Tubular bumper defender 130 2015

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bowmore_and_more

Tubular bumper defender 130 2015

Berichtdoor Bowmore_and_more » 29 Mar 2018, 19:20

In 2016 heb ik een Tubular bumper van First Four op mijn 130 gemonteerd. Aanstaande september moet mijn auto voor het eerst worden gekeurd. Mijn garage (Dealer in Purmerend) geeft mijn nu aan dat de bumper een keurmerk mist en er dus afkeur dreigt.

Mijn optie is om voor de keuring "even" de bumper en winch te demonteren en op zoek te gaan naar een originele om door de keuring te komen. Niet leuk, maar dan komt de auto in ieder geval door de keuring.

Hoe zit dat nu als ik in een controle fuik loop, of erger als ik bij een aanrijding betrokken raak, met dit verhaal?

Het gaat overigens om dit model..
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-03-29 om 19.19.10.png
Schermafbeelding 2018-03-29 om 19.19.10.png (220.05 KiB) 1462 keer bekeken
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Landmarcs

Re: Tubular bumper defender 130 2015

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2018, 20:07

Dag André,

Ik zou eerst een heel precies nalezen wat er in de keuringseisen staat.
En misschien ook eens het hoe en wat navragen bij Jager Purmerend, ik ken ze aldaar als prettig cooperatief.
Het kan natuurlijk ook altijd nog zo zijn dat ze een keertje een overijverige RDW-man hadden en nu dus roomser als de paus zijn.
Overigens, toen bij mijn laatste keurig de RDW-man de steekproefkeuring deed heb ik 'm niet naar de bumper zien kijken ...
... maar ik heb dan ook een standaard bumper (waarbij overigens het nog maar de vraag is of de RDW-man weet wat standaard is bij een Defender).

Er is in ieder geval wel een en ander veranderd, met name mbt het bumper-verhaal en bull-bar's etc.
Wat ik me daarbij dan wel afvraag hoe dat dan uitwerkt bij auto's met een "home-made" lier-aanpassing.
Sowieso bij lier-bumpers en lieraanpassingen is er niet zelden iets "mis" mbt de afrondingen.

Verder kan je natuurlijk ook de producent eens vragen of ze er wellicht in een of ander EU-land een goedkeuring voor hebben.
Met een EU-keuring zou de bumper ook in Nederland goed moeten zijn.

Een alternatieve oplossing kan zijn dat je de APK bij een ander laat doen, een algemene APK-keurder heeft er wellicht geen oog voor.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 29 Mar 2018, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 29 Mar 2018, 20:09

apk is een momentopname
Indien de bumper niet goedgekeurd is heb je eigenlijk al vanaf het moment dat hij gemonteerd is een risico op een bekeuring

Maar goed, dat valt te overzien denk ik dan
Een veel groter probleem zal zijn als je iemand aanrijdt
Als de verzekering constateert dat jij een on-gekeurde bumper op je wagen hebt, zullen zij 0,0 euro uitkeren
En ook hierbij geldt.......dat zullen ze nu ook doen voordat de apk erop komt

Enigste oplossing: monteer een goedgekeurde bumper welke aan alle regels voordoet !!!!!!
Anders betaal je je hele leven aan de schade welke je een ander toebrengt

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 29 Mar 2018, 20:28

Verder kan je natuurlijk ook de producent eens vragen of ze er wellicht in een of ander EU-land een goedkeuring voor hebben.
Met een EU-keuring zou de bumper ook in Nederland goed moeten zijn.

@Marc, ik heb de leverancier al een berichtje gestuurd, ff afwachten op die reactie. Ik zie trouwens geen enkele melding over EU goedkeuringen op Engelse sites, dat zou vermoeden dat dit voor vele anderen ook een probleem zou zijn.

Jager is inderdaad nogal van het meedenken, ook in dit geval was de eerste reactie "we hebben vast nog wel een jumpertje liggen.."
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 30 Mar 2018, 09:07

Waar zit het keurmerk dan wel bij een 'originele' bumper? en hoe ziet dat eruit?
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2018, 10:46

Frank110V8 schreef:Waar zit het keurmerk dan wel bij een 'originele' bumper? en hoe ziet dat eruit?

Dat keurmerk vind je nergens op een 'originele bumper'.

De originele bumper zit "in" de type-goedkeur, dus ook een met origineel vergelijkbaar imitatie-ding moet onder de goedkeur vallen (mits het imitatie-ding voldoende conform het origineel is).

Het ongemakkelijke is dat er EU-regels zijn die het nieuw monteren en/of verkopen van ongekeurde andere bumpers verbieden, en extra ongemakkelijk is dat er geen goed/redelijk systeem is om tot een aanvullende keuring te komen (althans, in Nederland is dit vlgs mij ongeveer ondoenlijk - wellicht lukt het beter/makkelijker is sommige andere EU-landen).

Pas je de regels een beetje strak toe dan valt iedere lierbumper of lierbumper-modificatie onder deze regels, en zijn die dus allemaal "verboden".

Bij een oudere Defender val je nog in een grijs gebied: Vóór de invoering van de regels mocht heel veel, en alles van voor die tijd is niet geadministreerd. Heb je een "te nieuwe" auto dan weet iedere controleur dat ie met een standaard-bumper geleverd is, en dus dat iedere andere bumper een eigen aparte goedkeur zou moeten hebben.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Mar 2018, 13:12

https://handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-l ... richtingen

Linkje naar de regel over de bumpert (art 5.3.50 apk)

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2018, 17:44

Hmmm...
Dat is dan een mooi stukje Kafka.

art 5.3.50 apk
    Frontbeschermingsinrichtingen van bedrijfsauto'smet een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg, die na 31 december 2008 in gebruik zijn genomen, moeten zijn goedgekeurd voor het voertuig waarop zij zijn aangebracht en moeten zijn voorzien van een EG-typegoedkeuringsmerk dat voldoet aan de daaromtrent in Aanvullende permanente eisen, artikel 112, gestelde eisen.

Wijze van keuren
    Visuele controle. Indien een EG-typegoedkeuringsmerk aanwezig is blijft verdere controle achterwege.

Aanvullende permanente eisen
    Artikel 112
    Het EG-typegoedkeuringsmerk voor frontbeschermingsinrichtingen moet zijn vormgegeven overeenkomstig figuur 31moet in gemonteerde toestand duidelijk leesbaar en onuitwisbaar zijn aangebracht.
    Het eerste lid wordt getoetst door middel van visuele controle.
    Figuur 31.png
    Figuur 31.png (18.67 KiB) 1352 keer bekeken
    Figuur 31. EU-typegoedkeuringsmerk, waarbij de volgende codes de daarbij vermelde betekenis hebben
      e1: EU-typegoedkeuring. De lidstaat die de goedkeuring heeft verleend wordt aangeduid met een variabele kenletter (‘1’ is Duitsland, ‘4’ is Nederland);
      01: variabel volgnummer waarmee de (wijzigings)richtlijn wordt aangeduid overeenkomstig welke de EU-typegoedkeuring heeft plaatsgevonden. Achter het volgnummer is een asterisk of een spatie geplaatst;
      1471: variabel basisgoedkeuringsnummer.
      Nieuw per: 1-1-2016
Heb je dus een auto van na 31-12-2008 dan moet die voorzien zijn van een frontbeschermingsinrichting (= bumper zo lijkt mij) met een in gemonteerde toestand duidelijk leesbaar keurmerk, een keurmerk dat nieuw is per 1-1-2016. :shock:
Ik ben dus nieuwsgierig naar hoe en waar ik op een auto uit bijv. 2010 een goedkeuringskeurmerk zou vinden.

Groeten MarcS

PS   Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat een bumper géén frontbeschermingsinrichting is waar deze regel op van toepassing is.
    Wellicht is een frontbeschermingsinrichting de bullbar of het A-frame, en die moeten sinds al langer gekeurd zijn.
PS2 De zinssnede: "Indien een EG-typegoedkeuringsmerk aanwezig is blijft verdere controle achterwege" geeft overigens weer te denken.
    Indien dus "een" goedkeuringsmerk aanwezig is wordt niet gecontroleerd of dit wel een door een werkelijke keuring gedekt keurmerk is.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mar 2018, 20:33

Landmarcs schreef:De originele bumper zit "in" de type-goedkeur,
Precies.
Landmarcs schreef:Hmmm...
Dat is dan een mooi stukje Kafka.
Dat valt nog wel mee, als je op de RDW site op het onderstreepte woord klikt verschijnt de betekenis.
Schermafbeelding 2018-03-30 om 20.27.05.png
Schermafbeelding 2018-03-30 om 20.27.05.png (42.37 KiB) 1329 keer bekeken
Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 30 Mar 2018, 20:53

ik zou 'm eraf halen... geen bumper... apk, en er weer opzetten.... volgens mij mag je er ook een zelfbouw bumper op schroeven... mits het geen scherpe delen heeft...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”