Bulli schreef:Ik zit ff te lezen omdat ik onder mijn pas gekochte Defender hogere wil.
Maar nu is mijn vraag wat is de keuze geworden en van de topic starter en hoe is de reis verlopen?
Hej Bulli,
Als je dit item goed gelezen hebt ... dan kan je on te beginnen eens meten hoe hoog de auto nu staat.
En daarna nog eens je knopen tellen.
De standaard set up van een 2003 Defender is zo gek nog niet, het is eigenlijk een heel adequaat compromis, bijna iedereen wil er namelijk ook gewoon, goed en vlot mee op de gewone weg kunnen rijden, en idem op een stoffige grindweg -- extra hoogte heb je eigenlijk alleen nodig bij echt extreem off-road (bij extra hoogte wordt het gewone alledaagse weggedrag snel minder prettig).
Wil je dan desondanks (achter) toch iets extra hoogte dan kan je bijv. kijken naar nieuwe drietraps-veren (of nieuwe tweetraps als je eigenlijk nooit met weinig lading rijdt). Let wel: na 17 jaar hoeven de oude veren niet eens veel ingezakt te zijn, dat hangt af van het gebruik in die 17 jaar. Verder kan je wel voordeel behalen met nieuwe schokbrekers. Interessant is dat mijn 2010 Defender af-fabriek kennelijk al gasgevulde schokbrekers mee kreeg, jouw 2003 Defender heeft vrijwel zeker gewone schokbrekers -- neem je die nieuwe standaard gasgevulde schokbrekers dan ben je dus al beter uit (en heb je nog net weer een beetje extra hoogte).
Dan resteert er vóór: Daar zou ik alleen als je een zware lier hebt zwaardere veren kiezen.
Wel zou je vóór een stabilisatierstang kunnen willen, dwz als je vindt dat de auto teveel overhangt in de bocht. Met alleen een stabilisatorstang vóór krijgt de auto wat meer onderstuur, een rustiger vergevingsgezinder weggedrag. Je hebt wat minder kans op achter uitbreken, je zal minder gauw de achterkant voorbij zien komen.
Overigens is bij een Defender zonder stabilisatoren de eland-proef iets wat je liever niet uitprobeert: wellicht lukt het je de eland te ontwijken, maar de kans is groot dat je na de uitwijkmanoeuvre op z'n gepoetste kant ligt. Of het met alleen een stabilisator voor wel goed gaat is de vraag, minder body-roll helpt in ieder geval. Met stabilisatoren voor en achter heb je een goede kans om achterstevoren te eindigen, en wellicht eindigt dat dan ook op z'n gepoetste kant want een uitbrekende achtertrein vindt meestal ook weer ineens grip.
De eland-proef is dus een gevalletje "beter van niet" ... het beste vertrouw je op je remmen (ik hoop dat je ABS hebt, niet omdat je dan beter remt, maar wel gecontroleerder).
O ja, als je dan toch iets meer hoogte wilt dan kan je ook nog denken aan een 1 inch spacer ... daarmee weet je in ieder geval dat die niet in een paar jaar inzakt (zoals veel verhogingsveren doen), je houdt dan bovendien ± het vertrouwde veercomfort en tenslotte is er het voordeel dat je heel gemakkelijk weer terug kan naar de oorspronkelijke set-up.
Groeten MarcS
PS Dat er vroeger/met oudere Defenders en Defenderoïden meer gedoe was met veren is duidelijk. De oplossing bij de 110 met een Boge-Unit en lichte veren was nooit ideaal, en ... zodra die Boge-Unit het opgeeft heb je alleen heel slappe veren. De tweetraps-veren die daarna de standaard werden waren gewoon een heel mooi compromis, de daarna geïntroduceerde drietraps-veren zijn eventueel nog beter/comfortabeler.