Pagina 1 van 2

Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 08 Nov 2017, 22:07
door sunofagun
Het betreft een Defender 110 Td5 uit 2005.
We willen allemaal zonder onnodige kosten onze Land Rovers goed onderhouden. Het valt me op dat er enorme prijsverschillen zijn in het aanbod van de verschillende merken olie- lucht- brandstof filters zijn betreffende de Td5 . Betekent dit dat er(goedkope) filters zijn die hun werk niet naar behoren doen en goedkoop duurkoop gaat worden? Dit geldt ook voor de olieen. Is de goedkope 5W30 ACEA A3/B4 motorolie (3,99 euro van de Action) een slechte keuze? Heeft iemand hier vervelende ervaringen mee? Bedankt voor eventuele reacties, groet, Jan

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 08 Nov 2017, 23:49
door tim
Een feitelijk antwoord kan ik je niet geven, alleen als je mbt bv de olie een paar euro per liter prijsverschil als onnodig ziet, moet je je misschien de vraag stellen of dat een juiste afweging is.
Een kwaliteits/merkolie die een paar centen meer kost staat niet in verhouding tot je nachtrust en het behoud van een machtig blok in je defender..

Ik denk dat de enige die je een werkelijk antwoord kan geven, is de chemicus van het goedje.
Risicolozer spul kost nu eenmaal iets meer , zo zie ik het.

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 00:58
door Erik Peters
sunofagun schreef:Het betreft een Defender 110 Td5 uit 2005.Is de goedkope 5W30 ACEA A3/B4 motorolie (3,99 euro van de Action) een slechte keuze?

Och, Land Rover schrijft een ACEA A1/B1 olie voor, en dat is niet hetzelfde als een ACEA A3/B4 olie. Dus mijn inziens een slechte keuze.
En om het (op de korte termijn) goedkoop te houden zou je zelfs zonder roterend oliefilter en luchtfilter kunnen rijden.

Groet,

Erik.

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 10:47
door Landmarcs
Erik Peters schreef:
sunofagun schreef:Het betreft een Defender 110 Td5 uit 2005.Is de goedkope 5W30 ACEA A3/B4 motorolie (3,99 euro van de Action) een slechte keuze?

Och, Land Rover schrijft een ACEA A1/B1 olie voor, en dat is niet hetzelfde als een ACEA A3/B4 olie. Dus mijn inziens een slechte keuze.
En om het (op de korte termijn) goedkoop te houden zou je zelfs zonder roterend oliefilter en luchtfilter kunnen rijden.


Helemaal duidelijk is het niet maarrrr ... is die A3/B4 etc wellicht een stap verder als A1/B1 ?
De LRCH-kennisbank is overduidelijk al even niet bijgehouden (een deel van de tekst is zelfs "in de pastei gevallen").

Deze sites: http://www.oilspecifications.org/acea.php & http://www.tribolex.nl/acea.html geven te denken.

    Uit het overzicht blijkt dat "A1/B1" gefocust is op beperking van het brandstofverbruik bij korte ritten waar de motorolie nauwelijks zijn bedrijfstemperatuur zal bereiken.
    Bij "A3/B3" ligt de nadruk meer op slijtagebescherming: zowel de viscositeit bij 150 °C is hoger, als ook de toegestane hoeveelheid anti-slijtageadditieven zijn hoger. "A3/B4" staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels.
    "A5/B5" kan gezien worden als de "brandstofbesparende variant" van "A3/B4". "A3/B3" en "A3/B4" worden het meest gevraagd. "A1/B1" wordt in beperkte mate voorgeschreven.

Groeten MarcS

PS Qua filters lees ik soms over "duidelijke" kwaliteitsverschillen ... maar dat zijn meest subjectieve oordelen. Je zou het graag eens in een testje zien.
Echter ... op eenmaal per jaar of eenmaal per 20.000 km (als je de auto niet te zwaar laat werken kan je die termijnen ook nog wat oprekken) maakt de filterprijs toch niet al teveel uit op de kilometer-kosten.

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 11:56
door Waterrover
Marc weer eens bedankt voor de heldere uiteenzetting betreffende de motorolie. De laatste variant is A3-B4-12 waarvan de 12 het jaar is van de 'update' van de motorolie. Zelf gebruik ik vanaf nieuw de A3-B4 versie. na 13 jaar heb ik nog steeds een schone, en sludgevrije motor. Bij 190K is de koppakking gewisseld en heb ik de motor is van binnen bekeken. Het viel de monteur op dat er géén waarneembare slijtage zichtbaar was en alle fabriekshoonsporen er nog nieuw uitzagen. Ook was het kleppendeksel aan de binnenzijde brandschoon. Zelf heb ik nooit overwogen om de A1-B1 te gebruiken. Bij zwaar trekken en hoge buitentemperaturen vond ik de voorgeschreven olie tekortschieten.

Chris

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 12:46
door Landmarcs
Waterrover schreef:..... . Zelf gebruik ik vanaf nieuw de A3-B4 versie. na 13 jaar heb ik nog steeds een schone, en sludgevrije motor. Bij 190K is de koppakking gewisseld en heb ik de motor is van binnen bekeken. Het viel de monteur op dat er géén waarneembare slijtage zichtbaar was en alle fabriekshoonsporen er nog nieuw uitzagen. Ook was het kleppendeksel aan de binnenzijde brandschoon. Zelf heb ik nooit overwogen om de A1-B1 te gebruiken. Bij zwaar trekken en hoge buitentemperaturen vond ik de voorgeschreven olie tekortschieten. ....

Mijn oude trouwe blauwe Td5 heeft nooit anders gehad als wat de dealer en later de "specialist" erin gooide, en vlgs mij was dat steeds A1/B1.
Toen door geheel externe redenen het blok na bijna 200.000 km geopend werd zag het er ook "als nieuw" uit (behalve dan een fatale lagerschade t.g.v. starten met een olie-tekort in het carter). Ik denk dat je het Td5 blok, mits het met zorg behandeld wordt, niet gauw verslijt -- dus rustig warm rijden, niet overdreven (lang) hoog in de toeren, rustig vanuit de lagere toeren het vermogen opbouwen, en niet langdurig aan de grens van de mogelijkheden belasten (zoals met een zware caravan over de péage jakkeren).

Het olievoorschrift dateert natuurlijk uit de ontwkkelingstijd van de Td5 (dus de 90-er jaren), en het olievoorschrift is gewoonlijk "overbemeten" dwz geschikt om onder extreme omstandigheden te voorkomen dat extreme slijtage optreedt. Olie die dicht bij de aanbevolen kwaliteit zit zal niet gauw tekort schieten, zeker als je verder qua belastingen niet tot het randje gaat.

Groeten MarcS

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 13:44
door Erik Peters
Landmarcs schreef:Helemaal duidelijk is het niet maarrrr ... is die A3/B4 etc wellicht een stap verder als A1/B1 ?

Nee, dat is het niet. Een stap verder dan ACEA A1/B1 is ACEA A5/B5. Beide oliën hebben een 'laag' gehalte aan sulfaatas (bij verbranding).
En asdeeltjes verstoppen uiteindelijk de katalysator. Maar de meeste mensen interesseert dat niet (die verwijderen hem liever).

Groet,

Erik.

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 17:52
door Roger B.
maar is die A3/B3 dan raadzaam of juist niet in een Td5?

ik zou zelf niet kiezen voor een action of gamma olie, al moet die ook voldoen aan de specs die er op vermeld worden...

maar een olie kopen omdat er een specifiek merk op staat is het andere utierste..... een betrouwbaar merk van de juiste kwaliteit lijkt me de verstandigste keuze.

zelfde geld voor filters, fabrikanten als Mann, Mahle en dergelijk maken ook de filters die je wistgespoten in een wit doosje met Land Rover logo's koopt.....denk je werkelijk dat zo'n fabrikant er een slechter filter van maakt wanneer ie het in zijn eigen verpakking stopt? wel een stuk voordeliger soms

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filters

Geplaatst: 09 Nov 2017, 18:29
door Erik Peters
Roger B. schreef:maar is die A3/B3 dan raadzaam of juist niet in een Td5?

Ik gooi er een 5W30 olie in die voldoet aan de ACEA A1/B1 en ACEA A5/B5 specificatie.
Een 5W40 ACEA A3/B3 (of A3/B4) gaat in mijn 300 Tdi.
Roger B. schreef:zelfde geld voor filters, fabrikanten als Mann, Mahle en dergelijk maken ook de filters die je witgespoten in een wit doosje met Land Rover logo's koopt.....denk je werkelijk dat zo'n fabrikant er een slechter filter van maakt wanneer ie het in zijn eigen verpakking stopt? wel een stuk voordeliger soms

Mee eens. Al kan er per merk wel verschil zitten in de hoeveelheid (oppervlak) filtreerpapier van zo'n filter. Ooit eens een CAV 296 brandstoffilter uit elkaar gehaald en daar zat beduidend meer filtermateriaal in dan in een vergelijkbaar brandstoffilter. Het grote verschil zat in de manier waarop het filtermateriaal erin zat (CAV "opgerold" en stervormig bij het andere filter).

Groet,

Erik.

Re: Prijs/kwaliteit verhouding filter

Geplaatst: 09 Nov 2017, 19:07
door Peu
Ik haalde laatst wat filters bij de LR dealer maar heb het diezzelfilter laten liggen.....ca €60 kostte dat dingetje.
Nu haal ik voor €12,..een Mahle of Knecht bij mijn klant....en is mss wel hetzelfde filter. Dit is nou typisch jatten!

Offtopic: Grote prijsverschillen hou je ook met andere delen. Ruitenwisser stuur handle; LR €160,00,.....bearmach €22
Nu had ik deze 3 jaar daarvoor ook al vernieuwd dus moet je elke 3 jaar vervangen. Met andere woorden....dat is 21 jaar. Of de dure Lr versie het zolang volhoudt is de vraag....