Schokbrekers & Veren -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Schokbrekers & Veren -

Berichtdoor Edward » 05 Okt 2020, 10:59

Landmarcs schreef:Vlgs het boekje zorgt een stabilisatorstang vóór voor wat minder overstuur, minder uitbreken achter ... en dat is zo gek nog niet bij een Defender, uitbreken achter is vaak stap één in een nare afloop ... je hebt liever wat meer onderstuur.

Groeten MarcS

Uitbreken deed de 130 standaard zonder lading. Maar vooral op rotondes (wij hebben hier geen verkeerslichten maar rotondes in overvloed) is dat juist een "feature". Niks mooier dan driftend over een rotonde te gaan met een kont die ruim een meter breder spoor pakt dan de voorwielen! :lol: :lol:

Overigens heeft in mijn ervaring een al dan niet aanwezige of werkende airco, abs, elektrische ramen, extra lampen, een bakkie, claxon of een radio nauwelijks tot geen enkel effect op de vering! ;) :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2020, 12:18

Edward schreef:...
Uitbreken deed de 130 standaard zonder lading. Maar vooral op rotondes (wij hebben hier geen verkeerslichten maar rotondes in overvloed) is dat juist een "feature". Niks mooier dan driftend over een rotonde te gaan met een kont die ruim een meter breder spoor pakt dan de voorwielen! :lol:

Tja, bij een 130 is dat wellicht de beste manier om een rotonde te nemen. De draaicirkel van een mamoettanker maakt dat je heel gauw moet steken.

Is het U-turn parkeren je ook gelukt ? Of zag je daarvan af omdat je daarna niet meer uit de te krappe parkeerplek komt ... :ugeek:

Maar goed, het klopt, een "standaard" 130 heeft leeg een erg lage asdruk achter, en standaard stijvere veren, een stabilisatorstang, en niet zelden hopeloze banden. De eerdere NL-special-130 had leeg achter ook een lage asdruk, maar was qua basis een verlengde 110, en dus vriendelijker geveerd.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Okt 2020, 14:10

Die stab.stang zat er bij mijn 130 dus niet op, heb ik er zelf op laten zetten. Is het (lange)bochtenwerk zeer ten goede gekomen.

Groet Ron

Ps: Speelt de opbouw natuurlijk in mijn situatie mee.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Okt 2020, 14:34

Die draaicirkel heb ik jou al heel vaak over horen praten Marc, maar ik heb er nooit veel van gemerkt. Tenminste niet in de zin dat ie groter zou zijn dan die van een 110. Misschien door de Modular velgen met een iets andere offset of doordat het verschil gewoon niet zo groot is.

Nog nooit een bocht hoeven steken waar een 110 wel zo doorkwam en ik heb er in het bos zat achter gezeten. U bochten waren geen probleem want ik had een hydraulische handrem op de achterwielen :lol: :lol:

Kan ik meteen uit ervaring vertellen dat het verhaal van Ashcroft over de middendiff best wel gelul is. Tenminste, zij claimen dat ie meteen kapot gaat als ie eens hard moet werken en dat is niet waar. Heb hem regelmatig horen gillen als de achterwielen ineens stilstonden maar kapot ging ie pas na een 5000km mishandeling. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2020, 15:56

Edward schreef:Die draaicirkel heb ik jou al heel vaak over horen praten Marc, maar ik heb er nooit veel van gemerkt. Tenminste niet in de zin dat ie groter zou zijn dan die van een 110. Misschien door de Modular velgen met een iets andere offset of doordat het verschil gewoon niet zo groot is.

Nog nooit een bocht hoeven steken waar een 110 wel zo doorkwam en ik heb er in het bos zat achter gezeten. U bochten waren geen probleem want ik had een hydraulische handrem op de achterwielen :lol: :lol:

Kan ik meteen uit ervaring vertellen dat het verhaal van Ashcroft over de middendiff best wel gelul is. Tenminste, zij claimen dat ie meteen kapot gaat als ie eens hard moet werken en dat is niet waar. Heb hem regelmatig horen gillen als de achterwielen ineens stilstonden maar kapot ging ie pas na een 5000km mishandeling. :lol: :lol:

Tja, de minimum "kerb-kerb turning-circle" van een 110 is 12,8 meter, en die van een 130 is 15,1 meter (bij een 90 is het met dezelfde bandenmaat 12,3 meter) uitgaande van een standaard voertuig "vlgs het boekje".
Volgens een relatief recente folder is het nog steeds hetzelfde, dwz voor lichtmetaal met 235/85x16 wordt het dan 13,3 en 14,4 meter voor resp. de 90 en 110.

Dus heeft een 90 met 235/85 op lichtmetalen velgen een grotere draaicirkel als een standaard 110 op stalen velgen. Bij een 110 op lichtmetalen velgen en extra dikke banden gaat de draaicirkel lijken op die van een 130 op zijn standaard stalen Heavy-Duty velgen.
Heb je een 130 waarbij je de wielen wat extra off-set geeft dan kan die wellicht een 90 op 265/75x16 en lichtmetaal evenaren.

Het komt soms voor dat ik moet steken met mijn 12,8 m draaicirkel, ik ben dan blij dat de draaicirkel geen 14-15 meter is.

Verder kan het middendifferentieel natuurlijk wel wat hebben, verschillen in banden-druk en -slijtage, en een echt bochtige weg geven al aanleiding tot procenten verschil tussen voor en achter. Bij het rijden op een ondergrond met sterk wisselende grip heb je zo nu en dan een nog groter verschil. In zekere zin is dit jammer ... het kan ze nog heel lang duren voordat ik toe ben aan een ATB-midden-differentieel.

Groeten MarcS

Bulli

Berichtdoor Bulli » 07 Okt 2020, 01:01

Ik zit ff te lezen omdat ik onder mijn pas gekochte Defender hogere wil.
Maar nu is mijn vraag wat is de keuze geworden en van de topic starter en hoe is de reis verlopen?
Eigenaar OurLittle Farm in Zweden
Discovery 1 1998 en 2 2002 en een Defender 2003
Www.ourlittlefarm.se

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2020, 11:16

Bulli schreef:Ik zit ff te lezen omdat ik onder mijn pas gekochte Defender hogere wil.
Maar nu is mijn vraag wat is de keuze geworden en van de topic starter en hoe is de reis verlopen?

Hej Bulli,

Als je dit item goed gelezen hebt ... dan kan je on te beginnen eens meten hoe hoog de auto nu staat.
En daarna nog eens je knopen tellen.
De standaard set up van een 2003 Defender is zo gek nog niet, het is eigenlijk een heel adequaat compromis, bijna iedereen wil er namelijk ook gewoon, goed en vlot mee op de gewone weg kunnen rijden, en idem op een stoffige grindweg -- extra hoogte heb je eigenlijk alleen nodig bij echt extreem off-road (bij extra hoogte wordt het gewone alledaagse weggedrag snel minder prettig).

Wil je dan desondanks (achter) toch iets extra hoogte dan kan je bijv. kijken naar nieuwe drietraps-veren (of nieuwe tweetraps als je eigenlijk nooit met weinig lading rijdt). Let wel: na 17 jaar hoeven de oude veren niet eens veel ingezakt te zijn, dat hangt af van het gebruik in die 17 jaar. Verder kan je wel voordeel behalen met nieuwe schokbrekers. Interessant is dat mijn 2010 Defender af-fabriek kennelijk al gasgevulde schokbrekers mee kreeg, jouw 2003 Defender heeft vrijwel zeker gewone schokbrekers -- neem je die nieuwe standaard gasgevulde schokbrekers dan ben je dus al beter uit (en heb je nog net weer een beetje extra hoogte).
Dan resteert er vóór: Daar zou ik alleen als je een zware lier hebt zwaardere veren kiezen.
Wel zou je vóór een stabilisatierstang kunnen willen, dwz als je vindt dat de auto teveel overhangt in de bocht. Met alleen een stabilisatorstang vóór krijgt de auto wat meer onderstuur, een rustiger vergevingsgezinder weggedrag. Je hebt wat minder kans op achter uitbreken, je zal minder gauw de achterkant voorbij zien komen.
Overigens is bij een Defender zonder stabilisatoren de eland-proef iets wat je liever niet uitprobeert: wellicht lukt het je de eland te ontwijken, maar de kans is groot dat je na de uitwijkmanoeuvre op z'n gepoetste kant ligt. Of het met alleen een stabilisator voor wel goed gaat is de vraag, minder body-roll helpt in ieder geval. Met stabilisatoren voor en achter heb je een goede kans om achterstevoren te eindigen, en wellicht eindigt dat dan ook op z'n gepoetste kant want een uitbrekende achtertrein vindt meestal ook weer ineens grip.
De eland-proef is dus een gevalletje "beter van niet" ... het beste vertrouw je op je remmen (ik hoop dat je ABS hebt, niet omdat je dan beter remt, maar wel gecontroleerder).

O ja, als je dan toch iets meer hoogte wilt dan kan je ook nog denken aan een 1 inch spacer ... daarmee weet je in ieder geval dat die niet in een paar jaar inzakt (zoals veel verhogingsveren doen), je houdt dan bovendien ± het vertrouwde veercomfort en tenslotte is er het voordeel dat je heel gemakkelijk weer terug kan naar de oorspronkelijke set-up.

Groeten MarcS

PS   Dat er vroeger/met oudere Defenders en Defenderoïden meer gedoe was met veren is duidelijk. De oplossing bij de 110 met een Boge-Unit en lichte veren was nooit ideaal, en ... zodra die Boge-Unit het opgeeft heb je alleen heel slappe veren. De tweetraps-veren die daarna de standaard werden waren gewoon een heel mooi compromis, de daarna geïntroduceerde drietraps-veren zijn eventueel nog beter/comfortabeler.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Okt 2020, 18:59

Zoals wel vaker ben ik het hier redelijk oneens met Marc. De 130 heb ik direct na aanschaf voor op 2" ofwel 50mm hogere veren gezet. Vooral omdat ie standaard op z'n neus stond en dat vind ik lelijk. Achter heeft zo'n 130 extra zware veren mét hulpveren daarin dus die staat standaard al erg hoog.

Ook mijn Disco heb ik meteen op 2" hogere veren gezet en omdat die toen al 13 jaar oud was (en standaard de fabriek uitgerold was zonder luchtvering) heb ik er ook gelijk Fox dempers onder gestoken. Qua rijden is dat zelfs beter dan de originele set-up mét luchtvering!

Ik rij al jaren content op de gele Brittpart verhogingsveren en die combineer ik dan met een hele goede schokbreker. Vroeger waren Koni's top maar tegenwoordig vind ik dat brol en dus rij ik nu op Fox dempers rond.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2020, 19:52

Edward schreef:Zoals wel vaker ben ik het hier redelijk oneens met Marc. De 130 heb ik direct na aanschaf voor op 2" ofwel 50mm hogere veren gezet. Vooral omdat ie standaard op z'n neus stond en dat vind ik lelijk. Achter heeft zo'n 130 extra zware veren mét hulpveren daarin dus die staat standaard al erg hoog.

Ook mijn Disco heb ik meteen op 2" hogere veren gezet en omdat die toen al 13 jaar oud was (en standaard de fabriek uitgerold was zonder luchtvering) heb ik er ook gelijk Fox dempers onder gestoken. Qua rijden is dat zelfs beter dan de originele set-up mét luchtvering!

... .

Zoals altijd zijn we het niet zo oneens als het lijkt ...

Ik noemde de 130 niet, maar het klopt: die kleine halve meter extra wielbasis maakt dat er ruim meer gewicht op de vooras-rust en leeg zelfs minder op de achteras (dit in vergelijking met een 110).
Samen met de extra zware veren achter staat een 130 onhandig voorover (vlgs mij staat ie leeg ook zonder die hulpveren voorover).

En ... we hadden het verder niet over een Disco.
De Disco veren zijn bekend om hun soepelheid ... die makkelijk als te soepel/slap wordt ervaren.
Binnen de grenzen van de redelijkheid zorgen stuggere veren dan voor een beter weggedrag.

Groeten MarcS

Bulli

Berichtdoor Bulli » 10 Okt 2020, 23:44

Landmarcs schreef:
Bulli schreef:Ik zit ff te lezen omdat ik onder mijn pas gekochte Defender hogere wil.

Hej Bulli,

Als je dit item goed gelezen hebt ... dan kan je on te beginnen eens meten hoe hoog de auto nu staat.
En daarna nog eens je knopen tellen.
De standaard set up van een 2003 Defender is zo gek nog niet, het is eigenlijk een heel adequaat compromis, bijna iedereen wil er namelijk ook gewoon, goed en vlot mee op de gewone weg kunnen rijden, en idem op een stoffige grindweg -- extra hoogte heb je eigenlijk alleen nodig bij echt extreem off-road (bij extra hoogte wordt het gewone alledaagse weggedrag snel minder prettig).

Hej Marc
Bedankt voor de uitleg maar als je goed gelezen had was dat mijn vraag niet en ik heb bijna alles gelezen dus weet ondertussen wel wat je bedoelt
Maar is hij nou nog op vakantie geweest en heeft hij zijn auto nog verhoogd?
]

Groeten Dimitry
Eigenaar OurLittle Farm in Zweden
Discovery 1 1998 en 2 2002 en een Defender 2003
Www.ourlittlefarm.se

Terug naar “Techniek”