nieuwe accu's hoe goed houden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rrover

Re: nieuwe accu's hoe goed houden?

Berichtdoor rrover » 01 Jun 2018, 21:04

En laat de accu's 2 aan 2 zitten zoals het hoort en laad ze met de Ctek 24V. Als je de accu's individueel gaat laden verouderen ze verschillend en dat heeft een negatieve invloed op de levensduur als je ze weer 2 aan 2 koppelt.

En dan nog wat:
En het beste is een battery to Battery laadsysteem dat via de hoofdaccu's tijdens het laden hiervan door de dynamo de hulpaccu's met de juiste karakteristiek laadt. Zoals bv de Ctek Dual (weet niet of die er in 24V is). Veelal gaan de huishoudaccu's vroegtijdig kapot vanwege een te lage (onjuiste) laadspanning. Jouw Iveco (gave bak trouwens) zal ook geen "moderne" hoge laadspanning hebben. Kijk wat de Varta accu's precies nodig hebben en laat je dynamo daar (eventueel) op afstellen. Dynamo revisiebedrijf kan dit doen.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Roger

Berichtdoor Roger » 02 Jun 2018, 09:03

image.jpg
image.jpg

Dit is m trouwens.
denk inderdaad niet dat het laadsysteem modern is.

Heb inmiddels weer zoveel antwoorden gehad met zoveel verschillende invalshoeken dat het me al weer duizelt, hahaha.

Ik heb een goede 24V lader inclusief dikke starthulp gekocht, maar denk niet dat het een 'intelligente' lader is die ook een gebruik van de accu's kan nabootsen.
zal de gebruiksaanwijzing maar eens lezen voor de verandering.
:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jun 2018, 19:29

Vandaag bij de buurman een stukkie verderop z'n ouwe Deutz ex brandweerwagen even helpen starten. Door ziekte heeft het ding 4 jaar stilgestaan. Schone diesel ingedaan, filters even gewisseld, en luchtfilter schoongeblazen. Daarna gewoon gestart op de eigen accu's die dus ook 4 jaar gestaan hebben..........

Alweer een gevalletje van problemen zoeken waar ze niet zijn. Maar ik zou er ook gewoon een (paar) C-teck lader aanhangen voor de zekerheid. Baat het niet dan schaad het niet......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Jun 2018, 09:44

diegene waarvan ik hem gekocht heb, had 5 jaar geleden nieuwe accu's gekocht, ik heb de factuur.
in die 5 jaar heeft ie er ongeveer 500 km mee gereden (apk en weer terug).
na 5 jaar hielden ze met veel moeite 10 volt en konden zelfs de verlichting niet meer aan.
wellicht een slecht merk, maar toch.

ik zal ze af en toe beetje laten werken en zet ze dan per 2 aan mijn 24 volt lader.
dan zou het moeten gaan als ik het zo lees.
:D :D :D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2018, 00:22

rrover schreef:En laat de accu's 2 aan 2 zitten zoals het hoort en laad ze met de Ctek 24V. Als je de accu's individueel gaat laden verouderen ze verschillend en dat heeft een negatieve invloed op de levensduur als je ze weer 2 aan 2 koppelt.

Ik heb goede redenen om dit advies te betwijfelen, de accu's verouderen per definitie volgens hun eigen "eigenschappen" en zodra eentje iets uit de pas gaat lopen maakt het in serie met een 24V lader de verschillen geleidelijk steeds groter.

Dan de opmerking: koop 4 Aldi-laders is een mix van luiheid (je hoeft er niet meer naar om te kijken) en veiligheid (je wilt minstens dat de twee in serie staande accu's beide goed doorgeladen zijn -- en daarnaast: voor het geld hoef je het niet te laten (o ja, ik heb geen aandelen en ben ook geen ver Aldi-familie-lid, althans niet dat ik weet).

En tenslotte: Zolang er geen overgevoelige electronica in de auto zit en zolang je de laders gewoon netjes apart houdt hoeven de accu's niet eens uit de auto en/of losgekoppeld - iedere lader apart laadt gescheiden "zijn" 12V accu (dwz. het zou erg slordig zijn als de laders geen galvanische scheiding kennen).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jun 2018, 08:25

Landmarcs schreef:
rrover schreef:En laat de accu's 2 aan 2 zitten zoals het hoort en laad ze met de Ctek 24V. Als je de accu's individueel gaat laden verouderen ze verschillend en dat heeft een negatieve invloed op de levensduur als je ze weer 2 aan 2 koppelt.

Ik heb goede redenen om dit advies te betwijfelen, de accu's verouderen per definitie volgens hun eigen "eigenschappen" en zodra eentje iets uit de pas gaat lopen maakt het in serie met een 24V lader de verschillen geleidelijk steeds groter.

Klopt, zo heb ik meegemaakt dat bij een tankwagen, die bijna iedere dag gebruikt wordt, een accu het (bijna) had begeven. Er zat een slechte cel in. De andere accu had op dat moment een klemspanning van bijna 15 Volt, zodat het totaal van de beide accu's wel boven de 24 V lag.
De defecte accu is vervangen voor een zelfde nieuwe (deze eerst goed vol geladen) en de klemspanning van de andere accu is omlaag gebracht met een stroomverbruiker (zo'n 12 V accutester die een startstroom kan nabootsen) zodat deze accu dezelfde klemspanning kreeg als de nieuwe accu. Vervolgens de accu's gekoppeld.
Probleem (slecht starten) opgelost.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 04 Jun 2018, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2018, 13:51

Erik Peters schreef:...
De defecte accu is vervangen voor een zelfde nieuwe ..... . Vervolgens de accu's gekoppeld.
Probleem (slecht starten) opgelost.

Precies, als je de twee in serie geschakelde accu's ieder voor zich in de beste conditie houdt dan behoud je ook zo lang mogelijk de totale capaciteit van de twee. Bij de moderne high-tech accu's met hoge capaciteiten (bijv LiFePO) heb je zelfs bewakingssystemen die alle cellen individueel op peil houden.

Ben je zuinig koop je dus maar twee Aldi (of andere intelligentere) 12V laders.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”