remmen voor de keuring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LudoBourquin

remmen voor de keuring

Berichtdoor LudoBourquin » 18 Nov 2017, 19:01

Hallo,

mijn series 3 is afgekeurd op een aantal punten. wiellagers, niet kunnen stellen koplamp, gordels, schokdempers achter en de remmen. Nu heb ik alles voor elkaar behalve de remmen op de voor as (model met 2 cilinders per kant dus 4 op de as). Bij vol gas remmen (woordspeling :lol: !!!) gaat hij naar links. Vandaag nieuwe leiding van boven naar onder gedaan (linker kant voor as) dit hielp wel iets. verder is hij goed ontlucht. als je de rem iets indrukt en dan remt gaat hij echter volledig recht. Ik denk zelf dat dit komt om dat een rem cilindertje niet goed werkt kan dit? of is het iets anders

Groet Ludo
Pure awesomeness is the aim of the game

dyngo

Re: remmen voor de keuring

Berichtdoor dyngo » 18 Nov 2017, 22:01

Ja, meestal dat.
Cilinders uit de remklauwen duwen (met remkracht bijv - gelijkmatig !).
Zonodig nieuwe cilinders, remrevisieset (rubbers), wat schoonmaakwerk en alles komt goed.
Eigenlijk gewoon onderhoud, komt regelmatig terug.
'Rgelmatig' hangt af van wat je met de auto doet (modder: zeer regelmatig, oldtimergebruik ca eens in de 10 jaar)

LudoBourquin

Berichtdoor LudoBourquin » 18 Nov 2017, 22:57

Beste Dyngo,
dankjewel, ik rijdt regelmatig er mee door de blubber en plassen die asdiep zijn. helpt het als ik na elke serieuze modder/water rit de trommels er af haal en alles schoon maak?

groeten Ludo :D
Pure awesomeness is the aim of the game

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Nov 2017, 11:47

de opmerking van dyngo slaat waarschijnlijk op schijfremmen..... cilindertjes in trommels moet je niet willen reviseren, is in no-time weer lek

maar is het niet een kwestie van schoonmaken en secuur afstellen??
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Nov 2017, 12:26

Dyngo praat denk ik over remschijven.(Roger was me voor)

Zitten er primair en secundaire schoenen op?, zoja aan beide zijden dan goed gemonteerd.

Groet Ron

Ps: In een ver grijs verleden wel eens meegemaakt dat het probleem in een band zat, evt te uitsluiting wisselen van L naar R
Bijlagen
remschoenen.jpg
remschoenen.jpg (16.77 KiB) 2180 keer bekeken
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 19 Nov 2017, 13:24

Precies wat Roger zegt, goed schoonmaken en echt heel secuur afstellen, systeem op de vooras is het zogeheten "two-leading shoe" ontwerp, dus twee oplopende remschoenen per kant die zichzelf "bekrachtigen".

En voor wat betreft "hij is goed ontlucht", dat meen ik te betwijfelen want als je al geeneens weet waarom een wagen scheeftrekt bij remmen ben ik bang dat je ook niet weet hoe deze remmen correct te ontluchten en als dat door iemand anders is gedaan die daar geen ervaring mee heeft bij dit soort wagens gaat het ook 99 van de 100 keer gewoon niet goed, het is namelijk een nogal speciaal klusje en kan het beste (eigenlijk alleen maar) gedaan worden met de wielen en trommels gedemonteerd.

Diverse keren mogen doen bij de 109 van mijn buurjongen, maar wel iedere keer goed gelukt en geloof me, "normaal" ontluchten met de wielen en trommels er op lukt gewoon niet, niet "manueel" en niet met vacuum of met druk, gewoon weten wat je doet en een hele hoop elbow grease en achteraf heb je een paar half verrote duimen en vingers van het kracht zetten.

En dan komt het afstellen en daar gaat ook nogal wat tijd in zitten als je het echt goed wil doen, eerste keer zo goed mogelijk afstellen en dan proefrijden, kijken hoe die remt en bij scheef trekken hier en daar wat bijstellen, weer proefrijden en ga zo maar door, totdat het uiteindelijk zo goed mogelijk is.

En dan ga je een keer lekker terrein rijden en kun je met afstellen weer gewoon van voren af aan gaan beginnen, vooral als je water en prut hebt getrotseerd want dan moet de boel gewoon iedere keer uit elkaar en grondig schoongemaakt worden en zelfs als het een paar dagen goed geregend heeft en je geen terrein hebt gezien gaat de boel al weer anders remmen.

Kortom, kijken of links en rechts dezelfde remcilinders en remschoenen en remtrommels gemonteerd zijn, of ze de juiste toleranties hebben, schoenen en trommels liefst ex militair aanschaffen want die zijn qua radius op elkaar afgedraaid, als dat allemaal perfect voor elkaar is de boel goed (laten?) ontluchten door iemand die weet wat'ie doet en er ook echt ervaring mee heeft en dan goed afstellen.

Dan weet je pas zeker dat het goed zit.

Voor wat betreft scheeftrekken en APK, je mag 30% verschil hebben tussen links en rechts, dus dat is heel goed haalbaar, zelfs met een 109.

Ik krijg zelf de boel binnen een paar procent iedere keer, voorheen met trommels maar vanwege de altijd weer terugkerende afwijkingen vooral voor, de vooras omgebouwd naar schijven, probleem voorgoed uit de wereld.

Gert-Jan.

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 19 Nov 2017, 16:50

Wat Gert-Jan zegt.
Een 109 kan uitstekend remmen, maar wel als je kwaliteits spul monteert; idd ex militair. ( kijk eens bij van Dam bv).
Als je gelijk nieuwe remcylinders monteert, dan gelijk voor de montage uit elkaar halen en weer in elkaar zetten met ate remmenvet, dit zorgt ervoor dat je cylinders een langer leven hebben, (dat word in de fabriek niet tot uiterst minimaal gebruikt), bij montage ook niet vergeten om onder de stofkap van de zuigers remmenvet te doen, dat voorkomt vocht intrede.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 19 Nov 2017, 21:25

Sorry, had het over schijfremmen voor.
Wist niet dat series 3 die nog niet had ..
Mijn RR's zijn ja van hetzelfde bouwjaar (of ouder).
Mijn Triumphs hadden al schijfremmen in 1963 ..

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Nov 2017, 22:26

niet te veel ontwikkeling verwachten bij "de echte" land rovers he :roll: :lol: :lol: :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2017, 09:35

Roger B. schreef:niet te veel ontwikkeling verwachten bij "de echte" land rovers he :roll: :lol:

Ieder nadeel hep se foordeel ... je kan bijv. de deuren 50 jaar na dato door recente vervangen ('t vraagt even iets aandacht qua scharnieren en slotvanger, maar de deuren passen).
Schijfremmen onder een Series fröbelen is iets lastiger/begrotelijker, maar het kan ... en het hept foordele.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”