Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Peu » 12 Nov 2017, 12:22

Dit is wat er moet gebeuren

http://www.exide.nu/en/

Klik op OPTIMAL CHARGING VOLTAGE....hier kun je zien welk voltage je nodig hebt bij welke temperatuur.
Failing to prepare is preparing to fail!

Ron63
Berichten: 1176
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Ron63 » 12 Nov 2017, 13:07

Dit was de eerste die ik tegen kwam in het lijstje, geen idee wat voor accu in deze auto staat.

Als ik het goed heb onthouden heeft Chris en losse bak met de accu incl toebehoren in de auto, dan rijst de vraag waar staat deze, wat is de afstand, wat voor kabeldikte wordt gebruik etc.
En wat doet de temp verschil met de kabelweerstand.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 7109
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2017, 13:18

Tja, qua overgangsweerstanden is er een paradox: Overgangsweerstanden kunnen "moordend" zijn voor de accu-prestaties, maar ... een accu die maar lang genoeg via een weerstand geladen wordt bereikt uiteindelijk ook de "juiste" spanning, immers naar mate de accu verder geladen is neemt de laadstroom af en met een afnemende laadstroom neemt de spanningsval over de overgangsweerstanden af.

Laat dit geen geruststelling zijn: met de toch al bedenkelijke laad-karaketristiek van een dynamo+spanningsregelaar wil je niet ook nog wat overgangsweerstanden.

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 7109
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2017, 13:22

Peu schreef:Dit is wat er moet gebeuren

http://www.exide.nu/en/

Klik op OPTIMAL CHARGING VOLTAGE....hier kun je zien welk voltage je nodig hebt bij welke temperatuur.


Of te wel: Meestal is de boordspanning te laag voor het optimaal laden van een loodaccu.
Het lastige is wel dat optimaal laden en de gas-spanning te dicht bij elkaar zitten, wees dus blij met sub-obtimaal.

Zie bijv. ook:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_battery
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... mperatures
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... prevent_it

In het laatste linkje lees je oa:
    Sulfation occurs when a lead acid battery is deprived of a full charge. This is common with starter batteries in cars driven in the city with load-hungry accessories. A motor in idle or at low speed cannot charge the battery sufficiently.

    Electric wheelchairs have a similar problem in that the users might not charge the battery long enough. An 8-hour charge during the night when the chair is not being used is not enough. Lead acid must periodically be charged 14–16 hours to attain full saturation. This may be the reason why wheelchair batteries last only 2 years, whereas golf cars with the identical battery deliver twice the service life. Long leisure time allows golf car batteries to get a full charge overnight.

Of te wel: Zo nu en dan echt goed (en langer) doorladen verlengt de levensduur van een accu.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Waterrover
Berichten: 648
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Groningen

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Waterrover » 12 Nov 2017, 17:22

Ik heb nog het e.e.a. nagezocht. Wat ik heb gevonden is een zeer uitgebreide manual van DIY National Luna Split Charger System, met talloze aansluitvoorbeelden, en 'cable loss' voorbeelden. Alles wat maar weerstand geeft brengt je uiteindelijke laadspanning naar lagere en soms té lage waardes om efficiënt te kunnen laden. Met het staatje van Reinier (Peu) wordt het een stuk duidelijker wat de laadspanning zou moeten zijn bij 35 graden van 14.5 v en -20 tot 16.15 v.

Zie de manual:

http://www.equipt1.com/Downloads/National-Luna/Manuals/National%20Luna%20Split%20Charger%20System%20Manual.pdf

Verder een patentverhaal over Thermal protection of controller for on-vehicle alternators: http://www.google.sr/patents/US20080067983

Wel even knippen en plakken ;)

Het is een heel verhaal, wel kan ik eruit opmaken dat in thermische zin de laadspanning na enige tijd verminderd wordt door de afgegeven warmte die veroorzaakt wordt door het snel in/uit schakelen van veldwikkelingen. In eerste instantie na koude start 'full blast' daarna wordt de laadspanning iets terug geregeld. bv. van 14.4 naar 14.2 volt of nog iets lager. Wel kan de laadspanning door een specialist beter worden afgestemd op het gebruik, en iets verhoogd worden.

Chris

Landmarcs
Berichten: 7109
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2017, 20:57

Tja ... je kan ook zeggen: het gaat al jaren ± goed.  
Zeker, de gemiddelde auto-accu heeft een te kort leven, het is een soort wegwerp-artikel, maar het gaat goed.

Wil je het echt goed doen, en ook een beetje revolutionair wellicht, dan kies je voor een pakket super-condensatoren + regeling om de startmotor te voorzien van startstroom, en dan monteer je verder een intelligent laadsysteem dat de domme spanningsregelaar by-passed.
Zeker als je toch al een dubbele accu hebt heb je altijd accu-power genoeg mocht je een keertje de condensatoren leeg-starten (of wanneer de condensatoren na lang stilstand niet genoeg vermogen meer leveren).

Het mooie van super-condensatoren is dat ze temperatuur-onafhankelijk startstroom leveren, en daarna ook weer in minimale tijd terug opladen.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2017, 22:34

Waterrover schreef:Wel kan de laadspanning door een specialist beter worden afgestemd op het gebruik, en iets verhoogd worden.

Chris


dat is heel erg afhankelijk van de regelaar in de dynamo, tegenwoordig zijn dat vaak ingegoten stukjes elektronica waar je drie keer niks mee kunt.
gone

Landmarcs
Berichten: 7109
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dynamo D2 TD5 Temp. compensatie

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2017, 22:49

Roger B. schreef:
Waterrover schreef:Wel kan de laadspanning door een specialist beter worden afgestemd op het gebruik, en iets verhoogd worden.

dat is heel erg afhankelijk van de regelaar in de dynamo, tegenwoordig zijn dat vaak ingegoten stukjes elektronica waar je drie keer niks mee kunt.


Mocht je een dynamo hebben met een sense-aansluiting (of eentje waar die sense-aansluiting direct aan de + is gezet zodat de dynamo er eentje zonder sense lijkt) dan kan je de sense-spanning manipuleren en daarmee manipuleer je de spanningsregeling zonder verder in de ingegoten regeltechniek te hoeven ingrijpen.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten