Electrickery S3 Lightweight

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roamer

Electrickery S3 Lightweight

Berichtdoor Roamer » 20 Feb 2018, 19:26

Hey luitjes,

Eindelijk kan ik licht aan het eind van de oldtimer tunnel zien. Het wordt zo zoetjes aan tijd de Lightweight uit de mottenballen te halen.
Ik heb 'm regelmatig laten lopen en dat was gewoon starten, lopen. Ongetwijfeld door de slimme druppellader. Zo niet vandaag, een beschrijving:

Accu's zijn vol, die heb ik gemeten.
Sleutel op contact geeft geen teken van leven. Uiteraard is massaschakelaar in de juiste stand...;)
Zet ik de druppellader erop gaat de dashboard verlichting aan, ventilator doet het, noem maar op. (Oh nee, dit was het zo ongeveer) Maar voorgloeien doet ie niet. Ik hoor wel de voorschakelweerstand klikken. Draai ik dan nog eens door hoor ik weer een klik (de startmotor wil z'n werk doen denk ik) maar mist de kracht want meer dan een klik is d'r niet.

Wie weet raad?

Groeten,

Percy
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

fenix2

Re: Electrickery S3 Lightweight

Berichtdoor fenix2 » 20 Feb 2018, 19:37

Hallo Percy,

Ik zou toch nog eens goed naar de accu's kijken. Heb je al geprobeerd met starthulp te starten?
gr. Fenna
Afbeelding

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 20 Feb 2018, 20:09

Met een startkabel even een extra massa maken tussen blok en accu en natuurlijk eerst gewoon even meten of de accu niet is overleden (lijkt mij de oorzaak overigens)

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2018, 20:21

Dag Percy,

Stap één lijkt mij even kijken naar het allereerste elektrisch circuit.
De druppellader is waarschijnlijk op de accu-klemmen aangesloten (en dus niet direct op de accu-polen).
Als met de tijd en met warm en koud etc er een bescheiden oxydelaagje is ontstaan tussen één (of meer) van de accu-klemmen en de accu-polen dan levert de accu netto veel te weinig. Bestaat dit probleem al langer dan kan je ook een echt accu-probleem hebben.
Het dashboard doet dan dus een en ander op basis van de acculader.

Dus eerst even met de multimeter aan de gang en de klem- en pool-spanningen meten voor en tijdens een steviger belasting.
Wellicht zie je de klem (en boordspanning) wel inzakken maar de accu-pool-spanning niet, dan heb je een oxyde-laagje bij een of meer klem-pool overgangen. Zie je de accuspanning ook inzakken dan is hetzij de accu toch erg slecht opgeladen (wellicht ook door een oxyde-laagje), hopelijk helpt goed doorladen dan alsnog, of ... ondanks alles is er toch een echt accu=probleem.

Dingen als extra massa-verbindingen kunnen altijd nog, maar je moet daar eerst een goede reden voor hebben.

Groeten MarcS

Roamer

Berichtdoor Roamer » 20 Feb 2018, 22:11

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat de accu's toch kunnen zijn overleden, ondanks dat ik toch 12, nog wat voor meet. Ik meet overigens wel vanaf hart pool. Wel zijn de accu's nog met elkaar verbonden.
Overigens heb ik de druppellader via de originele starthulpkabel aangesloten.

Anyho, ik zal morgen beginnen met het vrij maken van kabels, de polen en klemmen reinigen. Dan ga ik nog eens meten.

Mocht iemand nog iets invallen hoor ik dat graag!
Percy

Disco 2

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2018, 22:38

Percy,

Eenmaal goed opgeladen en goed op peil gehouden horen de accu's erg lang te overleven.
Echter, bij 24V kan een langzaam optredend verschil tussen de twee accu's zichzelf versterken.
Het best laad je twee accu's die in serie 24 V leveren apart op met ieder zijn eigen 12V druppellader.
Met ieder een eigen 12V druppellader houdt iedere accu zo goed mogelijk lading.

Maar goed, het kan eenvoudig een accuklem-accupool probleempje zijn, en met wat geluk is er verder niks mis.

Groeten MarcS

Roamer

Berichtdoor Roamer » 21 Feb 2018, 20:45

Alles los gehad, maar no dice.
Heb uiteindelijk een tester gekocht die de accu onder last kan meten. Niet die nieuwe want veel te duur.
De achterste was behoorlijk ok, maar de voorste daar vloog de naald off the scale naar links. Dus die gaat eerst vervangen worden.
Door welke weet ik overigens nog niet want de Varta die d'r nu in zit bestaat kennelijk niet meer... :evil:
Percy

Disco 2

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Feb 2018, 23:01

Bij 2 accu’s in serie is het beter om bij één defecte accu’s meteen alle twee de accu's te vervangen - door 2 gelijke exemplaren - zodat je zeker weet dat ze echt gelijk zijn kwa capaciteit, ouderdom en aantal keer geladen/ontladen.
Bij een combinatie van oud en nieuw of verschillende capaciteiten krijg je problemen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roamer

Berichtdoor Roamer » 22 Feb 2018, 00:00

Hmmm, ja dat dacht ik al.
Kwam een mooie deal tegen voor de Lucas LP069. Eens zien of ik die naar NL krijg.
Percy

Disco 2

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Feb 2018, 09:50

Tja, eens goed rondneuzen zou kunnen lonen (misschien krijg je korting bij afname van twee tegelijk ;) ).
Kwaliteitsverschillen in lood-start-accu's zijn er misschien wel maar het blijft een black-box (een black-box die soms een andere kleur heeft).

Toevallig viel mijn oog onlangs op de prijs van een 95Ah-800 start-ampere accu in een grotere Franse supermarkt: € 105,-- (met 3 jaar garantie).
Ik heb geen idee of je ze in NL ook voor zo'n prijs vindt, maar het is in ieder geval een piketpaaltje in een "markt" waar deze maat accu meestal meer richting de € 200 gaat.  (Niet dat het direct lonend is om even op en neer naar Frankrijk te gaan voor alleen een of twee accu's.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”