Prijs/kwaliteit verhouding filters

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Nov 2017, 19:33

Een ruitenwisser stuur hendel iedere 3 jaar vervangen?? In mijn 300 Tdi zit nog de originele (al 19 jaar) en ik vermoed in mijn Td5 (2001) eveneens.
Misschien dat Land Rover in de latere typen een mindere kwaliteit geplaatst heeft?
Het brandstoffilter voor de Td5, Mann WK730/2, dat ik doorgaans monteer kost ongeveer € 55,-. Eentje van € 12,- laat ik wel liggen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 09 Nov 2017, 22:08

Wauw, alweer 2 jaar geleden voor het laatst ingelogd! :o
Nog steeds LR-loos, maar nog steeds LR-gek, er komt er vast weer 1. Anyway, filters; zolang je een betrouwbaar merk kiest dat ook oem spul levert dan kun je niks fout doen, en dan kun je ook nog (erg-) goedkoop uit zijn. Het valt of staat met je planning: vandaag bedenken dat je morgen een beurt wil doen, betekent dat je duur uit gaat zijn, je zult het plaatselijk moeten halen. Als je echter vandaag bedenkt dat je volgende week een beurt gaat doen, dan heb je tijd om spul te bestellen, bijvoorbeeld bij mr auto (filters), en ergens anders de olie. Voor iets meer 40€ heb je daar de drie filters van Mann(Vag oem) het centrifugaalfilter zul je ergens anders moeten halen, die voeren zij niet. Olie gaat je ongeveer tussen de 30-40€ kosten(shell helix 5 ltr), voor zo rond de 100€ heb je alles en van een goed merk.( behalve bak/diff olie, maar die heeft een lr rijder sws wel staan)

Olie van de action, misschien helemaal niet slecht, maar daar zou ik mijn td5 niet mee verwennen, de afkomst is niet duidelijk, ik heb sterk de indruk dat die olie is opgewerkt; oude olie die gefilterd is en evt opnieuw gedoped. ( heb het wel eens gebruikt in een oud blok, en het rook uit de fles branderig)

Dus, shoppen loont, zeker als je voor merk spul gaat.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 11 Nov 2017, 10:54

Wat betreft de verschillen tussen filters.
Ik kwam lang geleden onderstaande site tegen.

http://www.widman.biz/English/

Nu is dit wel een Donaldson filter importeur in Bolivia, dus misschien een beetje "wij van wc-eend adviseren wc-eend" gehalte.
Maar ik vindt het toch zeer interessant leesvoer. Kijk ook vooral naar de opengewerkte filters.

Groet,
Eric

Terug naar “Techniek”