110, 1989,weer vastzetten schokdemper voorzijde

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

110, 1989,weer vastzetten schokdemper voorzijde

Berichtdoor tim » 21 Nov 2017, 21:38

Zojuist erachter gekomen dat de bovenzijde van mijn rechterschokbreker niet meer vast zit; ligt dus los te rammelen in de coil.
Hoe krijg ik dit weer vast?
Kwestie van wiel los, krik onder de as aan rechterzijde, pakweg 100 kilogram of meer en zolang dat voor de wing verantwoord is, aan zakken beton op de wing(traanplaat erop gemonteerd) en daarmee de bovenzijde van de schokbreker erboven uit kunnen krijgen en hermontage van ik neem aan iets van een ring en moer?
Zou dit kunnen werken?
- ik ga er gemakshalve van uit dat er niets is afgebroken , en slechts is losgetrilt oid-

dank voor het meedenken.

als iemand iets meer duidelijkheid kan geven hoe een schokbreker aan de bovenzijde vast zit, graag.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ppw

Re: 110, 1989,weer vastzetten schokdemper voorzijde

Berichtdoor ppw » 21 Nov 2017, 21:43

schokbreker of veer?? veer zet je makkelijk weer vast..idd met een krik... en om het tegen te gaan dislocation coils monteren ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Berichtdoor tim » 21 Nov 2017, 21:45

De schokbreker, dus niet de spriraalveer.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2017, 23:48

tim schreef:Zojuist erachter gekomen dat de bovenzijde van mijn rechterschokbreker niet meer vast zit; ligt dus los te rammelen in de coil.
Hoe krijg ik dit weer vast?
Kwestie van wiel los, krik onder de as aan rechterzijde, pakweg 100 kilogram of meer en zolang dat voor de wing verantwoord is, aan zakken beton op de wing(traanplaat erop gemonteerd) en daarmee de bovenzijde van de schokbreker erboven uit kunnen krijgen en hermontage van ik neem aan iets van een ring en moer?
Zou dit kunnen werken?
- ik ga er gemakshalve van uit dat er niets is afgebroken , en slechts is losgetrilt oid-

dank voor het meedenken.

als iemand iets meer duidelijkheid kan geven hoe een schokbreker aan de bovenzijde vast zit, graag.

Dag Tim,

Kijk eens hoe het links vast-zit (als het daar tenminste nog vast zit).

En verder heeft een schokbreker (behalve sommige) normaal geen veer-werking, dus zou je de schokbreker weer uit kunnen trekken ... da's denkelijk makkelijker als met cementzakken sjouwen.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 22 Nov 2017, 00:02

Marc,

gelijk ook links bekeken om te kijken hoe eea vast zit, naast dat die zijde okee is kan je in eerste aanleg slechts de bovenzijde van van de koploze bout, so to speek, zien.
ik zal morgen bij daglicht een soort van afdekplaat die op het binnenscherm zit wegnemen, dan kun je eea beter zien en bereiken.

thanks.
110 HT 200 Tdi 1989.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Nov 2017, 00:24

tim schreef:als iemand iets meer duidelijkheid kan geven hoe een schokbreker aan de bovenzijde vast zit, graag.

Normaal gesproken horen daar bovenaan ook nog een paar rubbers te zitten en je kunt het redelijk simpel loshalen, mits e.e.a. niet zit vastgeroest, wat heel goed mogelijk is.
IMG_1003.jpg
De veer kan gewoon blijven zitten en de bovenste bevestiging kun je losdraaien. De schokdemper, mits origineel LR kun je naar boven trekken of indrukken. Een gasgevulde schokdemper komt vanzelf omhoog, maar is met de hand wel in te drukken.
Echter om het 'onderste' rubber te vervangen moet je de conus waar de schokdemper bovenaan in vastzit verwijderen (de 'conus' zit tussen de twee roestige schijfjes tussen de rubbers), gewoon 4 moertjes losdraaien, maar die kunnen ook vastgeroest zijn. Als het boutje afbreekt dan moet je een nieuwe ring met boutjes plaatsen en hiertoe dien je de veer te verwijderen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 22 Nov 2017, 18:53

Erik, wederom dank voor jouw input.

Onze Ron B kon vanochtend even tijd voor mij maken om op de brug eea te bekijken; de "sponning /oog "bovenin de turret was een eigen leven gegaan.
Ze vond het wel genoeg in mijn 110 ofzo..
Afijn, met een dag of 10 APK time, dan gelijk de gehele santemekraam vervangen, schokbrekers, nieuwe turrets, schijven en blokken.
1 homokineet is inmiddels bij iedere bocht hoorbaar, dus dat ook in combinatie met fusee chek/afstelling/vervanging.
Met rustig rijden moet het de komende dagen todo zijn.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Nov 2017, 21:01

:lol: :lol: :lol: onderhoud jongeh :mrgreen:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2017, 21:08

Roger B. schreef::lol: :lol: :lol: onderhoud jongeh :mrgreen:

Ach ... als je niet aan het onderhoud denkt .... dan denkt het onderhoud wel aan jou.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 22 Nov 2017, 23:08

Ik buig.. Mea Culpa in het kwadraat.. :mrgreen:
Potverdorie, deze maand niet snoepen in de Makitashop dan maar :D
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”