Schokbrekers & Veren -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Schokbrekers & Veren -

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2018, 19:41

Op mijn 130 zaten ook voorveren van TerraFirma. De heavy duty variant met een dikke lier met dito bumper op de neus. Die hadden aanzienlijk minder tijd nodig om van een 2" verhoging naar 1" verlaging te gaan.

Wezenlijk minder kilometers ook maar wel heel veel zwaar off road misbruik.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2018, 20:30

Landmarcs schreef:Ook al zijn de Koni's roestig ze schijnen wel goed te werken, vraag maar aan Erik Peters.

Wat betreft de kwaliteit van de Koni schokdempers kan ik twee dingen melden:
1. Demping is uitstekend en nog steeds beter dan de originele Land Rover dempers (soepeler en toch niet doorslaan, ook met belading).
Ik heb ze (de Koni Heavy Track, dus niet de Raid) zo uit de doos onder de auto geplaatst, niks afgesteld (je kunt ze stugger zetten).
2. De kwaliteit van het gebruikte materiaal is toch minder. Dit (zie foto) na zo'n 8 jaar gebruik, maar met 5 jaar roestte het al zo erg dat de buitenpijp 'aan' liep bij in veren. De voordempers hebben natuurlijk minder last van modder omdat ze grotendeels in de turrets zitten. Ik had eerst de achterdempers vervangen en zo'n drie jaar later de voordempers.
IMG_0784.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2018, 20:45

nicknick schreef:Het gaat om een '98 met 300TDI motor, mijn vermoeden is wel dat de veren al een keer in de 00's zijn vervangen.

Stationwagon? Zo ja, dan zijn de achterveren zeker al eens vervangen (zo ook bij de mijne) aangezien die Boge niveaumat, die er standaard onder zit, al wel kapot is gegaan. En als er achterveren van bv een Td5 onder gezet zijn, RKB101111 (bruin/paars), dan zijn die m.i. stug genoeg. Ik heb ze maar onder de Td5 weggehaald.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

nicknick

Berichtdoor nicknick » 08 Feb 2018, 14:02

Het gaat inderdaad om een stationwagon! Dank allemaal voor de uitgebreide toelichting :).

Gezien het grootste gedeelte van het extra gewicht op de achterwielen komt te zitten; is het slim om juist alleen daar extra sterke schokbrekers en HD veren te plaatsen? Of is dat een dikke no-go?

Als ik het zo lees zijn die KONI's inderdaad zowat het beste wat je kan krijgen, maar een 1000 euro voor schokbrekers vind ik wel heel erg veel. Wat is een mooie / nette middenklasse demper, handig voor een overlandreis van 15 maanden waarbij zeker wat offroad zal worden gereden, maar op m'n gemak? En dat allemaal met een flink bepakte 110?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Feb 2018, 14:25

nicknick schreef: Wat is een mooie / nette middenklasse demper?

Een setje OE er onder zetten.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2018, 15:48

nicknick schreef:Het gaat inderdaad om een stationwagon! Dank allemaal voor de uitgebreide toelichting :).

Gezien het grootste gedeelte van het extra gewicht op de achterwielen komt te zitten; is het slim om juist alleen daar extra sterke schokbrekers en HD veren te plaatsen? Of is dat een dikke no-go?

Dag "nicknick"

Het alleen achter plaatsen van HD-veren is niet per se een no-go, maarrr ...  
Zodra je zonder of met weinig lading rijdt zijn HD-veren niet alleen erg stug maar je versterkt ook de over-stuur karakteristiek (plotseling uitbreken door overstuur is bij een Defender niet of moeilijk te corrigeren).
De twee- of drie-traps progressieve veren zijn er niet voor niks, die houden de banden zou goed mogelijk op de weg bij verschillende beladingen, ze geven daarbij ook een prettiger veer-comfort.

Ik zou eens goed kijken hoeveel de auto werkelijk belast wordt en hoever ie dan inzakt. Heb je door de daklast teveel body-roll dan is een stabilisatorstang (voor en achter) een eerste keus. Zakken de veren achter teveel in dan kan je hetzij aan HD veren denken (maar zoek dan wel veren die vergelijkbaar met origineel zijn, dus niet iets vaags met +2 inch of + 500kg), of kijk naar de opblaasbare hulpveren (met hulpveren kan je de veer-karakteristiek naar wens aanpassen, en terug naar origineel is ook makkelijk).

Verder is het goed om het adagium "Alles wat je thuis kan laten is meegenomen" hoog te houden, en de zware lading zo laag mogelijk en ook zoveel mogelijk naar het midden van de auto wegstouwen.
Overigens heb je met een 110 eerder een tekort aan ruimte als een tekort aan draagvermogen, dwz dat is mijn ervaring ... maar ik slaap dan ook bij voorkeur ín de auto, dus is er bij mij sowieso een rem op de hoeveelheden bovenop de slaap-vloer (iedere nacht ompakken is een goede reminder, je gaat je vanzelf de vraag stellen: waarom dit allemaal meegenomen)

Groeten MarcS

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 08 Feb 2018, 16:12

Voor een overland reis van 15 maanden, en met vermoedelijk een té zware auto zijn problemen met de vering niet ongewoon. Zeker wanneer je ook offroad gaat rijden. Je zou kunnen denken aan rondom HD spiraalveren met achter een inwendige hulpveer, daar waar het meeste gewicht op komt. Zeker achter zou ik HD-schokdempers monteren, beter is de hele auto daarvan te voorzien en daar zo min mogelijk op te bezuinigen. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Koni Raid, die vooral op wasbord wegen (auto weegt ongev. 2900 kg) nauwelijks warm worden door de grotere oliereserve. Daarbij staan ze nog op standaard en heb ik ze nog niet strakker hoeven afstellen. Wellicht dat OME of Monroe nog een geschikte (en goedkopere) demper heeft?

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2018, 16:49

Waterrover schreef:.... vermoedelijk een té zware auto zijn problemen met de vering niet ongewoon. Zeker wanneer je ook offroad gaat rijden.
....

Waarom zou je vele honderden kilo's aan bagage meenemen ?
Als je een boekkast leeg wil lezen begin je beter niet aan een overland-reis.
De off-road kwaliteiten van de auto gaan achteruit met het gewicht, en ook met de stuggere HD-veren.
De on-road kwaliteiten gaan overigens ook achteruit met het gewicht en idem met stugge veren.

Beter is dus "travel light".

Een goede oefening is overigens 3 weken fietsvakantie: op de fiets is 25 a 30 kilo bagage al veel ... en ook dat gaat. Mijn wederhelft heeft het na zo'n twee-en-een-halve week wel gezien, niet omdat ze dan door de frivole topjes* heen is, maar gewoon omdat iedere dag de pedalen wegtrappen niet bij iedereen wekenlang plezier geeft.
    * de oplossing is overigens eenvoudig: ze heeft helemaal geen frivole topjes op de paklijst staan, we hebben met z'n tweeën drie shirts, bij koud weer kan je die dan een voor een wassen, in geval van een incident is er in ieder geval één reserve (en eentje neiuw erbij kopen kan altijd nog, misschien lukt het dan niet om de laatste grammen te besparen, maar weken lang ongebruikte zaken meezeulen is een hoge prijs ... dus is het steeds de afweging tussen nut en noodzaak, zonder goede regenkleding ben je bij regen ongelukkig, dus ... hoop je maar dat je die regenkleding voor niks meeneemt, zonder een frivool topje ben je hoogstens iets minder frivool, dus blijven de frivoliteiten thuis.
    Ik heb overigens wel een kilo aan gereedschap en wat spare-parts, met het gereedschap kan ik bijna de hele fiets demonteren - voor een enkel ding moet ik een grote bahco of bankschroef lenen - ook dat is een keuze ... sta je met pech langs de weg dan ben ik liever eigen-baas, een ander neemt niks mee en heeft geluk en krijgt een lift van een LandRover.
Groeten MarcS

islander

Berichtdoor islander » 08 Feb 2018, 16:54

Even een kleine kant tekening
Je kan altijd besparen op veren en schokdempers maar als een van deze het begeven midden in de toendra van rusland of azie
Dan denk ik da je je zelf voor de kop gaat slaan en zeggen waarom heb ik niet voor kwaliteit gekozen
Mijn inziens zijn dit 2 zaken waar je nie echt kan op schipperen
Er zijn andere zaken waar je wel op kan besparen bij zo'n reis

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2018, 17:08

islander schreef:Even een kleine kant tekening
Je kan altijd besparen op veren en schokdempers maar als een van deze het begeven midden in de toendra van rusland of azie
Dan denk ik da je je zelf voor de kop gaat slaan en zeggen waarom heb ik niet voor kwaliteit gekozen
Mijn inziens zijn dit 2 zaken waar je nie echt kan op schipperen
Er zijn andere zaken waar je wel op kan besparen bij zo'n reis

Ik zeg ook niet dat je moet besparen op veren of schokbrekers, ik zeg dat HD-veren niet zaligmakend zijn.
Bovendien meen ik dat je door het besparen op gewicht veel problemen voorkomt en nauwelijks aan essentieel comfort inlevert.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”