Schokbrekers & Veren -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nicknick

Schokbrekers & Veren -

Berichtdoor nicknick » 06 Feb 2018, 21:29

Langzaam ben ik mijn Defender 110 aan het klaar maken voor onze overland-reis door Rusland, Centraal Azië en verder. Ik verwacht de nodige offroad-km's te rijden en tijdens de een aankoopkeuring is me verteld dat de schokbrekers langzaam aan vervangen toe zijn. Dus nu is het moment om ze aan te passen.

Maar welke? Ik raak totaaal de weg kwijt in de wereld van schokbrekers, van Koni's tot Supergaz, wat is nu zinvol om eronder te gooien? Een lift/verhoging is niet nodig overigens en d'r ligt een roofrack, rooftent op en de nodige kilo's achterin. Wat is het beste om er onder te leggen?

De veren zijn daarnaast denk ik prima, maar is het zinvol om - met name de achterveren - dan in één keer te vervangen voor meer heavy duty veren?

Ik hoor graag jullie advies :), bedankt!

VeeTee

Re: Schokbrekers & Veren -

Berichtdoor VeeTee » 06 Feb 2018, 21:50

Hoe oud is de Defender? Althans de veren? Als ze al een beetje "moe" zijn zou ik ze gelijk vervangen, afhankelijk van de belading inderdaad misschien met HD veren. Ik heb zelf goede ervaringen met Koni Raid Heavy Track / Raid dempers, zitten er nu al 9 jaar op en doen het nog perfect. Ze zijn instelbaar zodat je afhankelijk van dagelijks gebruik of 'on tour' de dempingskracht kunt aanpassen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

nicknick

Berichtdoor nicknick » 06 Feb 2018, 23:04

Het gaat om een '98 met 300TDI motor, mijn vermoeden is wel dat de veren al een keer in de 00's zijn vervangen.

Dank voor de tip! Ik heb de Koni's meteen bekeken; wel prijzig! In hoeverre stel je die dempingskracht vaak in, en is het echt nodig voor een 15 maanden reis?

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 06 Feb 2018, 23:13

Heavy Track van Koni zijn eigenlijk verstelbare vervangingsdempers. Beter is Koni Raid te monteren. Helaas wel prijzig, maar ik heb er goede ervaringen mee. Hier wat info over de levensduur, en waarom: http://www.beadelltours.com.au/shock_absorbers.html

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2018, 00:44

nicknick schreef:Het gaat om een '98 met 300TDI motor, mijn vermoeden is wel dat de veren al een keer in de 00's zijn vervangen.

Dank voor de tip! Ik heb de Koni's meteen bekeken; wel prijzig! In hoeverre stel je die dempingskracht vaak in, en is het echt nodig voor een 15 maanden reis?

M.b.t. de veren: Meet eens hoever ze zijn ingezakt (meet bijv. de bumpstop-afstand bij een lege auto), zelfs 1998-er veren kunnen nog deugen, als ze al eens vervangen zijn (hopelijk door de standaard twee-traps progressieve veren).

Kijk dan naar hoeveel (be)lading je mee gaat nemen en hoe ver de auto dan doorzakt en hoe dat rijdt (met redelijk nieuwe veren kan je probleemloos 100den kilo's aan lading in de auto hebben, de auto rijdt dan nog steeds prima). Je kan eventueel van die lucht-balg-hulpveren overwegen, dan blijft de veer-karakteristiek standaard (wanneer de hulpveren niet opgepompt zijn) en je kan de hulpveren oppompen voor een strakkere/stijvere vering zodat je de langere rechtere/vlakkere einden een prettiger stijver weggedrag hebt. Heb je eenmaal Heavy-Duty veren dan zijn die gewoon altijd Heavy-Duty, en dus nogal stijf, ook op de momenten dat je dat liever niet had.

Wellicht is het zwaartepunt een punt, monteer dan - als je die nog niet hebt - voor en achter stabilisatorstangen. Je krijgt dan minder "body-roll" zonder aan veer-comfort in te leveren. Met stabilisatorstangen lever je wel wat aan articulatie in (maar er blijft nog veel over).

Groeten MarcS

PS Vraag eens aan Erik Peters hoe snel de Koni's uitwendig roesten.

nicknick

Berichtdoor nicknick » 07 Feb 2018, 13:27

Bedankt Marc, ik ga het eens nameten. Wat is normaal? Of verschilt dat per auto?

Ik had al een rondje geGoogle'd op Koni's en kwam inderdaad ook foto's tegen van uitwendig verroeste Koni's, woaw! Maar stel d'r gaat d'r 1 kapot, kan ik dan gewoon een ander merk er onder knallen? Ben bang dat ik die Koni's niet makkelijk in de middle of nowhere ga vinden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2018, 14:43

nicknick schreef:Bedankt Marc, ik ga het eens nameten. Wat is normaal? Of verschilt dat per auto?

Ik had al een rondje geGoogle'd op Koni's en kwam inderdaad ook foto's tegen van uitwendig verroeste Koni's, woaw! Maar stel d'r gaat d'r 1 kapot, kan ik dan gewoon een ander merk er onder knallen? Ben bang dat ik die Koni's niet makkelijk in de middle of nowhere ga vinden.

Wat de "norm" is staat denk ik wel in het handboek, daar staan alle toleranties in (ook de toleranties die bij een Defender niet zelden heel tolerant worden overschreden). Uit m'n hoofd voor 8 cm en achter 12 cm bij een lege auto, maar erg precies komt het niet, t'is meer van belang dat de veren niet zover zijn ingezakt dat de windingen al (bijna) tegen elkaar liggen -- bij de twee- en drie-traps progressieve veren is het wel een deel van het ontwerp dat bij een hogere belasting (en bij een sterkere invering) een deel van de windingen als eerste tegen elkaar aanligt, het restant vrije veer geeft dan de stuggere rest-invering.

Bedenk verder dat behoudens extreem zware roest (of een hitte-behandeling) de veer-karakteristiek door de tijd maar weinig verandert ... het enige wat verandert is de lengte, de veer zakt in (alleen peperkoek-veren vervormen zodanig dat de vering zoek raakt, en standaard veren zijn niet van peperkoek, after-market veren soms wel).  
Je kan dit veer-verhaal overigens makkelijk beredeneren: Een spiraalveer is een opgerolde torsie-staaf, en de veerwerking verandert normaal dus niet zolang je binnen de mogelijkheden van de veer blijft. Het belangrijke verschil met een rechte torsiestaaf is dat je bij de laatste veelal de staaf een stukje verder "opgedraaid" weer kan monteren zodat de vering weer op hoogte is (dit gaat goed totdat de torsiestaaf breekt), bij een spiraalveer is er geen correctie meer mogelijk, de windingen bepalen de werking (bij een bepaalde maat "torsiestaaf" geven meer windingen - een langere torsiestaaf - een vriendelijker veer-werking, en minder windingen is dus een stijvere veerwerking).

Groeten MarcS

PS Ook al zijn de Koni's roestig ze schijnen wel goed te werken, vraag maar aan Erik Peters.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Feb 2018, 18:25

Ik ben er even onder gekropen om op te meten: afstand tussen de bumpstops en as vóór 10.5 cm, achter 12.5 cm. Dat is dus negen jaar ná plaatsing van de set nieuwe veren en dempers. Ik vermoed dat ‘ie vóór wat hoger heeft gestaan, ik heb twee jaar geleden een nieuwe - stevige - lierbumper + lier geplaatst i.p.v. de orginele bumper van peperkoek.

Ik vind bovendien dat de Koni’s er na negen jaar dagelijkse dienst er niet echt slecht uitzien, ze functioneren indrdaad ook nog uitstekend.

04399448-B57A-4D08-A426-78CF4F3110DA.jpeg
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2018, 19:00

VeeTee schreef:Ik ben er even onder gekropen om op te meten: afstand tussen de bumpstops en as vóór 10.5 cm, achter 12.5 cm. Dat is dus negen jaar ná plaatsing van de set nieuwe veren en dempers.

Vincent,
Je had toch "andere" iets langere veren, ik meen dat je op papier zelfs 2" extra had ? (Waarmee dan direct geïllustreerd wordt dat de after-market +2" soms als slechts +2cm uitpakt, dus nauwelijks meer aan wat je met nieuwe standaard veren zou bereiken.

VeeTee schreef:Ik vind bovendien dat de Koni’s er na negen jaar dagelijkse dienst er niet echt slecht uitzien, ze functioneren indrdaad ook nog uitstekend.

Deze Koni's zien er nog best acceptabel uit. Ik weet niet hoe lang Erik de zijne heeft, ik weet wel dat ze er een stuk beroerder uitzien ... maar dat ze nog steeds qua werkzaamheid voldoen. De standaard LandRover schokbrekers zijn toch iets minder qua demping (maar een stuk beter qua "geen roest"). Overigens, als je ze niet overdreven hard laat werken gaan ook gewone standaard LandRover schokbrekers best lang mee, onder mijn oude Td5 waren ze na 200.000 km nog niet aan vervangen toe. (En ik heb geen idee of banden met wat extra lucht de schokbrekers nu extra belasten.)

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 07 Feb 2018, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Feb 2018, 19:13

Landmarcs schreef:Je had toch "andere" iets langere veren, ik meen dat je op papier zelfs 2" extra had ? (Waarmee dan direct geïllustreerd wordt dat de after-market +2" soms als slecht +2cm uitpakt, dus nauwelijks meer aan wat je met nieuwe standaard veren zou bereiken.

Klopt Marc, verhoging van 2” toen, negen jaar geleden. Ik meen dat het TerraFirma veren waren, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Blijkbaar zijn ze in die negen jaar toch wat ingezakt, maar toch, ik vind het niet slecht, gezien het dagelijkse gebruik, ik heb er in die negen jaar ongeveer 130.000 km mee gereden, meest natuurlijk op asfalt maar af en toe wat terrein - greenlanen, geen “challenge” rijden.
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”