Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder

Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Waterrover » 11 Nov 2017, 17:00

Al diverse jaren op rij merk ik dat mijn tweede accu minder goed geladen wordt bij een hoge buitentemperatuur. Nu heb ik wel eens gehoord dat de dynamo van de D2 een temperatuurcompensatie heeft. Dat zou dan misschien een verklaring kunnen zijn voor het niet vol kunnen laden van de 2e accu. Juist de 2e accu wordt tijdens vakantie gebruikt voor de koelkast, verlichting etc. Dus die heb ik graag vol.

Wie kan daar iets meer over vertellen?

Chris

Roger B.

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Roger B. » 11 Nov 2017, 17:10

zou niet weten hoe ie dat zou moeten doen dan...... de temperatuur van de accu wordt nergens gemeten, die van je tweede accu al zeker niet

de plaats van de dynamo is ook niet dusdanig dat ie intern zou kunnen bepalen hoe warm het bij de accu zou zijn
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Nov 2017, 18:00

kun je niet je accu's omdraaien? mijn cyrix laadt gewoon eerst ene vol, & dan pas andere... en heb twee voltmeters om te checken.. ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2017, 18:09

Waterrover schreef:Al diverse jaren op rij merk ik dat mijn tweede accu minder goed geladen wordt bij een hoge buitentemperatuur. Nu heb ik wel eens gehoord dat de dynamo van de D2 een temperatuurcompensatie heeft. Dat zou dan misschien een verklaring kunnen zijn voor het niet vol kunnen laden van de 2e accu. Juist de 2e accu wordt tijdens vakantie gebruikt voor de koelkast, verlichting etc. Dus die heb ik graag vol.

Tja, bij een hogere temperaturen zou de laadspanning iets lager moeten/mogen zijn, dus logisch dat de tweede accu slechter laadt is het niet.
Qua temperatuurcompensatie is mij verder overigens niks bekend bij de Disco2, maar het lijkt mij een iets te "moderne" gadget.

Wat natuurlijk wel zou kunnen meespelen is een net iets lagere laadspanning tgv de langere bekabeling en/of electronica (meten is weten - wel onder "belasting" meten), en tenslotte zou het ook kunnen komen door een andere accu-opbouw - zelfs net iets andere accu-zouten (zoals calcium) maakt dat de klemspanning ook iets anders kan uitpakken).

Om de zoveel tijd de tweede accu goed doorladen met een betere druppellader is wellicht verstandig, het is in ieder geval een makkelijke en goedkope (tussen)oplossing. Alternatief is een (dure) electronische laad-installatie die onafhankelijk van de boordspanning een eigen laadprogramma voor de (tweede) accu doorloopt.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 11 Nov 2017, 18:51

130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Nov 2017, 20:17

Roger B. schreef:de plaats van de dynamo is ook niet dusdanig dat ie intern zou kunnen bepalen hoe warm het bij de accu zou zijn

Klopt, maar ik vermoed dat de dynamo zelf een temperatuur afhankelijke regeling 'heeft'.
Weliswaar een Td5 Defender, maar de laatste tijd, met die nachtvorsten, is de laadspanning direct na het starten 14,1 - 14,2 Volt om, wanneer het wat warmer wordt in het motorruim, te zakken naar 13,8 Volt. Een waarde die enige tijd geleden (hogere buitentemperaturen) normaal was direct na het starten en die laadspanning liep vervolgens terug naar 13,5 - 13,6 Volt.

Of het moet zo zijn dat een koude accu een hogere weerstand heeft, waardoor de laadspanning oploopt?
Mijn Ctek acculader heeft een speciale stand (hogere laadspanning) voor koude accu's (handmatig in te schakelen).

Groet,

Erik.

Edit: Het betreft overigens een 4 maand oude dynamo en een 3 maand oude accu. Dus beide zo goed als nieuw. En ik denk niet dat er in een Discovery 2 Td5 een andere dynamo zit dan in een Defender Td5.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 11 Nov 2017, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Nov 2017, 20:48

maar dan zou niet alleen de tweede accu niet goed geladen worden..

maar dan nog vind ik (zeker bij een defender waar de accu niet in de motorruimte net boven de dynamo zit) een regeling nav de temperatuur bij de motor niet echt aannemelijk/handig als je de spanning wil aanpassen voor de accutemperatuur
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2017, 22:57

Erik Peters schreef:Klopt, maar ik vermoed dat de dynamo zelf een temperatuur afhankelijke regeling 'heeft'.
....

De eigenaardige soms nogal lage dynamo-spanning komt mij bekend voor - ik dacht indertijd dat het een individuele afwijking was.

Wellicht zit er weldegelijk iets van een temperatuur-afhankelijkheid in de dynamo ingebouwd ... en dus zelfs iets "teveel" waar het een Defender betreft: de Defender-accu staat immers op een relatief koele plek.
De zomerse motor-ruim-hitte is niet erg goed voor een auto-accu. Vlgs een wat bedaagd Amerikaans onderzoek had een accu buiten het motorruim gemiddeld een jaar extra levensverwachting. Een warme/hete accu wordt door een "gewone/gemiddelde" laadspanning teveel geplaagd, dat is dus een goede reden voor een temperatuur-regeling.

Gelukkig heeft de "Puma" een iets hogere boordspanning, dat is beter voor de accu (bij de "Puma" wordt die accu overigens 's zomers nog best warm tgv. versnellingsbak/tussenbak en de ook nog eens dicht daar langs lopende uitlaat).

Blijft staan dat een accu uiteindelijk beter af is wanneer die zo nu en dan eens goed doorgeladen wordt: het dynamo-laadspanningsregel-circuit is nu eenmaal niet de meest subtiele manier van laden.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 12 Nov 2017, 11:07

Ron63 schreef:https://shop.landreiziger.nl/componenten/accu-beheer-en-monitoring/acculader-laadverdeler/perfectcharge-dc-08.html

Deze er tussen zetten.

Groet Ron

Die laadt je accu met 14,2 V, dat is aan d lage kant, zeker als alleen tijdens het rijden wordt geladen. De dynamo levert als deze nog koud is 14,4 V en als de dynamo warm is ongeveer 14,2V, je mist dan net dat eerste stuk. Verder is de laadstroom niet groter dan 8 A, dat schiet ook niet op. Ik zou er liever een speciaal relais tussen zetten, cyrix of chargemate.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2017, 11:39

Gerard4t schreef:
Ron63 schreef:https://shop.landreiziger.nl/componenten/accu-beheer-en-monitoring/acculader-laadverdeler/perfectcharge-dc-08.html

Deze er tussen zetten.

Die laadt je accu met 14,2 V, dat is aan d lage kant, zeker als alleen tijdens het rijden wordt geladen. De dynamo levert als deze nog koud is 14,4 V en als de dynamo warm is ongeveer 14,2V, je mist dan net dat eerste stuk. Verder is de laadstroom niet groter dan 8 A, dat schiet ook niet op. Ik zou er liever een speciaal relais tussen zetten, cyrix of chargemate.

Die 8 Amp laadstroom is nog het minste probleem, bij een matig geladen lood-accu kan je uitgaan van de 10% vuistregel (ofwel: de laadstroom < 10% van de Ah van de accu), dus bij een 100 Ah accu zit die 8 Amp al aardig in de buurt (en zodra de accu verder vol raakt loopt de laadstroom ook nog eens terug).

De laadspanning is zorgelijker. Bij de huidige temperaturen wil je eigenlijk graag 14,4 V, is het warmer dan mag het wat minder, wordt het onder nul dan moet het meer zijn voor een goed resultaat.

Een tamelijk legen accu kan je dus met een forse laadstroom laden, maar gemiddeld is het beter voor de accu om met een redelijk bescheiden laadstroom te werken. Het kost dan wat extra tijd, maar je krijgt dan zelfs een accu die geheel "plat" staat weer terug onder de levenden (je hebt dan geluk - het ging bij mij om een accu die nog maar net "plat" stond en bovenal een accu die verder nog nieuw was).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”