sleepoog / jate ring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marcanon

Re: sleepoog / jate ring

Berichtdoor marcanon » 09 Feb 2018, 09:51

naar aanleiding van de meeste reactie's heb ik via Paddock een stuurstangbeschermer met sleepogen aangeschaft en ook meteen een diff guard meelaten komen.
Ik heb alleen problemen met de installatie:
1) stuurstangbeschermer
op mijn2009 2.4 110 zit reeds een soort van beschermbalk geplaatst. deze zit 4 bouten vast. Ik krijg 3 van de 4 bouten zonder problemen verwijderd. De 4de, die zit aan de bestuurderskant het meest naar achter. Deze krijg ik er niet uit. Als ik de instructiefilmpje op youtube bekijk moet deze normaal gesproken ook blijven zitten. Echter de huidige beschermbalk zit hier meer vast dus moet de bout eruit om de balk te kunnen verwijderen.
Wat is de manier om deze bout eruit te halen.

2)diff guard
hoe krijg ik deze tussen de stang en het diff doorgeschoven. Op allerlei manieren geprobeerd maar tot op heden nog niet gelukt. Hier is vast een handigheidje voor. Via youtube ook filmpje gekeken maar dan schuift ie gewoon tussendoor en dat past bij mij niet. :x

alvast bedankt voor het meedenken

marco
Land Rover Defender 110 X-Tech 2,4d 2009 Fire edition

ppw

Berichtdoor ppw » 09 Feb 2018, 11:57

diff guard is even pielen.... lukt wel....
beetje wrikken en schuiven..en beetje openbuigen met bouten eruit.. maak anders even een foto van je eerste probleem.... kijkt wat makkelijker...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

marcanon

Berichtdoor marcanon » 09 Feb 2018, 12:46

De diff guard is ondertussen gelukt nadat die een goed motiverend gesprek heeft gehad met de rubber hamer :)

Hieronder de foto's van de bout die ik niet verwijderd krijg. `De moer gaat zonder problemen los en ik krijg de bout er voor 3/4 uitgeschoven maar het laatste stukje wil niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bouten met de sleepogen en de bout aan de rechterkant waar de ronde beschermbalk aan vast zit gaan zonder problemen.

PS: ik heb alles weer vast gezet omdat ik zo de auto ga inpakken voor een weekje wintersport.

gr Marco

ppw

Berichtdoor ppw » 09 Feb 2018, 13:19

aha... pak een bout en sla deze er via de binnenkant van je chassis in... druk je de andere eruit....als het goed is is het één bout..... tenminste... zo zitten bij mij m'n jates vast...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Feb 2018, 13:24

marcanon schreef:Hieronder de foto's van de bout die ik niet verwijderd krijg. `De moer gaat zonder problemen los en ik krijg de bout er voor 3/4 uitgeschoven maar het laatste stukje wil niet.

Met die bout zit ook de bevestiging van de panhardstang vast, vermoedelijk zitten de gaten niet helemaal in lijn en stuikt de bout op de schroefdraad, die nog door het gat moet. Waarschijnlijk een paar bouten extra iets losdraaien zodat je de steun wat kunt bewegen. Uiteraard naderhand alles wel weer goed vast draaien.

Groet,

Erik.

ppw schreef:aha... pak een bout en sla deze er via de binnenkant van je chassis in... druk je de andere eruit....

Dat lijkt mij niet de oplossing, tenminste als je de bout wilt hergebruiken. Kans op besschadiging van de schroefdraad.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2018, 14:07

Erik Peters schreef:
marcanon schreef:Hieronder de foto's van de bout die ik niet verwijderd krijg. `De moer gaat zonder problemen los en ik krijg de bout er voor 3/4 uitgeschoven maar het laatste stukje wil niet.

Met die bout zit ook de bevestiging van de panhardstang vast, vermoedelijk zitten de gaten niet helemaal in lijn en stuikt de bout op de schroefdraad, die nog door het gat moet. Waarschijnlijk een paar bouten extra iets losdraaien zodat je de steun wat kunt bewegen. Uiteraard naderhand alles wel weer goed vast draaien.
ppw schreef:aha... pak een bout en sla deze er via de binnenkant van je chassis in... druk je de andere eruit....

Dat lijkt mij niet de oplossing, tenminste als je de bout wilt hergebruiken. Kans op beschadiging van de schroefdraad.

't Kan wel, maar voorzichtig met "gepast" geweld, in plaats van slaan rustig tikken en draaien, het is een heel eind bout.
Bij mijn oude Td5 was het zelfs een dikke bout met fijne schroefdraad, bij de "Puma" was het een gewonere bout.
Bij de Td5 vroeg het dus heel veel geduld, maar ook bij een grovere draad heb je geduld nodig.

En ... als je de Panhard-stang loshaalt, zet die dan ook weer erg goed vast.
De Panhard-stang loshalen is overigens ook een route om een differentieel-beschermer achter die Panhard-stang te krijgen.
De auto voor heel hoog "uit de veren" tillen wil ook helpen om ruimte te krijgen.

't Is overigens in mijn ogen erg goed als je een stuurstang-beschermplaat hebt die buiten op deze Panhard-stang-steun z'n montage geeft ... zou je precies daar een boomstammetje of paaltje raken, en dat stammetje/paaltje ragt langs het chassis dan is het alleen maar winst als daar een beschermplaat-steun voor zit. 't Is natuurlijk maar een klein kansje, maar ook kleine kansjes zijn kansjes.

Groeten MarcS

marcanon

Berichtdoor marcanon » 17 Feb 2018, 21:32

Het is gelukt. Het duurde even vanwege een wintersport tussendoor.
het was Inderdaad een geval van even een aantal extra bouten en moeren wat losgedraaien en daarna met een klein beetje jutteren de bout eruit gekregen om de oude beschermstang te kunnen verwijderen.
Daarna was het kinderspel om de nieuwe stuurstang beschermer te plaatsen.

bedankt voor het meedenken

Terug naar “Techniek”