Re: Schokbrekers & Veren -
Geplaatst: 10 Feb 2018, 22:37
Frank110V8 schreef:Als je een reis van 15 maanden gaat maken moet je niet gaan beknibbelen op je basis 'de auto'. Die moet gewoon in topkonditie zijn. Een slijtdeel zijn zeker de schokbrekers. Zeker als je zoals de meeste lang-op-vakantie-gangers teveel meeneemt, moeten die schokbrekers goed zijn. Wat is dan een paarhonderd euro duurder op een reis? Buiten het feit dat de meeste lang-op-vakantie gaande mensen niet echt offroad gaan maar wel te veel meenemen zijn de schokbrekers en veren van levensbelang. Je kan beter een 2 seconden tentje meenemen en nieuwe schokbrekers dan een mooie daktent en oude schokbrekers.
Dag Frank110V8,
Ik ben het ik belangrijke mate met je eens, behalve dan dat ik 1º meen dat je beter veel minder mee neemt, en 2º dat zelfs standaard LandRover schokbrekers 100.000, 200.000 of meer kilometers mee kunnen gaan. Natuurlijk zijn die vele duizenden kilometers gemiddeld niet al te hobbelig maar hoeveel kilometers ga je in een 15 maanden reis rijden ? Ik verwacht dat je die kilometers niet met een Dakar-snelheid gaat rijden, dus is de belasting van de schokbrekers niet extremer als wanneer ik in de Pyreneeën of de Vogezen, of NO-Polen, of de Zweedse binnenland, of waar dan ook een langere "tous-chemins" route rijdt. Echt off-road valt meestal nog wel mee, het zijn de verharde wegen met een niet continu wegdek die de grootste aanslag op de schokbrekers doen: tientallen kilometers kinderkopjes, of een asfaltweg met opdooi-gaten, of een prachtig gladde grindweg met een wasbord-oppervlak.
Of te wel: Het is goed je goed voor te bereiden, maar je kan je ook overbezorgd maken.
Aan de andere kant: er zijn schokbrekers die beter zijn als de standaard LandRover schokbrekers, een heel enkele keer verlang ik ook naar beter.
Groeten MarcS