verwijdering EGR van 300 Tdi Defender......

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
juko

verwijdering EGR van 300 Tdi Defender......

Berichtdoor juko » 15 Nov 2017, 16:06

Kan ik ongestraft zomaar de EGR van mijn 1998 Defender verwijderen. Ik begrijp dat je daarmee de toestroom van uitlaatgassen niet meer naar je inlaat laat lopen maar dat nu alles rechtstreeks naar de uitlaat gaat. Uit milieu oogpunt is het niet goed, maar voor mijn motor lijkt het me beter. Iemand ervaring hiermee?

Landmarcs

Re: verwijdering EGR van 300 Tdi Defender......

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 18:44

juko schreef:Kan ik ongestraft zomaar de EGR van mijn 1998 Defender verwijderen. Ik begrijp dat je daarmee de toestroom van uitlaatgassen niet meer naar je inlaat laat lopen maar dat nu alles rechtstreeks naar de uitlaat gaat. Uit milieu oogpunt is het niet goed, maar voor mijn motor lijkt het me beter. Iemand ervaring hiermee?

Dag Juko,

Het kán vooralsnog ongestraft -- maar er gaan meer en meer stemmen op om in het kader van de roetmetingen ook te kijken naar sjoemel-aanpassingen.   Het is daarnaast eventueel strafbaar want je stoot meer uit als vlgs de goedkeuring is toegestaan.
En tenslotte wordt je (en je medemens) gestraft met meer NOx ... als je er al niet zelf last van hebt zijn de steeds meer uit de pas lopende NOx cijfers er de reden van dat er steeds strengere eisen gesteld worden aan zowel nieuwe als bestaande auto's (het is een soort prisoners-dilemma: als je die ene bent die met slimmigheid beter af is dan is dat misschien leuk, zodra iedereen beter af probeert te zijn ben je met z'n allen ook de pineut).

Verder is de beperkte hoeveelheid gerécirculeerde uitlaatgas niet opvallend slecht voor je motor. Er zijn zat 300Tdi's die heel veel kilometers halen met EGR. Het enige wat je te doen staat is iedere 200.000-300.000 kilometers het inlaattraject en intercooler lekker schoon maken. Verder is het niet verstandig om het gas als een aan-uit-knop te bedienen, je pompt daarmee iets meer roet rond, steeds dat eerste wolkje ... maar goed, voor een lang leven van een dieselmotor is het sowieso beter het gas wat subtieler te bedienen.

Bedenk daarbij dat een 300Tdi slechts een redelijk primitieve EGR heeft, bij een modernere diesel gaat die EGR vaker en sneller open.

Groeten MarcS

juko

Berichtdoor juko » 15 Nov 2017, 18:56

Dank je Marc, in mijn gedachten had ik het idee dat er zwarte drap naar binnen kwam en de inlaat en zuigers vervuilde. Ik rij op zich redelijk rustig, geen aan/uit schakelaar, dus denk dat het wel wat mee zal vallen.

Los van of ik wel of niet de EGR eraf ga halen, ik word wel eens moe van de milieumafia, wij mogen hier niets en moeten aan allerlei zaken voldoen terwijl in Oost Europa, ook Europese Unie, er volop roet de lucht in gaat. Dubbel allemaal.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 20:17

juko schreef:Dank je Marc, in mijn gedachten had ik het idee dat er zwarte drap naar binnen kwam en de inlaat en zuigers vervuilde. Ik rij op zich redelijk rustig, geen aan/uit schakelaar, dus denk dat het wel wat mee zal vallen.

Los van of ik wel of niet de EGR eraf ga halen, ik word wel eens moe van de milieumafia, wij mogen hier niets en moeten aan allerlei zaken voldoen terwijl in Oost Europa, ook Europese Unie, er volop roet de lucht in gaat. Dubbel allemaal.

Tja, met naar de buren kijken en dan "Jij-bakken" wordt het natuurlijk nooit schoner.
Overigens denk ik bij "milieu-maffia" overigens eerder aan het door de Rabo gefinancierde gesjoemel met mest-boekhoudingen.

Als je kijkt naar de vervuilde lucht-cijfers dan is er ook in Nederland nog wel wat te verbeteren, sommige gebieden (die gebieden waar je ook frequent filemeldingen over hoort - dus daar waar iedereen maar "doelloos" heen en weer rijdt) zijn echt niet fris.

En je hebt gelijk: Na jaren is het inlaattraject niet fris meer. Een keertje schoon maken kan beslist geen kwaad. Als het allemaal te drabbig is dan begint je turbo misschien een tikje incontinent te worden, dan moet je wellicht aandacht geven aan die turbo ... de motor-levensduur is erbij gebaat.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2017, 10:53

ligt er maar helemaal aan hoe je rijdt..... bij mijn diesels met EGR gewoon werkend is het inlaatspruitstuk opvallend schoon.... maar ik rij veel lange afstanden en schroom gebruik van het gaspedaal niet....

by the way....ik zie niet echt wat het schoonmaken van de intercooler met je EGR te maken zou hebben .....sowieso, als je af en toe niet onder toeren rijdt blaas je je intercooler aardig leeg blijkbaar wand ook in mijn intercooler tref ik niet of niet noemenswaardig olie aan, en dat terwijl die motoren bij mij een redelijk olie verbruik manifesteren
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2017, 12:44

Roger B. schreef:ligt er maar helemaal aan hoe je rijdt..... bij mijn diesels met EGR gewoon werkend is het inlaatspruitstuk opvallend schoon.... maar ik rij veel lange afstanden en schroom gebruik van het gaspedaal niet....

by the way....ik zie niet echt wat het schoonmaken van de intercooler met je EGR te maken zou hebben .....sowieso, als je af en toe niet onder toeren rijdt blaas je je intercooler aardig leeg blijkbaar wand ook in mijn intercooler tref ik niet of niet noemenswaardig olie aan, en dat terwijl die motoren bij mij een redelijk olie verbruik manifesteren

Als alles schoon blijft is het een gevalletje "Des te beter" (en ook het praktijk-bewijs dat het niet zo'n vaart loopt).

Als argument voor het verwijderen van de EGR wordt vaak genoemd de lamentabele toestand van de inlaatkanalen, aangekoekte roetvlokken en andere horrorscenario's.
Waarschijnlijk is dat dan het gevolg van misbruik en/of een al langer een turbo-olie-nevel turbo (en misschien gewoon "alternative facts").

Anyway, mocht de inlaat er als een horror-house uitzien dan is schoonmaken en de turbo controleren mijns inziens stap één.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2017, 14:28

nou, ik denk niet dat het horror verhalen zijn, been there seen that.

maar ik denk dat het heel erg rijstijl afhankelijk is, ben je best een zware voet rijder die stevig optrekt en daarmee relatief hoge luchtsnelheden in het spruitstuk genereert dan zul je de boel schoner houden dan wanneer je een rustige rijder bent die veelal weinig van de motor vraagt.

ik stamp nogal, en heb redelijk schone inlaattrajecten in mijn auto's
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2017, 14:55

Roger B. schreef:nou, ik denk niet dat het horror verhalen zijn, been there seen that.

maar ik denk dat het heel erg rijstijl afhankelijk is, ben je best een zware voet rijder die stevig optrekt en daarmee relatief hoge luchtsnelheden in het spruitstuk genereert dan zul je de boel schoner houden dan wanneer je een rustige rijder bent die veelal weinig van de motor vraagt.

ik stamp nogal, en heb redelijk schone inlaattrajecten in mijn auto's

Ik denk (ook aan het geklapper van de EGR te horen) dat het vooral misgaat als je vanuit ondertoeren je voet dwars op het gas zet, de EGR gaat best vaak en snel dicht.
Het zijn de momenten dat je met een ouderwetse diesel ook een stevige kwalm achter liet, gasgeven terwijl de motor er niet "aan toe" is. En het zijn de momenten dat een diesel met EGR die EGR nog open heeft staan en dus roet aanzuigt. Ben je een beetje "netjes" qua vermogensvraag dan wacht je tot de turbo z'n werk oppakt, en de motor toe is aan meer gas, dan loopt het wel los (of je schakelt terug vanuit die ondertoeren). Qua storm door de inlaat maakt het verder niet veel uit of je een rustige of haastige rijder bent, die storm is 1:1 gekoppeld aan toeren+turbo-werking.

Groeten MarcS

robb

Berichtdoor robb » 16 Nov 2017, 15:17

Daarnaast heb je ook de slang van de carterontluchting die aangesloten is op het aanzuigkanaal van de turbo.....daar komt ook oliedamp mee naar binnen via de turbo....Je hoeft de EGR er niet af te halen maar een plaatje ertussen doet t zelfde en is minder zichtbaar.
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

juko

Berichtdoor juko » 16 Nov 2017, 15:32

robb schreef:Daarnaast heb je ook de slang van de carterontluchting die aangesloten is op het aanzuigkanaal van de turbo.....daar komt ook oliedamp mee naar binnen via de turbo....Je hoeft de EGR er niet af te halen maar een plaatje ertussen doet t zelfde en is minder zichtbaar.

plaatje er tussen doen, ook een optie. Denk ik over na.
Thnx

Juko

Terug naar “Techniek”