nieuwe accu's hoe goed houden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

nieuwe accu's hoe goed houden?

Berichtdoor Roger » 30 Mei 2018, 10:39

ik ben echt een nitwit op het gebied van elektriciteit en heb net een godsvermogen aan nieuwe accu's voor mijn Iveco UNIC 75 uitgegeven.
in totaal 4 enorme accu's (Varta). 2 voor de vrachtwagen en 2 voor de leefcel en aanverwanten.
alles loopt op 24V.
nou rijdt deze bak waarschijnlijk slechts 1 maand per jaar. de rest staat ie in een garage en dus heeft het zonnepaneel ook geen nut.
normalerwijze laad dit alle 4 de accu's op.
ik kan iedere accu individueel uitschakelen via een grote draaischakelaar.
er is geen computer of alarm dus kan zonder problemen 11 maanden de stroom eraf halen.

is het handig om de accu's steeds aan een lader te hangen?
moet ik ze soms geheel ontladen?

hoe gaan ze het langst mee want ik heb geen zin om ieder jaar 800€ uit te geven.

thx
Roger

kom volgende keer wel weer met een LR vraag.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

conny

Re: nieuwe accu's hoe goed houden?

Berichtdoor conny » 30 Mei 2018, 11:32

Het beste kun je een dagelijkse rit van 200 km aanhouden. Dus elke dag hetzelfde ritueel; 2 uur laden en de rest van de tijd niks, dan weer 2 uur laden. Vol gaan ze het langste mee, leeg is het gauw gebeurd.

Je zou zelfs nog een startmotor kunnen nabootsen, dus effe een kwartier een dikke lamp erop en dan weer 2 uur laden.

Weet ik veel; een of andere tijdklok op het laadgedeelte en een tijdklok op het verbruikgedeelte. Verzin maar wat. :lol:

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 30 Mei 2018, 11:51

Gewoon een goeie intelligente lader d'r op de maanden dat je niet rijdt.

Deze houden de accu's in prima conditie, die bootsen verbruik en laden na, alleen veel gecontroleerder.

Vraag me geen merken of zo want ik rijd gewoon dagelijks met mijn wagen en heb zo'n ding niet nodig, ik weet alleen dat ze bestaan, vooral in de motorfiets wereld veel gebruikt, die worden soms nog minder gebruikt per jaar.

Gert-Jan.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mei 2018, 13:02

Roger schreef:is het handig om de accu's steeds aan een lader te hangen?
moet ik ze soms geheel ontladen?
hoe gaan ze het langst mee want ik heb geen zin om ieder jaar 800€ uit te geven.

Geheel ontladen zeker NIET doen. Gewoon "vol" wegzetten en eventueel loskoppelen. Wel af en toe (2x per jaar weer volladen). Het lijkt mij niet noodzakelijk om ze permanent aan een lader te hebben staan.

Ik heb een VW bus die ik alleen voor vakantie's gebruik. Daar heb ik 8 jaar geleden een nieuwe accu in gezet en een maand geleden die accu weer opgeladen na driekwart jaar stilstand. De accu was zwak, maar het klokje liep nog. Na volladen, de accu getest en deze bleek nog uitstekend te zijn (de motor startte ook direct). Gedurende mijn vakantie geen problemen ondervonden. Eigenlijk zou ik die accu 'tussendoor' ('s winters) nog een keertje moeten opladen (maar meestal gebeurt dit niet; alleen vlak voor gebruik). In de bus zijn geen extra stroomverbruikers, anders dan het klokje en het radiogeheugen (en die gebruiken dus heel weinig stroom), ik koppel de accu niet eens los.
En ik heb een losse (= niet aangesloten) hulpaccu in mijn Land Rover, die ik na gebruik of na een half jaar niet gebruiken, weer vol laad.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 30 Mei 2018, 13:17

ok.

ga inderdaad op die manier maar te werk.

zal ze iets regelmatiger weer volladen, eens per 2 maanden of zo.
ik zag dat ze zo rond de 23 Volt stonden.
ik had gehoopt dat zelfs een beetje daglicht voldoende was voor het zonnepaneel om het minuscule verbruik te compenseren, maar blijkbaar niet.
:)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mei 2018, 13:30

Roger,

Koop 4 intelligente druppelladers (bijv. Medion bij de Aldi als ze een actie hebben) en laadt een paar maal per jaar de vier accu's goed door.
Je kan ze ook permanent aan het druppellaad-programma hangen maar dat vraagt permanent stroom.

Waarom 4 laders terwijl je 2x 2 in serie hebt: Met een lader per accu zorg je dat iedere accu individueel doorgeladen wordt en het laadproces niet wordt verstoord door een eventuele zwakke broeder.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mei 2018, 17:42

Landmarcs schreef:Koop 4 intelligente druppelladers
Waarom 4? Eentje is genoeg als je de accu's (allemaal loskoppelt en) om de beurt oplaad. Je moet alleen om de 2 dagen (of wanneer de lader aangeeft dat de accu vol is) even de lader aan een andere accu koppelen. En als je alle accu's gehad hebt dan kun je de nodige maanden wachten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Mei 2018, 20:03

Marc heeft stiekem toch aandelen Aldi :D
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 30 Mei 2018, 22:52

Jeetje...wat een gedoei
Koop een Ctek acculader voor 24 volt (bijv. de MTX 14)
Zet deze erop......stekker in de 220 en 11 maanden niet naar kijken

Een C-tek is behalve een lader ook een druppellader die beetje ontladen en dan weer volladen nabootst
Zeg maar het zelfde als dagelijks rijden ;)

2 gekopppelde accu's kunnen best een maand zonder laden
Dus als je beide systemmen (2 x 2 accu's) apart van elkaar wilt houden, kun je de setjes om en om iedere maand aan de c-tek hangen
En dan de volle 30 dagen aan laten zitten
C-tek is daar voor gemaakt en dat gaat perfect
(ervaring met opleggers met accu's zie zo af en toe aan de C-tek hang en dat gaat al 8 jaar goed met dit setje ;)

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 31 Mei 2018, 11:07

Roger schreef:ok.

ga inderdaad op die manier maar te werk.

zal ze iets regelmatiger weer volladen, eens per 2 maanden of zo.
ik zag dat ze zo rond de 23 Volt stonden.
ik had gehoopt dat zelfs een beetje daglicht voldoende was voor het zonnepaneel om het minuscule verbruik te compenseren, maar blijkbaar niet.
:)

Roger, wanneer je 23 volt ziet op een 24 volt installatie dan zijn de accu's ver ontladen. Zelf gebruik ik een 100 watt zonnepaneel met MPPT laadregelaar. Zelfs wanneer de zon niet schijnt haal ik nog 1 á 2 ampere. Schijnt de zon wel dan wordt dat al snel 6.5 ampere. Je zou dan beurtelings de accu's kunnen opladen, of je koopt een 24 volt laadregelaar. 100 watt is ruim voldoende om je accu's in goede conditie te houden.

Chris
Bijlagen
battery-state-of-charge.jpg
Accu conditie graadmeter

Terug naar “Techniek”