Dimlicht Defender TD5 werkt niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Joris_van_Ginderen

Dimlicht Defender TD5 werkt niet meer

Berichtdoor Joris_van_Ginderen » 26 Mar 2018, 12:52

Hallo allemaal,

Ik loop vast met een storing, die normaliter toch niet zo lastig zou moeten zijn om op te lossen.... :(
Sinds een paar dagen werkt mijn dimlicht niet meer van mijn defender TD5, bouwjaar 2000. Onderstaand wat wél en niet werkt, en de resultaten van hetgeen ik dusver al gemeten heb:

- stadslicht ok
- dimlicht werkt niet
- grootlicht: flitsfunctie werkt (grote hendel naar je toe), groot licht schakelaar (grote hendel van je af) werkt niet.

Gecontroleerd:
- 10Amp zekeringen van groep 15 en 16 (dimlicht links en rechts) ok
- driestanden schakelaar ok.
- voeding op bruine draad (aanvoerspanning) is ok. Ook afgaande kanten dimlicht en stadslichtschakeling is ok.
- voor alle zekerheid driestandenschakelaar gebypassed en schakeldraden kort gesloten = geen verschil.
- géén spanning op groep 15 en 16 (dimlicht) ná bedienen van driestandenschakelaar (zekering zit ná schakelaar blijkt)
- wél spanning op groep 19 en 20 (stadslicht) ná bedienen van driestandenschakelaar (ter controle van meting dimlichtgroep)
- dimlichtrelais (onder zekeringen) gewisseld = geen verschil. Met sleutel op contact hoor ik hem klikken bij in- en uitnemen.

Op internet wat zitten zoeken en er blijkt achter de klokken een zalmkleurig relais te moeten zitten, wat ervoor zorgt dat in de stadslichtstand de dimlichten op halve stand mee branden met de zijlampen. Ik kan alleen dit relais nergens vinden!! (om gek van te worden gewoon.... :? )

Wie kan me uit de brand helpen en komt met een paar goede tips / eigen ervaring oplossingen?

Hoor graag! Grt, Joris

Landmarcs

Re: Dimlicht Defender TD5 werkt niet meer

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mar 2018, 13:11

Dag Joris,

De "dim-dip" schakeling (een typisch Engels stukje ongein) heb je bijna zeker niet, dus daar zal het niet aan liggen.
Er zit evenwel nog een "verborgen" relais in de lichtschakeling, ik meen dat dit relais dat het licht uitzet als je het contact terugdraait, 't kan ook zijn dat dit relais de groot/gedimd-keuze verzorgt (ik ben dit even vergeten).
In ieder geval kan dat relais, of nog gemener: alleen de relais-voet, voor een onaangename zoektocht zorgen.
Het is hier al eens gemeld, en dat was bij iemand met vrijwel gelijke klachten en observaties (overigens verdien je een bonus voor het uitvoerige "onderzoeksrapport").
Anyway, kijk eens naar het vervolg, er moet na de driestandenschakelaar iets goed mis gaan.

En ... als je het gevonden en opgelost hebt ... monteer dan een "Zweedse Lichtversterker" (of een andere relais-aansturing) want de volle lichtstroom door je dashboard is gewoon geen goed idee, en daarenboven een bron van ongemakken.

Groeten MarcS

Joris_van_Ginderen

Berichtdoor Joris_van_Ginderen » 26 Mar 2018, 13:47

Hi Marc, hahaha, bedankt voor de bonus! :-)

Heb net nog even mijn hersenen laten kraken op het schema wat ik HIER heb gevonden. Gezien mijn "main beam FLASH" wel werkt, maar de "main beam DIP" niet werkt... lijkt hier de oorzaak te liggen (denk ik)...

Gezien ik het "relay headlamp R123" hoor schakelen en er even derhalve vanuit ga dat hij spanning schakelt...., dan zou ik op pin 1 van het 'switch column S123" dus spanning moeten hebben staan.
Het lijkt er nu op (ga het nog even meten hoor) dat ik op deze schakelaar géén spanning krijg na schakelen op pin 5 (grootlicht) en ook geen spanning op pin 6 (dimlicht).
De FLASH functie krijgt zijn spanning vanuit een andere voedingskant (volgens schema de "fuse box under seat"), zodoende dat die het wel blijft doen.

Vanavond ga ik de schakelaar eens uitbouwen en met weerstandsmeting kijken of dat ding wel schakelt. Het lijkt er nu op alsof hij ergens halverwege blijft zweven. Ik koppel terug voor de volgende die worstelt met gelijk probleem.

En inderdaad; bizar dat er gewoon hoofdstroom wordt geschakelt via de bedieningsschakelaar... Ik ga kijken naar de Zweedse lichtversterker, bedankt!

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Mar 2018, 14:10

niet te lang zoeken.
gewoon knipperlicht schakelaar vervangen en wellicht meteen de lichtschakelaar .
99% zeker dat het dat is.
niet duur en simpel.

daarna direct Zweedse lichtversterker plaatsen, ook niet duur en simpel en klaar is Klara .
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mar 2018, 18:43

Joris_van_Ginderen schreef:...
En inderdaad; bizar dat er gewoon hoofdstroom wordt geschakeld via de bedieningsschakelaar... Ik ga kijken naar de Zweedse lichtversterker, bedankt!

Precies, het is een wonder dat het bij sommigen nog vele jaren blijft werken (en daardoor neemt het zoekwerk alleen maar toe, was het maar altijd die driestanden-schakelaar maar naar mate alles langer blijft werken neemt de kans toe dat het gewoon "ergens" in de keten mis gaat.

Naast de "Zweedse Lichtversterker*" kan ik je aanbevelen om de kleine lichtjes door LED-equivalenten te vervangen, dat scheelt voor het stadslicht-deel nog weer een aardige stroom (je kan ze probleemloos langere tijd laten branden), bovendien geven LED-lichtjes ook echt licht (enige nadeel: ze geven weinig warmte dus met winters weer moet je ze soms even sneeuw en ijsvrij maken).
    * ik heb een originele Zweedse die het inmiddels al ruim meer dan 10 jaar prima doet, ik heb m'n zelfs uit mijn oude Td5 gehaald, hij zit nu in de Puma.
Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 26 Mar 2018, 21:39

Mijn ook originele echte Zweedse "lichtversterker" (relais) functioneert inmiddels ook al weer 9 jaar prima. Een must voor elke Defender, deze modificatie, het is namelijk niet de vraag óf de schakelaar kapot gaat, maar wannéér ... :lol:

Door de krakkemikkige constructie, en het feit dat de volledige stroomsterkte voor de lampen er doorheen gaat, raken de contacten in de schakelaar oververhit, het plastic waar de contacten in gevat zit smelt een beetje en voilà ... Al je dan met een multimeter gaat doormeten wil het nog wel eens vals-positief uitvallen, dwz met het kleine meetstroompje gaat het goed, maar stuur je er een flinke stroom doorheen dan is er teveel overgangsweerstand of gewoonweg geen contact.
Nieuwe schakelaar lost het op, maar monteer meteen de relais modificatie (Zweedse lichtversterker), anders ben je over een tijdje wéér aan de beurt.
En een goede tip van Marc, monteer rondom LED verlichting voor de stads-, knipper- en achter/remlichten. Veel helderder, en gaat (nagenoeg) nooit meer stuk. Ik heb zelfs LED dim/grootlicht gemonteerd - kost wel wat maar o zo veel beter licht. En helaas, inderdaad ook een nadeel: als het een keer flink sneeuwt moet je af en toe uitstappen om de lampen sneeuwvrij te maken, ze worden niet meer warm en dus "sneeuwen ze onder". Het wachten is op de EU toelating van de verwarmde LED koplampen, die in de VS al toegelaten zijn...

d110_061V.jpg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2018, 10:26

VeeTee schreef:.... Zweedse "lichtversterker" (relais) ...... Een must voor elke Defender, deze modificatie, het is namelijk niet de vraag óf de schakelaar kapot gaat, maar wannéér ... :lol:

Precies ... maar .... het mag ook een andere relais-oplossing zijn, LandRover heeft zelfs, op de valreep - dus 30 jaar na de introductie van de Defender(oïden), en dus na 30 jaar schakelaar-klachten - voor de Puma een eigen modificatie bedacht.
Echter, de "Zweedse" (echt Zweeds, of namaak) oplossing is makkelijker installeren en gewoonlijk ook goedkoper (behalve als je de LandRover modificatie nog onder garantie kan krijgen). Grappig genoeg blijkt de kabelboom die denkelijk ooit voor de Volvo is bedacht zo goed in een Defender te passen dat het wel lijkt alsof ie voor de Defender gemaakt is. En nog een winstpuntje: Mocht de "Zweedse Lichtversterker" om de een of andere reden toch zijn goede werk opgeven dan kan je "eenvoudig" de traditionele schakeling terugkrijgen door de oude lampstekkers terug te pluggen. (Ik zet "eenvoudig" tussen aanhalingstekens want afhankelijk van het type Defender is dat niet altijd even makkelijk, je moet eventueel bereid zijn wat DNA in het vooronder achter te laten - of de koplampen van de makkelijk toegankelijke voorkant los nemen, maar dat is weer meer werk. Anyway, je moet waarschijnlijk eerder een nieuw koplampje monteren als de verlichtingsstekkers vanwege een relaisprobleem omsteken, en een nieuw koplampje kan nog lastiger zijn, althans bij de Puma is dat vlgs de "regels der kunst" echt een kunststukje.)

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2018, 13:30

Roger schreef:niet te lang zoeken.
gewoon knipperlicht schakelaar vervangen en wellicht meteen de lichtschakelaar .
99% zeker dat het dat is.
niet duur en simpel.

daarna direct Zweedse lichtversterker plaatsen, ook niet duur en simpel en klaar is Klara .

Ik vond die driestandenschakelaar best prijzig (zal ook komen door de leverancier die ik toentertijd als eerste de beste benaderde).
En goed beschouwd is ongeveer iedere prijs te duur gezien het fröbelwerk dat je ervoor krijgt.

Die "Zweedse Lichtversterker" is daarentegen beslist zijn geld waard, als je 'm in Zweden kan kopen betaal je maar weinig extra ten opzichte van de losse onderdelen (als je die los moet scoren, en dus niet grootschalig goedkoper inkoopt), en die losse delen moet je dan nog aan elkaar frutten.
Goedkoper kan bijna niet (behalve dan direct in China bestellen).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 27 Mar 2018, 14:24

ik had mijn vorige Zweedse bij Biltema vandaan... de huidige bij een prikker... Ruud meen ik... Paddock verkoopt ze ook, onder Red Bison ( Nederlands!)
http://www.paddockspares.com/brands/red ... ducts.html
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2018, 18:05

ppw schreef:ik had mijn vorige Zweedse bij Biltema vandaan... de huidige bij een prikker... Ruud meen ik... Paddock verkoopt ze ook, onder Red Bison ( Nederlands!)
http://www.paddockspares.com/brands/red ... ducts.html

Ik prefereer de echte Zweedse omdat de kabelboom in een prettig "zachte" huls zit, dat legt de kabels makkelijker weg.
Als ik me niet vergis zit die Rode Bizon in een stijvere buis, iets dergelijks kan je ook zelf direct uit China bestellen.
Ruud heeft de maatvoering van de Zweedse overgenomen, althans: ik heb hem de maten doorgegeven.
Zou ik de leverancier van Biltema kunnen achterhalen ... dan had ik al lang geprobeerd ze hier direct te importeren.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”