Schokbrekers & Veren -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Disco RonL

Re: Schokbrekers & Veren -

Berichtdoor Disco RonL » 08 Feb 2018, 18:15

ik zou zeggen neem een set
Britpart Heavy Duty Yellow Coil Springs - Standard Height - pair
bv via paddock

en een set koni heavy track,

en neem 1 oude schok breker mee op reis voor voor en achter.

neem achter als het bestaat extra gewicht voor de veer.

heb ik op de disco en rijd perfect, op de weg in in terrein. al jaren.
meer stabiliteit
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 08 Feb 2018, 19:09

Landmarcs schreef:
Waterrover schreef:.... vermoedelijk een té zware auto zijn problemen met de vering niet ongewoon. Zeker wanneer je ook offroad gaat rijden.
....

Waarom zou je vele honderden kilo's aan bagage meenemen ?
Als je een boekkast leeg wil lezen begin je beter niet aan een overland-reis.
De off-road kwaliteiten van de auto gaan achteruit met het gewicht, en ook met de stuggere HD-veren.
De on-road kwaliteiten gaan overigens ook achteruit met het gewicht en idem met stugge veren.

Beter is dus "travel light".

En dat mijn beste Marc is het beste wat je kan doen, neem zo min mogelijk mee. Dan heb je ook minder dure oplossingen nodig ten aanzien van het gewicht. Helaas is het laadvermogen van mijn D2 niet geweldig en was het erg lastig om onder het GVW te blijven. Hoe meer gadgets, hoe meer laadvermogen wordt opgesnoept.

Zo heb ik mijn Hannibal roofrack verkocht vanwege het gewicht á 35 kg. Nu heb ik Thule dakdragers en bespaar ik ongeveer de helft aan kg. Nu lijkt dit niet zoveel, maar als je bij alles goed nadenkt (en naar de weegbrug gaat ter controle) dan kan je voorkomen dat je toch weer teveel meeneemt. Zo heb ik mijn Howling Moon tent verkocht, en ben ik overgegaan op een Columbus daktent juist omdat ik het gewicht over het dak wil verspreiden. Ook handig bij offroad maneuvers,om topzwaar te voorkomen. Ik heb bv een gewichtenlijst, ja alles met de hand gewogen, voor de auto. Dan weet je bijna tot op de kilo wat er mee gaat. Dit is ook handig gebleken wanneer ik wat moest afslanken. ;)

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2018, 23:32

Chris,

Voor een Disco2 kan ik me voorstellen dat je zwaardere veren wilt. 1º De standaard Disco-veren zijn softer, 2º je hebt een grotere overhang achter, en 3º een relatief zware bovenbouw en 10 inch minder wielbasis.
De standaard veren van een Defender zijn beslist toereikend voor vele 100den kilo's aan lading. Of je met 3 ton totaalgewicht nog steeds blij bent denk ik niet, maar met een gewonere belading valt het allemaal meer dan mee. Daarom dus mijn "waarschuwing" niet direct naar HD-veren te grijpen (en als je dat wel doet goed naar de specs te kijken). De Defender werd overigens indertijd ook in HD-variant geleverd - de HD-variant gaat tot 3,5 ton - het belangrijkste verschil was dan dat er achter een paar stalen hulpveren in de standaard veren geplaatst was, dezelfde hulpveren die je bij de 130 tegenkomt. (En vraag maar aan Edward wat je met die hulpveren moet doen ... ze zijn goed geschikt als vaasje voor een droogboeket.)
Ik ben met mijn Defender wel eens over een weegbrug gereden (een weegbrug bij een graansilo, een weegbrug die maar zo aan bleek te staan) en enerzijds viel mij tegen hoeveel de auto met maar een beetje extra hard-ware woog, dwz de lege kentekengewichten zijn beslist "lekker" laag, maar anderzijds viel weer mee hoeveel 100den kilo's er nog bij zouden kunnen.
Blijft staan dat je beter geen overland-voorraad aan aardappels mee neemt, en dat je met een bescheiden bagage vaak al meer dan genoeg zooi hebt.

Groeten MarcS

PS Ik heb net even gechecked: Qua nuttig laadvermogen vlgs de kentekenpapieren zit er ± 500 kilo verschil tussen een Disco2 en een Defender 110. De Defender is ± 300 kilo lichter en mag 200 kilo zwaarder totaalgewicht hebben. Deze verschillen zijn niet alleen het geduldige papier, maar ook echt terug te vinden in de standaard al stuggere veren.
We hadden overigens nog niet zo lang geleden een veren-itempje en toen ook een linkje naar een veren-site met veer-karakteristieken.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Feb 2018, 08:07

Landmarcs schreef:Voor een Disco2 kan ik me voorstellen dat je zwaardere veren wilt. 1º De standaard Disco-veren zijn softer, 2º je hebt een grotere overhang achter, en 3º een relatief zware bovenbouw en 10 inch minder wielbasis.

Daar komt nog bij dat de veren van de 110 (en de 130) een 1 inch grotere diameter hebben, dus heb je al snel meer lengte 'torsiestaaf'.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2018, 13:57

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Voor een Disco2 kan ik me voorstellen dat je zwaardere veren wilt. 1º De standaard Disco-veren zijn softer, 2º je hebt een grotere overhang achter, en 3º een relatief zware bovenbouw en 10 inch minder wielbasis.

Daar komt nog bij dat de veren van de 110 (en de 130) een 1 inch grotere diameter hebben, dus heb je al snel meer lengte 'torsiestaaf'.

Meer lengte "torsiestaaf" is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal windingen ... maar goed meer lengte maakt de veer soepeler, dat wordt dan weer gecompenseerd door een dikkere torsiestaaf (of door een taaier/weerbarstiger kwaliteit). Anyway, de grotere, dikkere veer kan "dus" meer hebben ... ik heb nog nooit gehoord dat de moderne Defender-achterveren breuk-problemen kende -- met een gewone "luxe-wagen" had ik al wel eens een veer waar (gelukkig alleen aan het eind) veerbreuk optrad, ik begreep dat dat wel vaker gebeurde ook als je de veren nooit zwaar belastte.

Groeten MarcS

nicknick

Berichtdoor nicknick » 10 Feb 2018, 20:58

Eindelijk de auto weer uit de stalling gehaald. Is er een manier hoe ik kan zien of er nu normale veren of HD veren onder zitten?

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 10 Feb 2018, 21:08

nicknick schreef:Eindelijk de auto weer uit de stalling gehaald. Is er een manier hoe ik kan zien of er nu normale veren of HD veren onder zitten?

Er zou een kleurcode op moeten staan die te herleiden is naar het type veer.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2018, 21:12

nicknick schreef:Eindelijk de auto weer uit de stalling gehaald. Is er een manier hoe ik kan zien of er nu normale veren of HD veren onder zitten?

Kijk of er, een beetje slordig, gekleurde verf-kwast-strepen op staan, zo ja dan zijn het waarschijnlijk LandRover-veren (RKB101111= bruin/paars).
Zo niet dan kan je wellicht met aantal windingen, dikte en het al dan niet aanwezig zijn van wijdere en korter opeen gedraaide windingen een gok doen welke veren het waren. Je kan natuurlijk ook nog een proefje doen hoever ze inveren bij een bekende extra belasting.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Feb 2018, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 10 Feb 2018, 21:13

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 10 Feb 2018, 21:56

Als je een reis van 15 maanden gaat maken moet je niet gaan beknibbelen op je basis 'de auto'. Die moet gewoon in topkonditie zijn. Een slijtdeel zijn zeker de schokbrekers. Zeker als je zoals de meeste lang-op-vakantie-gangers teveel meeneemt, moeten die schokbrekers goed zijn. Wat is dan een paarhonderd euro duurder op een reis? Buiten het feit dat de meeste lang-op-vakantie gaande mensen niet echt offroad gaan maar wel te veel meenemen zijn de schokbrekers en veren van levensbelang. Je kan beter een 2 seconden tentje meenemen en nieuwe schokbrekers dan een mooie daktent en oude schokbrekers.
Zet er een set Koni Raid Heavy Track / Raid dempers onder in combinatie met Airlift balgen in de achterveren onder en je kan onderweg de vering aanpassen. Zorg ervoor dat elke airlift-balg zijn eigen ventiel heft zodat je auto in de bocht niet de lucht naar de binnenste balg drukt en je extra overhelt.

Succes
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5

Terug naar “Techniek”