sleepoog / jate ring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marcanon

sleepoog / jate ring

Berichtdoor marcanon » 01 Feb 2018, 11:24

ik wil graag op mijn defender(110 2009) sleepogen monteren met het oog op het feit dat er nog wel eens een keer komt dat ik vast kom te staan.
Het zal geen extreem off road werk worden maar een beetje blubber wil ik ook niet perse ontlopen.

Er zit een standaard bumper op en achter zit een trekhaak.

Wat zouden prima ogen zijn die met niet al te veel werk aan te brengen zijn.

Gewoon jate rings plaatsen op de plaatsen waar nu de ogen zitten
of toch voor een zwaardere oplossing gaan bv http://defendershop.nl/index.php?route=product/product&product_id=645&search=sleepoog of http://www.etcoevorden.nl/shop/sleepoog?search=sleep waarbij je gaten in je bumper boort.
Deze gaat volgens mij over je bumper: http://www.terrafirma4x4store.co.uk/towing_equipTFBRP

indien nog andere ideeën dan houdt ik me graag aanbevolen

marco
Land Rover Defender 110 X-Tech 2,4d 2009 Fire edition

Landmarcs

Re: sleepoog / jate ring

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 13:33

Dag Marco,

De originele JATE-rings zitten aan je chassis geschroefd, daar waar nu waarschijnlijk een soort 8-vormige plaat zit opdat je de auto kan vastzetten.
De preciezen (of misschien zijn die juist niet zo precies) zeggen dat je die JATE-ring bevestiging niet kan vertrouwen, dat je in de limiet een stuk uit je chassis trekt.
De dingen die je voorstelde gaan door (of om) je bumper ... dan stel ik graag de vraag: Hoe sterk is die bumper?
Ik denk dat je dan minstens de "military-grade" Bumper nodig hebt (en dan heb je direct een pin&gat voorziening midden-voor).
Bovendien voldoen die draaibare sleep-dingen in de bumper in het algemeen niet aan de afrondingsnormen voor de voorkant van de auto.
In ieder geval in theorie is dit een "afkeur", en in de praktijk is het weinig vriendelijk voor mede-weggebruikers.

Mijns inziens kan je beter hetzij de traditionele JATE-rings kiezen, of deze D-ogen óp de bumper monteren.

Recovery Eye - D-oog.jpg
      Recovery Eye - D-oog.jpg (23 KiB) 1621 keer bekeken
O ja, bij sommige stuurstang-beschermplaten krijg je direct een paar in de constructie geïntegreerde sleep-ogen.
Kijk sowieso bij de keuze van zo'n stuurstangbeschermplaat of die plaat breed genoeg is en ook of ie kort genoeg op de stuurstang zit.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 01 Feb 2018, 16:16

Dan vind ik deze mooier:
http://shop.challenger4x4.com/gmb-mount ... -943-p.asp
Vallen minder op en lijken me nog sterker ook!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 01 Feb 2018, 17:07

En als je dan een keer alleen gaat, zonder andere auto?
Zet er een lierbumper met lier op, dan je altijd jezelf redden en anderen ook.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Feb 2018, 17:43

nou... allebei zou ik zeggen.... lierhaak moet ook ergens aan vast.... en kinetisch trekken is soms sneller..... ;) ;)
ik heb buiten twee lieren ook voor+achter jates....
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 18:09

Houston schreef:Dan vind ik deze mooier:
http://shop.challenger4x4.com/gmb-mount ... -943-p.asp
Vallen minder op en lijken me nog sterker ook!

Over mooier moeten we maar niet twisten, da's een kwestie van onbetwistbare smaak.
Onopvallender en beter passend bij een Airco-frontje is een feit.
Jammer dat ze aan de frontzijde geen afrondingen hebben aangebracht ... in theorie is dit afkeur, kom je een precieze controleur tegen is het ook in de praktijk een probleem.
Qua sterker: omdat de "mooiere" lager is is de kracht-overdracht mooier, aan de andere kant: omdat je er een harpje door moet steken en je dan eventueel - bij schuin trekken - weer met een extra hefboom te maken hebt is het netto maar de vraag wat sterker is.
Het traditionele D-oog zou wat mij betreft iets lager mogen en de grondplaat aan de voorzijde afgerond, dan is die in mijn ogen ideaal (en geeft ook nog eens "stoere looks").
Qua minst opvallend is wellicht de "military-grade" bumper een oplossing, zeker als je daar dan de Td5 rubber-hoekdoppen op zet.

Frank110V8 schreef:En als je dan een keer alleen gaat, zonder andere auto?
Zet er een lierbumper met lier op, dan je altijd jezelf redden en anderen ook.

Als je een keer (of altijd) alleen op pad gaat heb je mijns inziens meer aan een goede handlier (kabeltrekker/tirefort) een klapblok + 25 m verlengtouw. Als je je zelf moet redden is het maar de vraag of je veel hebt aan een lier voorop, waarschijnlijk wil je achteruit, of moet je je zijdelings zekeren. Niet voor niks worden die vast gemonteerde lieren meestal gebruikt om een ander te helpen.

Als je alleen op pad gaat zijn vooral een zekere voorzichtigheid en terrein-kennis nuttige attributen, en daarnaast een paar rijplaten/rij-roosters.

Ik moet het natuurlijk direct afkloppen, maar ik heb nog geen hulp nodig gehad, ik heb mijn rij-rooster(s) al wel nuttig ingezet, en met de sleep-linten anderen uit hun penibele situatie geholpen.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Feb 2018, 19:02

schep doet ook wonderen :) :mrgreen: :mrgreen: dat vergeet iedereen.... terwijl het én simpel én goedkoop is! ( KISS ;) :D :lol: )
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 19:31

ppw schreef:schep doet ook wonderen :) :mrgreen: :mrgreen: dat vergeet iedereen.... terwijl het én simpel én goedkoop is! ( KISS ;) :D :lol: )

Er ligt bij mij altijd een pioniersschepje in de auto (en dan niet zo'n K'opvouw-ding, maar een echte).
's Winters gaat er minstens ook nog een grote schepper met lange steel mee, en eventueel ook een opvouw-sneeuwschep.

Knie-diep sneeuw is niet alledaags, zelfs niet op mijn winter-bestemming, maar er het kniediep sneeuw ligt ben je blij als je je kan uitgraven op het moment dat 4 sneeuwkettingen aan hun limiet zitten.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2018, 20:23

Als je sleepogen nodig hebt is dat meestal omdat je vastzit in de modder of het zand. Ga op straat maar een keer iets vastmaken aan je auto en je ontdekt heul snel wat wel en wat geen goede plek is voor een sleepoog. :roll:

Grofweg is alles onder je bumper een slecht idee :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 21:38

Edward schreef:Grofweg is alles onder je bumper een slecht idee :lol: :lol: :lol:

Dat is het eigenlijk altijd ... bij de meeste andere auto's nog veel meer als bij een LandRover :twisted:

Anyway, deze gedachte pleit alleen maar meer voor de D-ogen óp de bumper.
Waar en wat is dan voor de achterkant nog de beste keuze ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”