Schokbrekers & Veren -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Schokbrekers & Veren -

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2018, 22:37

Frank110V8 schreef:Als je een reis van 15 maanden gaat maken moet je niet gaan beknibbelen op je basis 'de auto'. Die moet gewoon in topkonditie zijn. Een slijtdeel zijn zeker de schokbrekers. Zeker als je zoals de meeste lang-op-vakantie-gangers teveel meeneemt, moeten die schokbrekers goed zijn. Wat is dan een paarhonderd euro duurder op een reis? Buiten het feit dat de meeste lang-op-vakantie gaande mensen niet echt offroad gaan maar wel te veel meenemen zijn de schokbrekers en veren van levensbelang. Je kan beter een 2 seconden tentje meenemen en nieuwe schokbrekers dan een mooie daktent en oude schokbrekers.

Dag Frank110V8,

Ik ben het ik belangrijke mate met je eens, behalve dan dat ik 1º meen dat je beter veel minder mee neemt, en 2º dat zelfs standaard LandRover schokbrekers 100.000, 200.000 of meer kilometers mee kunnen gaan. Natuurlijk zijn die vele duizenden kilometers gemiddeld niet al te hobbelig maar hoeveel kilometers ga je in een 15 maanden reis rijden ? Ik verwacht dat je die kilometers niet met een Dakar-snelheid gaat rijden, dus is de belasting van de schokbrekers niet extremer als wanneer ik in de Pyreneeën of de Vogezen, of NO-Polen, of de Zweedse binnenland, of waar dan ook een langere "tous-chemins" route rijdt. Echt off-road valt meestal nog wel mee, het zijn de verharde wegen met een niet continu wegdek die de grootste aanslag op de schokbrekers doen: tientallen kilometers kinderkopjes, of een asfaltweg met opdooi-gaten, of een prachtig gladde grindweg met een wasbord-oppervlak.
Of te wel: Het is goed je goed voor te bereiden, maar je kan je ook overbezorgd maken.
Aan de andere kant: er zijn schokbrekers die beter zijn als de standaard LandRover schokbrekers, een heel enkele keer verlang ik ook naar beter.

Groeten MarcS

BertM

Berichtdoor BertM » 08 Mar 2018, 22:14

Paar jaar geleden koni heavy track geplaatst en van die gele HD britpart HD veren. Onder een Def90. Rijdt prima. Verrassend veel comfort. Instelling schokdempers standaard (niet verdraaid). Eerder wat te soepel dan te stug. Met en zonder veel kilo's. Kan me herinneren dat ik in een post las dat als je naar de gegevens/karakteristieken gaat kijken van veren dat deze HD veren van britpart dat ze vergelijkbaar zijn met standaard Def veren. Heb wel eens een stuggere def90 gehad. Al met al aanrader.
*** Def90 TD5 2003 ***
*** Ieder z'n hobby ***

Houston

Berichtdoor Houston » 04 Okt 2020, 11:20

(Topic van 2jr oud maar beter dan een nieuw aanmaken, toch? ;) )

Onze Puma, 90, van '07 is in de wintermaanden zo goed als leeg maar in het voorjaar gaat meestal het dakrek met tent er weer op.
Als we weggaan is t geheel sowieso al zwaar genoeg maar de laatste keer hadden we de fietsen ook nog achterop en ik denk dat we toen wel zo'n beetje aan het maximale laadgewicht van 500kg zaten!
Ik moest de hoogte-afstelling van de koplampen helemaal naar 4 draaien. ;) (en dan verlichtte ik nog de bomen! :D )
Het reed ook niet echt lekker meer en een hobbeltje in de weg gaf een "bonk!" aan de achterkant.

Wat is nu het handigst? HD veren? Nadeel is dat die in de winter ook HD zijn en dan wil ik toch wel wat grip op de gladde wegen, terwijl de bak en het dak leeg zijn. De -instelbare- schokbrekers waar hier over gesproken is? Werkt dat instellen een beetje? (hoe?)

BertM schreef:Paar jaar geleden koni heavy track geplaatst en van die gele HD britpart HD veren. Onder een Def90. Rijdt prima. Verrassend veel comfort. Instelling schokdempers standaard (niet verdraaid). Eerder wat te soepel dan te stug. Met en zonder veel kilo's. Kan me herinneren dat ik in een post las dat als je naar de gegevens/karakteristieken gaat kijken van veren dat deze HD veren van britpart dat ze vergelijkbaar zijn met standaard Def veren. Heb wel eens een stuggere def90 gehad. Al met al aanrader.

...dan voegen die veren dus niks toe? En kan ik het net zo goed bij m'n huidige / standaard veren houden?
Of, vanwege het gewicht in de zomer, toch maar wat steviger veren monteren?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2020, 11:45

Houston,

Gezien je wensenpakket zou ik zeggen dat je toe bent aan hulp-lucht-veren.
Met maximale bepakking pomp je ze op en dan veert het geheel een stukje stijver (en progressief), de rest van het jaar heb je het gebruikelijke comfort.

Te stijve veren achter, zonder de bijpassende lading zorgen voor een gemakkelijker uitbreken achter en dat wil je - zeker in de winter - liever voorkomen.

Groeten MarcS

PS   Vlgs mij kan een 90 meer gewicht dragen, die 500 kilo is naar ik meen slechts het administratieve gevolg van zorgen over tachograaf-plicht bij bedrijfsmatig gebruik met een aanhangwagen achter de auto.
PS2 Heeft jouw 90 stabilisatorstangen ? Zo niet dan zou je die 's zomers kunnen monteren, het maakt de auto minder comfortabel maar helpt ook tegen te veel body-roll (met een daktent is een 90 nogal topzwaar). Op mijn 110 is de stabilisatorstang achter er juist af, dat leverde mij een beter weggedrag en meer comfort. NB Alleen een stabilisatorstang achter is zeker bij een 90 geen goed idee.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Okt 2020, 12:45

Eens! Er is geen enkele set up die beide extremen kan verenigen. Tenzij je 5K wilt verdampen in luchtvering.

De balgen in de veren zijn een goede, simpele, betaalbare en betrouwbare oplossing. Zelfs als je een set reserve in de auto gooit dan is nog steeds niet heel kostbaar.

En het is een beproefd systeem waar legio LaRo's mee rond rijden. :D
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Houston

Berichtdoor Houston » 04 Okt 2020, 20:06

Bedankt, beiden!

Ik heb geen stabilisatorstangen. (Ik heb niks wat niet standaard is. Kan t ook niet stuk! :D )
Ik ken luchtvering en hulpveren maar luchthulpveren had ik nog nooit van gehoord!
Ondertussen ff wat gegoogled en ik denk dat ik dat maar eens probeer. Weinig moeite en kosten, inderdaad, dus het proberen waard!
Bedankt voor de tips!
Ik zal laten weten hoe t bevalt!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2020, 20:41

Houston schreef:...
Ik heb geen stabilisatorstangen. (Ik heb niks wat niet standaard is. Kan t ook niet stuk! :D )
...

Stabilisatorstangen zijn soms standaard geleverd ... ik kreeg ze ongevraagd standaard, en in tegenstelling tot de specs in de folder, onder mijn tweede 110 geleverd.

En ... er kan weinig aan stuk, hoogstens worden tzt de rubbers van die stangen een beetje moe.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Okt 2020, 02:10

Landmarcs schreef:
En ... er kan weinig aan stuk, hoogstens worden tzt de rubbers van die stangen een beetje moe.

Groeten MarcS

Eens. Alleen bij off road beperken ze de as-articulatie behoorlijk. Dat is het enige nadeel.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Houston

Berichtdoor Houston » 05 Okt 2020, 07:33

O ik doelde meer op t feit dat ik geen airco, abs en electrische ramen heb enz. ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2020, 10:37

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Eens. Alleen bij off road beperken ze de as-articulatie behoorlijk. Dat is het enige nadeel.

Mijn ervaring, bij weinig lading is dat twee stabilisatorstangen het comfort bij een 110 ernstig verminderen.
Mijn oude Td5 had er geen, dat gaf hoogstens wat body-roll.
Mijn "Puma" had er twee en dat gaf een blijvend stug effect, een tik na vanuit de achtertrein.
Nu heb ik nog slechts vóór een stabilisatorstang en dat is een goed compromis, niet teveel body-roll en een soepeler vering achter.
Bijkomend voordeel is dat met slechts één (of geen) stabilisatorstang(en) bij een steviger as-articulatie de koets minder verwrongen wordt.

Vlgs het boekje zorgt een stabilisatorstang vóór voor wat minder overstuur, minder uitbreken achter ... en dat is zo gek nog niet bij een Defender, uitbreken achter is vaak stap één in een nare afloop ... je hebt liever wat meer onderstuur.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”