Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pietvree

Re: Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Berichtdoor pietvree » 12 Dec 2017, 10:53

Is er ook nog zoiets als een goedkoop alternatief voor de webasto e.d., iets van een 12 volt warme luchtblazer of iets dergelijks? Veel bekeken maar niet echt iets kunnen vinden dat daadwerkelijk ook warme lucht genereeert.

Gr. Piet
Defender TD5 2000
Defender 90 TD5 (2000)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2017, 11:54

pietvree schreef:Is er ook nog zoiets als een goedkoop alternatief voor de webasto e.d., iets van een 12 volt warme luchtblazer of iets dergelijks? Veel bekeken maar niet echt iets kunnen vinden dat daadwerkelijk ook warme lucht genereeert.

Dag Piet,

Rekenen maar niet dat je op 12 V iets vindt. Je moet denken aan 1 KW (of meer) aan verwarmingsvermogen en dus zit je bij 12 V aan 80 Amp (of meer) ... en dat gaat moeilijk met een gewone electrische auto-installatie.
Je hebt wel standkachel-luchtverwarmers, of een 220V oplossing (die zie veel in bijv Zweden), die leveren wel de benodigde warmte.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 12 Dec 2017, 13:10

Tuurlijk wel!

https://www.winparts.nl/camper-motor-fi ... cificaties

(ben wel benieuwd of t wat is! Of dat de auto lekker warm is maar de accu leeg? :lol: )

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2017, 13:24

Houston schreef:Tuurlijk wel!
heater-12volt-200watt
(ben wel benieuwd of t wat is! Of dat de auto lekker warm is maar de accu leeg? :lol: )

Tja, 200 Watt is geen 1 KW, maar toch nog 16,66 Amp ... da's in drie uur tijd heel wat accu-capaciteit.

Groeten MarcS

pietvree

Berichtdoor pietvree » 12 Dec 2017, 16:45

Landmarcs schreef:
heater-12volt-200watt

Tja, 200 Watt is geen 1 KW, maar toch nog 16,66 Amp ... da's in drie uur tijd heel wat accu-capaciteit.

Groeten MarcS

Maar dat kan geen kwaad tijdens het rijden lijkt me. Alleen is mijn vraag of deze warmte afgeeft. Ik heb er geen ervaring mee.

Groeten Piet.
Defender 90 TD5 (2000)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2017, 17:02

pietvree schreef:
Landmarcs schreef:
heater-12volt-200watt

Maar dat kan geen kwaad tijdens het rijden lijkt me. Alleen is mijn vraag of deze warmte afgeeft. Ik heb er geen ervaring mee.

Dag Piet,

Alles helpt, maar in het kader van "alles helpt" moet je misschien de kachel-unit eens reviseren.
Warm-Koud wordt bij de Td5 met een luchtklep geregeld, en zowel 's zomers als 's winters zorgt een klein beetje lekkage voor resp. lauw-warme en lauw-koude lucht. Is de kachel-unit in goede conditie dan heeft ie heel redelijk warmte (om de kachel echt goed te maken moet je de kachelmatrix verdubbelen maar dat is meer een echte klus).

Verder helpt het om 's winters een "Radiator-Muff" te monteren, en/of eentje die je jaarrond laat zitten waarbij je dan 's zomers een "slabbetje" kan oprollen/openzetten. De Td5 wordt niet zo vlot warm, en sowieso is het Defender-ontwerp zo dat je in koudere winters liever wat meer warmte onder de motorkap houdt, een "Radiator-Muff" helpt de Td5 vlotter en gelijkmatiger warm te worden - de radiator wordt wat minder efficiënt dus is er minder een koude golf zodra de thermostaat open gaat - en daarnaast houdt een "Radiator-Muff" wat meer warmte onder de motorkap (waarmee zowel de kachel weer iets efficiënter wordt als ook het schutbord iets minder kil blijft). Je hebt dus langs verschillende kanten (kleine beetjes) winst.

En dan tenslotte: een extra 12V kacheltje helpt natuurlijk iets, maar bedenk dat je een enorm "reservoir" aan warmte in de koelvloeistof hebt, daar valt 200 Watt echt bij in het niet (voor- of achterruitverwarming en/of stoelverwarming hebben al meer vermogen).

Groeten MarcS

pietvree

Berichtdoor pietvree » 13 Dec 2017, 08:52

Landmarcs schreef:
pietvree schreef:
Landmarcs schreef:

Dag Piet,

Alles helpt, maar in het kader van "alles helpt" moet je misschien de kachel-unit eens reviseren.
Warm-Koud wordt bij de Td5 met een luchtklep geregeld, en zowel 's zomers als 's winters zorgt een klein beetje lekkage voor resp. lauw-warme en lauw-koude lucht. Is de kachel-unit in goede conditie dan heeft ie heel redelijk warmte (om de kachel echt goed te maken moet je de kachelmatrix verdubbelen maar dat is meer een echte klus).

Verder helpt het om 's winters een "Radiator-Muff" te monteren, en/of eentje die je jaarrond laat zitten waarbij je dan 's zomers een "slabbetje" kan oprollen/openzetten. De Td5 wordt niet zo vlot warm, en sowieso is het Defender-ontwerp zo dat je in koudere winters liever wat meer warmte onder de motorkap houdt, een "Radiator-Muff" helpt de Td5 vlotter en gelijkmatiger warm te worden - de radiator wordt wat minder efficiënt dus is er minder een koude golf zodra de thermostaat open gaat - en daarnaast houdt een "Radiator-Muff" wat meer warmte onder de motorkap (waarmee zowel de kachel weer iets efficiënter wordt als ook het schutbord iets minder kil blijft). Je hebt dus langs verschillende kanten (kleine beetjes) winst.

En dan tenslotte: een extra 12V kacheltje helpt natuurlijk iets, maar bedenk dat je een enorm "reservoir" aan warmte in de koelvloeistof hebt, daar valt 200 Watt echt bij in het niet (voor- of achterruitverwarming en/of stoelverwarming hebben al meer vermogen).

Groeten MarcS

MarcS,

We hebben nu een muff eropgezet en stoelverwarming. Tijdens de sneeuwdagen ging het goed. Alleen dat echte warme in de auto is er nog niet. Tja, het blijven keuzes die je moet maken.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2017, 09:53

wordt je motor wel warm? bij de Td5 heeft LR gekozen in het vervolg de temp meter niet langer aan te sturen met de sensor in het blok, maar vanuit de ECU. gevolg is dat ie tussen 70 en 120 graden netjes strak in het midden staat..... en 70 graden water door het warmte wisselaartje verwarmt de lucht een stuk minder dan 88 graden...... blijft dat je bij een defender geen saunatemperaturen mag verwachten in de winter..
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2017, 10:12

pietvree schreef:We hebben nu een muff eropgezet en stoelverwarming. Tijdens de sneeuwdagen ging het goed. Alleen dat echte warme in de auto is er nog niet. Tja, het blijven keuzes die je moet maken.

Kijk dus zoals Roger B. zegt ook eens naar de werkelijke koelvloeistof-temperatuur, en mocht de thermostaat stuk of overijverig zijn wissel hem dan voor eentje die je liefst zelfs nog even vooraf controleert.
En verder is er de kachel: als de lucht(meng)klep ook maar een beetje lekt (dus kou in de winter en warm in de zomer) dan komt er 's winters alleen maar te koude lucht uit en 's zomers te warme. Een beetje lekkage is genoeg om de kachelwerking naar minimaal te brengen.
Nieuw kwam er bij mijn oude Td5 voldoende warmte uit de kachel ... en toentertijd had ik zelfs nog geen Radiator-Muff, later werd het minder.
Blijf je tobben, zoek dan even naar de oplossing waarbij er een verdubbelde kachelmatrix wordt ingezet ... de Matrix is gewoon nogal dun: zet je de aanjager op 3 dan zakt de temperatuur, of te wel: de Matrix krijgt de tijd niet om voldoende warmte af te geven.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Dec 2017, 11:27

In de jaren dat ik nog Mercedes reed wisselde ik mijn thermostaat om met het wijzigen van de seizoenen. In de zomer een 82 en in de winter een 92 graden. De laatste had ook een nauwere doorstroming. Bestaan deze thermostaten voor de TD5 motoren of dient de gebruiker zich te voorzien van externe hoesjes bij koude? Een winterthermostaat gaf een wezenlijk heter interieur en je zag de watertemp. meter ook hoger staan.

Chris

Terug naar “Techniek”