... een grote gok.
reijnard schreef:na wat zoekwerk op internet kom ik op een voorbumper van 70 kilo kaal gewicht.
twee grote verstralers erop.
gewicht van de lier is 55 kilo.

En dan dus helemaal voorop, dat telt dus een stuk zwaarder aan als hetzelfde gewicht gewoon recht boven de as.
Zo uit de losse pols denk ik dat je makkelijk uit kan gaan van een factor anderhalf.

Mocht je een degelijke weegschaal hebben die tot minstens 150 kg gaat dan kan je daar een krik op zetten en kijken hoe veel de auto omhoog gaat met bijv. 150 kg minder gewicht vóór.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Dec 2017, 19:37

70 kilo? Wat is dat voor een bumper? :shock:
Ik heb een Terrafirma Pro Taper Winch bumper TF006, zeer stevig uitgevoerd ding, kaal gewicht (volgens opgave TF) 26 kg.
Daarop zit een Superwinch Talon 9.5i, gewicht 47 kg. Ik gebruik dyneema ipv staalkabel, dus daar komt niet veel meer bij.

Ik heb 7 jaar geleden mijn vermoeide verenpakket en versleten schokdempers vervangen door de gele Brittpart veren en Koni Raid Heavy Track dempers (verstelbaar), 2" verhoogt. 2 jaar geleden de nieuwe bumper + winch geplaatst, ik zie nauwelijks verandering kwa hoogte voor.
Rijcomfort is niks op aan te merken, presteert nog even goed als vlak na plaatsen 7 jaar geleden (en in die tijd ca. ruim 120 k km gereden).

IMG_6621.jpg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

reijnard

Berichtdoor reijnard » 03 Dec 2017, 21:02

gaat om deze voorbumper. volgens de documentatie die ik heb en door op google te zitten zoeken gaat het om een arb. en in die documentatie op de site staat dat het gaat op 150lbs omgerekend is dat 68 kilo en een beetje.
Bijlagen
lierbumper.jpg

tim

Berichtdoor tim » 03 Dec 2017, 22:03

Ondanks de terechte technische uitleg van roger toch even mijn ervaring; een aantal jaren geleden aan de achterzijde van de 110 spacers (5 cm) laten plaatsen, vanwege haast en vooral verkeerde zuinigheid.
Was vanaf dag 1 ruk, zeker bij een lege auto wordt het een stuiterbak bij verkeersdrempels die je loodrecht neemt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”