Disco 2 V8 iemand ervaringen hiermee?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
juko

Disco 2 V8 iemand ervaringen hiermee?

Berichtdoor juko » 11 Feb 2018, 11:27

ik overweeg een Discovery 2 met V8 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met deze motor? Ik ben meer een dieselman, maar zoveel km rijd ik ook niet ca 20.000 km per jaar. Ik weet dat het dan wel uit kan om diesel te rijden, maar zoveel scheelt het ook niet. Is de Thor V8 een probleem motor? hoge kosten en lekke koppen etc. of is het toch wel een betrouwbare motor. Dat ie zuipt weet ik.

Rangie

Re: Disco 2 V8 iemand ervaringen hiermee?

Berichtdoor Rangie » 11 Feb 2018, 19:04

Hoi Juko.
Wij rijden een NAS D2 2003 (facelift) met een Thor 4.6 V8. Hiervoor hadden we een D2 2002 TD5, welke super goed beviel.
Omdat we de Disco nu gebruiken als 2e auto hebben we ook gekozen voor een V8 8-)

De rust in de auto, souplesse, genot en het vermogen is gewoonweg een geweldige ervaring.
Met elke wagen die je koopt moet een beetje 'geluk' hebben, de V8 staat er wel om bekend dat deze wat problemen kan hebben, daarintegen is het bij juist onderhoud een goede motor naar mijn idee.

Wat nu echt beter of slechter is (4.0 of 4.6) weet ik niet, hebben beide dezelfde boring, alleen de slag is vergroot bij de 4.6.
De Thor schijnt wel de betere elektronica te hebben, alles is Bosch.
Doe wat je graag wilt zou ik zeggen, ga zeker niet voor de goedkoopste, maar de beste.
Wij hebben vast en zeker ook 'teveel' betaald toentertijd, maar kunnen er gewoon van genieten zonder problemen :D

Momenteel zijn we alweer voorzichtig aan het oriënteren naar de opvolger, D3/4 of RR (maar wel weer een V8!)
Als je op zoek gaat, neem dan iemand mee die er verstand van heeft, en 'met beide voeten op de grond staat' en eventueel een Nanocom.
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE
'per aspera ad astra'

juko

Berichtdoor juko » 11 Feb 2018, 19:18

dank je Rangie. Ik heb wel iets ervaring met de Thor, in 2004 heb ik een jaar in een 4.0 range Rover P38 gereden. Hele fijne auto, auto had toen een ton gereden. Geen gekke dingen mee gehad. Ik heb goede ervaringen met een D2 Td5, 3 jaar naar volle tevredenheid mee gereden. Alleen brandstofpomp en iets met de automaat, een sensor meen ik.
Ik rij nu een Defender 110 300 tdi, fijne auto. Op lange afstanden vind ik het niet fijn. vandaar dat ik eigenlijk iets zoek of overweeg voor langere afstanden.

Rangie

Berichtdoor Rangie » 11 Feb 2018, 20:16

Ah ok. Ervaring voldoende dus :) beter!
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE
'per aspera ad astra'

juko

Berichtdoor juko » 11 Feb 2018, 20:40

Rangie schreef:Ah ok. Ervaring voldoende dus :) beter!

wel ervaring met Disco 2 , maar niet met V8 met veel kilometers.

Rangie

Berichtdoor Rangie » 12 Feb 2018, 08:36

Kom maar een x langs, kun je even rijden en kijken en het gevoel van een d2 V8 ervaren.
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE
'per aspera ad astra'

juko

Berichtdoor juko » 12 Feb 2018, 08:48

Rangie schreef:Kom maar een x langs, kun je even rijden en kijken en het gevoel van een d2 V8 ervaren.

waar woon je?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Feb 2018, 09:35

juko schreef:ik overweeg een Discovery 2 met V8 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met deze motor? Ik ben meer een dieselman, maar zoveel km rijd ik ook niet ca 20.000 km per jaar. Ik weet dat het dan wel uit kan om diesel te rijden, maar zoveel scheelt het ook niet. Is de Thor V8 een probleem motor? hoge kosten en lekke koppen etc. of is het toch wel een betrouwbare motor. Dat ie zuipt weet ik.

Ik denk - op basis van slordige "statistiek" - dat de V8 toch vaker zorgen geeft als de Td5.

Het kan natuurlijk ook het gevolg zijn van het "gemiddelde publiek" dat door de Disco en de meer specifiek de V8 aangetrokken wordt.
Toen de Disco2 met Td5 nieuw was waren er ook relatief veel Td5 problemen, wellicht omdat een deel van de toen nieuwe Disco-rijders die auto reden als een willekeurige lease-bak. De weinig-rijders met een V8 zijn wellicht nog minder "LandRover-minded".
Ik ken in ieder geval iemand, de broer van onze overbuurman, die zijn Disco V8 binnen een paar jaar inruilde met een veel nieuwer blok (of het het tweede of derde blok was ben ik vergeten), hij had hetzij heel veel pech danwel een rijstijl die gewoon niet bij de techniek paste (en waarschijnlijk had ie ook niet de beste dealer). Bij de Td5 hoor je veel minder van dit soort klachten, het olie-pomp-boutje was het meest bekende probleem.

Groeten MarcS

Rangie

Berichtdoor Rangie » 12 Feb 2018, 09:48

Zuidhorn, nabij de stad Groningen. Heb je een pb gestuurd met mijn email adres
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE
'per aspera ad astra'

juko

Berichtdoor juko » 12 Feb 2018, 10:58

dank je MarcS, ik zit daar ook wat mee in dubio. De verhalen van de V8 hoor ik ook met ruilmotoren etc. het kan natuurlijk ook dat men er als een onbeholpen idioot in gaat rijden met koude motor. Dan gaat de motor niet lang mee. Aan de andere kan t denk ik dat een blok dat al zo lang meegaat toch wel een goede motor moet zijn, mits rustig warm gereden en op tijd onderhoud.

De Td5 ken ik en is in mijn ogen redelijk probleemloos. Tja ga je voor een veilige keus, de Td5, of neem je een risico. Ik ben er nog niet uit.

Terug naar “Techniek”