Trillen defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor Ron63 » 23 Okt 2017, 17:02

Heb je de banden ook een keer van voor naar achter gezet (als probeersel), koordbreuk in de band haal je er niet uit met balanceren.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2017, 19:17

reijnard schreef:de banden zijn uitgesloten. ze zijn vrij jong maar wel al bijna versleten.

"Uitgesloten" lijkt mij een iet wat optimistische blik op bijna versleten banden.

kon de stuurkogels alleen met loshangende wielen testen. op 1 iets axiale speling met een tang gemeten maar was heel minimaal. deze ondertussen besteld en ga ik vervangen. ik ga proberen op de grond belast de stuurkogels nog een keer te checken inderdaad dat iemand even heen en weer stuurt en ik eronder lig om te kijken.

Check echt alles (incl Panhard-stang en de verschillende rubbers). Een optelsom van op zich acceptabele spelingen kan net teveel zijn.
Treedt er een eerste trilling op dan zijn de krachten best groot, dus de verborgen spelingen gaan dan toch "meewerken".

Je gaf niet aan wat voor banden en velgen, de smalle standaard 7.5x16 trekt bijv minder aan de ophanging als de brede "standaard" Heavy-Duty (Wolf) met 235/85x16. En verder is ook de ene band "beweeglijker" als de andere. Tenslotte speelt ook de bandenspanning een rol, wat ruimer lucht in de band vermindert de recht-uit nijging.

Groeten MarcS

PS De Td5 van Erik P. is ± even oud als de jouwe ... Erik loopt nu ook aan tegen een "wobble": zit het in de lucht, of zit het in een productie-lichting ?

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Okt 2017, 20:30

Tis een Defender....... Mijn 130 had een jankend achterdiff. Daar heb ik een driekwart jaar mee gereden totdat ie zo hard jankte dat ik met gehoorbescherming op m'n kop rondreed en het overig verkeer er wat van ging gebaren. Doorrijden tot het stuk is hè. :lol: :lol:

Enfin, de relatie met dit verhaal is dat die ACHTERDIFF op een gegeven moment voelbaar was in het stuur bij lange bochten......... :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2017, 10:06

Edward schreef:.....
Enfin, de relatie met dit verhaal is dat die ACHTERDIFF op een gegeven moment voelbaar was in het stuur bij lange bochten......... :shock: :shock:

Dag Edward,

Ik denk dat Reijnard (nog) een Salisbury achterdifferentieel heeft en die zijn naar verluid tamelijk bomb-proof.
    Mijn "Puma" Rover-achterdifferentieel is overigens nog steeds gewoon stil, wellicht zijn de jongere weer beter (de eerdere Rover-diffs onder de latere Td5 schijnen ook probleem-arm te zijn). Zo niet dan is mijn jongere gewoon later aan de beurt, en dan ga ik 't na genoeg kilometers vanzelf merken.
Maar je hebt verder wel een punt: De trilling kan heel goed zijn eerste "trigger" ergens achter hebben (het kan ook een vlak kantje aan een band zijn). Een eerste impuls die van achter komt en die dan door de som der spelingen voor tot een zwabberend stuur leidt. Als het niet van achter komt ... dan komt het wel van een hobbeltje in de weg, het belangrijkste verschil is dan je soms bochten hebt die keurig glad zijn, met een "hobbel" uit je eigen achterrein ben je evenwel verzekerd van een altijd optredende "trigger".

Groeetn MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 25 Okt 2017, 12:56

ik heb het of niet begrepen of niet goed gelezen, maar heb je met de wielen los van de grond een speling gemeten.
Bij soortgelijke klachten als jij beschrijft, bleek dat een fuseelager naar de eeuwige jachtvelden was.
Alles ff losgehaald, bus, lagers, keerringen meteen vervangen. kan ie weer ff mee. (tip dus.. ;) wel goed de voorspanning afstellen!
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

one-ten.nl

Berichtdoor one-ten.nl » 03 Nov 2017, 06:54

Ik denk speling op een panhardstangrubber of zelfs een losse bou van de panhardstang.

reijnard

Berichtdoor reijnard » 19 Dec 2017, 12:19

Bij dezen nog even een update!!!!

Ik heb alle kogels van de voortrein vervangen. Trillen op het stuur is weg!!
Echter voel je nog een lichte trilling onder de auto vandaan komen.
Dit is duidelijk de oorzaak geweest maar deze heb ik nog niet gelokaliseerd.
die trilling in combinatie met minimale spelingen op de kogels zorgde voor een hevige trilling.
de kruisjes maar preventief toch vervangen? ik kan hier echter niks aan de huidige zien of voelen of meten.

ppw

Berichtdoor ppw » 19 Dec 2017, 13:17

A-frame??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2017, 13:18

Reynard,

Afhankelijk van welke banden en velgen je hebt kan een lichte (tot soms matige-hevige) trilling ook "gewoon" uit de banden/wielen komen.
Ook als de wielen herhaald gebalanceerd zijn kan zo'n trilling terugkomen, zelfs als ze nog maar net gebalanceerd zijn.

De stapeling van heel kleine spelingen samen met het al dan niet "gelijklopen" van een restje onbalans (ga je door een bocht dan draaien de wielen niet gelijk, dus kunnen ze "in fase" raken, en daarna weer "uit fase") kan optellen tot een onaangenaam niveau.

Soms helpt het voor-achter wisselen van de banden ... bij sommige banden helpt het ook die banden wat langer warm te rijden, dan wordt ie weer rond nadat ie door een weekje stilstand een plat kantje heeft "ontwikkeld". Soms helpt ook iets meer of iets minder lucht: meer maakt de band boller/ronder, minder zorgt voor wat extra demping en ook wat meer dynamische "naloop".

Ik heb nu twee weken terug mijn winterbanden/wielen gemonteerd, en ik was gewend dat de winterbanden prettig rond waren ... toch was er een trilling de eerste 50 kilometers - waarschijnlijk moesten de velgen zich even het goed zetten (ik moet de moeren nog een laatste keer natrekken, maar ik denk daar niks afwijkends te bemerken.)

En ... heeft de auto geen ABS, dan kan je maar zo hebben dat er een werkelijk plat kantje in het rubber zit; een keertje een echte noodstop met blokkerende wielen en de band(en) is(zijn) alleen te "redden" door 'm(ze) rondom af te laten draaien.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”