Def90: schuifraampjes vervangen door permanente raampjes

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
The_Dutchman

Def90: schuifraampjes vervangen door permanente raampjes

Berichtdoor The_Dutchman » 06 Mei 2018, 12:55

Hoi,

Ik ben van plan om de schuifraampjee achterin mijn Def 90 te vervangen door permanente (acrylaat of polycarbonaat) raampjes. Wie heeft daar ervaring mee en kan mij vertellen wat de beste aanpak is om vaste raampjes in de bestaande opening te plaatsen?

Mijn idee is om de bestaande kozijnen volledig te verwijderen en dan mbv raamrubbers de nieuwe raampjes te plaatsen. Maar misschien is er een slimmere (ook low-cost) manier ?

Als iemand een adres/link heeft naar het juiste raamrubber zal mij dat enorm helpen.

Alvast bedankt!

Randall

Landmarcs

Re: Def90: schuifraampjes vervangen door permanente raampjes

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mei 2018, 19:34

Dag Randall,

Ik weet niet welke drijfveer achter deze modificatie zit maar qua acrylaat en/of polycarbonaat kan ik opmerken dat beide nogal krasgevoelig zijn (en acrylaat ook nogal breukgevoelig).
Ik had jaren twee "ruitjes" voor de koplampen die ik gemaakt had van een restje lexan (polycarbonaat) dat ik verder gebruikt had ter vermindering van de inbraakvriendelijkheid van de opstallen alhier. Deze ruitjes werden met je jaren langzaamaan steeds iets gekraster, een tikje melkig en ook gelig.
Sinds een paar jaar heb ik dieper in de buidel getast en twee stukjes krasvast extra helder polycarbonaat gekocht. Ik ben vooralsnog erg tevreden, zowel qua helderheid en krasvastheid als ook qua duurzaamheid (alleen was het extra heldere/krasvaste polycarbonaat nogal prijzig -- misschien zijn er betere/goedkopere verkopers).

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 07 Mei 2018, 11:32

Als je dat wilt doen om fiscale redenen, dan is dat niet voldoende; mag niet in raamrubber bevestigd worden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2018, 11:52

conny schreef:Als je dat wilt doen om fiscale redenen, dan is dat niet voldoende; mag niet in raamrubber bevestigd worden.

Ik lees niks over fiscaliteiten als aanleiding.  
Bovendien, waar het gaat om de fiscale eisen: bij die ramen die wel mogen mag het glas ook schuiven of anders beweeglijk zijn.
De fiscale eis spreekt over een "opening" en daar mag een spijltje etc in zitten.
Het woord "opening" is waarschijnlijk met opzet gekozen, juist in verband met het niet accepteren van raamrubber voor de gesloten kant.
Een opening "afgesloten" met raamrubbers blijft een "opening".

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mei 2018, 12:20

Landmarcs schreef:Een opening "afgesloten" met raamrubbers blijft een "opening".

En dan zijn die raamrubbers hopelijk zo breed dat ze de popnagel-gaatjes van het oude raamframe ook afdekken, anders heb je nog meer openingen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 08 Mei 2018, 14:03

Marc, ik had meer van je verwacht; mijn opmerking begint met "als". :lol:

Terug naar “Techniek”