Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reijnard

Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Berichtdoor reijnard » 07 Nov 2017, 10:26

Beste techneuten,

bij dezen weer een vraag, tijd voor de speling heb ik nog niet gehad i.v.m een beurs en dergelijke dus de defender stond een tijd stil.
vanochtend ben ik flink nat geworden door water vanuit me dakraam die erin zit.
bij harde regen en wind is hij gewoon dicht.
bleek nu dat condens vorming aan de binnenkant van het raam bevroren was met de vorst.
toen het warmer werd met ontdooien druppelde dit naar beneden was zeiknat :lol:
mensen ervaring mee of middelen om dit tegen te houden?
waarschijnlijk niet aangezien een defender nou eenmaal niet waterdicht is.........
Laatst gewijzigd door reijnard op 10 Dec 2017, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: nat aan de binnenkant

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2017, 11:21

Dag Reijnard,

Je hebt te maken met een eenvoudig natuurkundig fenomeen, een fenomeen dat je gemakkelijk in eenvoudige woorden vertaalt:
      Vocht gaat altijd naar het koudste punt.
Het enige wat helpt is zorgen dat de auto in de herfst binnen goed droog is. Want je hebt nog een tweede (iets contra-intuitief) fenomeen: warme lucht kan meer vocht bevatten, en warme lucht lijkt daardoor droger maar is het gewoonlijk juist niet. In de herfst heb je dus zelfs zonder enige lekkage gemakkelijk een steeds vochtiger atmosfeer in de auto, zeker als de auto enige tijd afgesloten stil staat.

Het is overigens geen typisch Defender probleem, ik had jaren terug een "luxe wagen" met zo'n (dom) dakraam en bij koud weer kreeg je ook daar als eerste condes en eventueel ook een dun laagje ijs op dat dakraam. Zodra het dan binnen iets warmer wordt gaat het dooien en daarna lekken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Nov 2017, 12:41

Dat probleempje heb ik ook bij de mijne, het valt vind ik nog wel mee, maar er komen altijd wel een paar druppels af.
Een oplossing zou kunnen zijn het plaatsen van een vochtvreter in de auto, maar zelfs dat heb ik niet. Ik heb wel een standkachel en die zet ik nog wel eens aan vóór dat ik een (langere) rit maak, dan drupt het al voor vertrek (op de waterdichte stoelhoes).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2017, 12:52

Een "vochtvreter" (dus silica-gel) kan helpen.

Je moet dan overigens wel zoveel vocht "vreten" dat de absolute hoeveelheid vocht in de lucht zo laag is dat die onder die van het dauwpunt bij temperaturen net onder nul zit -- dat is bij de huidige wisselende buitentemperaturen geen sinecure.

Groeten MarcS

juko

Berichtdoor juko » 07 Nov 2017, 15:00

Ik gebruik meestal een sponsje, zo een die je ook voor de ramen kunt gebruiken om condens eraf te halen. Dat werkt redelijk.

tim

Berichtdoor tim » 07 Nov 2017, 20:10

Mocht het je dermate irriteren, neus eens rond op fora in bootjes/zeilersland.
Mensen die (semi) permanent op een schip leven hebben 1 gemeenschappelijk probleem, vocht is je grootste vijand.
(bij niet geisoleerde jachten dan).
Vaak aldaar goede en praktische oplossingen gelezen(bent het inmiddels een beetje vergeten).
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Nov 2017, 21:25

Dit probleem heb ik eigenlijk hoogst zelden, misschien komt dat omdat ik altijd een voorportierraampje op een kiertje open laat, zodat de luchtvochtigheid binnen en buiten in evenwicht zijn. Ik heb wel van die winddeflectors erop, zodat het niet binnen kan regenen als het raam op een kiertje staat. Het moet echt keihard vriezen en heel vochtig zijn (wanneer komt dat nou voor tegenwoordig hier) voordat ik last van vallende condensdruppels van mijn dakraam heb. En ja, mijn Defender slaapt gewoon altijd buiten... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2017, 22:07

Tja, afhankelijk van het vries-weer herken ik de aanvriezende condens wel, zelfs zonder een dakraam.
Als het langer vriesweer is, en dan in het bijzonder met wisselend weer qua vocht en temperatuur komt het voor dat er ook een verijsde condenslaag tegen het blik van het dak ontstaat.
Niet dat ik dat met eigen ogen heb aanschouwd want er zit een hemeltje voor .... maar je merkt het vanzelf als het dan ineens tijdens een langere rit in de auto warmer wordt, en/of wanneer de zon buiten de dak-temperatuur iets langer boven nul houdt ... het drupt dan langs de randen van het hemeltje. Overigens, als de ijsafzetting vooral door de kachel-werking gaat dooien valt het druppen nog best mee, de koudere buitenlucht is na verwarmen goed droog en die warme droge lucht helpt het opdrogen voordat het al te hevig drupt.

Zoals VeeTee schrijft: een smal kiertje helpt, net als de klepjes onder het raam bij de die je tot en met de Td5 gewoonlijk had.
De buitenlucht is natuurlijk koud ... maar die lucht is ook droog, zeker na enig opwarmen.

Een negatieve factor kunnen door een lange wandeling vermoeide passagiers zijn, en erger nog passagiers die hetzij besneeuwde dan wel door dooi kletsnatte kleding (en sneeuwschoenen) meebrengen. Met een beetje pech neem je in een keer meer water mee naar binnen als je in dagen weer kwijt raakt.
Bevroren condens is dan nog tot daaraan toe, met een beetje pech vriezen ook de deurrubbers dicht (ik ben al eens door de achterdeur ingestap om de voordeuren voorzichtig open te helpen.

In Zweden hebben ze niet voor niks vaak een standkachel, of een 220V oplossing (voor de 220V hebben ook "kupevärme": bescheiden ventilator-kacheltjes - met omval bescherming. Zelfs als zo'n kacheltje de auto niet echt warm krijgt krijgt zo'n kacheltje wel het vocht uit de auto).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Nov 2017, 22:25

Ik heb jaren geleden mijn dak geisoleerd met zelfklevend pu gesloten celschuim, erg tevreden over. Van condens tegen het dak heb ik dus geen last (meer). En een standkachel (niet in het koelwatercircuit, maar de heteluchtversie) heb ik ook, maar zoals terecht al opgemerkt, die zorgt er wel voor dat het vocht uit de lucht (schijnbaar) verdwijnt met het verwarmen, maar na afkoelen onstaat er weer opnieuw condens omdat het vocht niet echt weg is (warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht, dus bij afkoelen komt het er weer uit zetten). Ventileren is dus belangrijk. En, misschien initieel wat tegenstrijdig lijkend, een airco wil ook wel helpen, die droogt de lucht namelijk ook na het koelen. En, alhoewel ik die wel heb, gebruik ik hem 's winters nauwelijk, niet echt nodig - wellicht dankzij het geisoleerde dak en het ventileren...

Afbeelding
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

reijnard

Berichtdoor reijnard » 08 Nov 2017, 09:53

ik ga mijn standkachel eens nakijken. na jullie reactie dacht ik ineens hee er zit een standkachel op als ik die nu een uur van te voren aan zet nergens last van.
echter werkt hij niet :lol:
ben er nu gelijk naar aan het kijken. de pomp draait en de uitgaande kant van de pomp word de koelvloeistof gloeiend heet. je kan je hand niet op de slangen leggen zo warm ze zijn. echter krijg ik geen warme lucht binnen door de ventilator.
toch werkt de kachel tijdens het rijden goed. duurt echter wel lang voordat het koelsysteem op temperatuur is. misschien thermostaat ff vervangen?

Terug naar “Techniek”