Nato haak + 1t Polynorm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 07:28

Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor Chris1980 » 22 Jun 2018, 12:17

Beste Landrovervrienden,

ik heb een vraag waar ik al heel wat meningen en ideeen over gelezen en gehoord heb, hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid verschaffen :)

Momenteel ben ik in de gelegenheid om een 1t Polynorm aanhanger aan te kunnen schaffen, deze zou ik dan achter mijn 110 willen hangen, gebruik makend van een Natohaak. Deze aanhanger weegt 600 kg, zelf gewogen en heeft verder geen kenteken of plaatjes.

1. Mag ik met een rijbewijs B deze combinatie rijden, mits niet zwaarder beladen dan 750kg (ja 150kg lading) ?

2. Moet de aanhanger een eigen kenteken hebben?

3. Is een Natohaak wel toegestaan?

Alvast bedankt, gr Chris

dormos
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 Jun 2010, 13:08

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor dormos » 22 Jun 2018, 13:09

Volgens mij:

1. Ja, want lichter dan 750kg en combinbatie niet zwaarder dan 3500 kg.
2. Nee, zie 1 dus mag er een witte plaat op met het kenteken van de trekkende auto
3. Nee, niet goedgekeurd voor op de weg.

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor VeeTee » 22 Jun 2018, 17:39

dormos schreef:Volgens mij:

1. Ja, want lichter dan 750kg en combinbatie niet zwaarder dan 3500 kg.
2. Nee, zie 1 dus mag er een witte plaat op met het kenteken van de trekkende auto
3. Nee, niet goedgekeurd voor op de weg.

Groet,

Hans


Inderdaad, behalve:

3. Nee, want het trekoog (aan de aanhanger) heeft geen keurmerk. De natohaak (zgn. Pintle) als het goed is wel. Maar dat maakt voor het eindresultaat natuurlijk niets uit.

Het wordt wel vaak gedoogd, maar uit verzekeringstechnisch oogpunt had ik mijn M416 aanhanger toch maar omgebouwd naar een gewone koppeling. Je zult maar in een ongeluk geraken, ongeacht je schuldig bent of niet, en of de aanhanger er wel of niet iets mee te maken heeft, de verzekering ziet daar wel een gaatje in om moeilijk te doen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Chris1980
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 07:28

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor Chris1980 » 22 Jun 2018, 19:04

Heren, bedankt voor deze info!

Heb vanmiddag een belrondje RDW en verzekering gemaakt en zelfs bij de sterke arm langs geweest :D Ik heb met name de koppeling beschreven en hier zijn de antwoorden.

Politie: Wij zien geen probleem mits de verbinding veilig is en deugdelijk is en het trekkend voertuig APK goedgekeurd en verzekerd is.

RDW: Een trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag de auto alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan het trekkende voertuig. De keurmeester zag geen bezwaar voor de APK.

Verzekering: Deze aanhanger met deze koppeling valt gewoon onder de verzekering, mits het trekkende voertuig APK goedgekeurd is.

Ik krijg het idee dat het toch hier en daar grijs gebied is maar dat wel belangrijk is dat je aan kan tonen dat e.a. deugdelijk is d.m.v. geldige APK en bv garage bon waarop staat dat de haak correct vast is gemaakt op het voertuig.

tot zover weer :lol:

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor VeeTee » 22 Jun 2018, 20:05

Bel je verzekering nog eens, en vraag dan of ze het zwart-op-wit op papier willen zetten voor je... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

paul k
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor paul k » 25 Jun 2018, 08:41

Ik heb een Penman trailer, mét nato oog én kenteken.
De vorige eigenaar heeft m op kenteken gekregen een paar jaar geleden ( aanhanger is in 2008 gebouwd) en zo'n 3 jaar geleden naar NL gekomen en op kenteken gezet.
De meeste correspondentie ging over reminrichting, pagina's lang..... Over koppeling werd niet moeilijk gedaan.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Ron63
Berichten: 1093
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor Ron63 » 25 Jun 2018, 11:51

VeeTee schreef:Bel je verzekering nog eens, en vraag dan of ze het zwart-op-wit op papier willen zetten voor je... ;)


Jij weet net zo goed als iedereen dat een verzekering heel weinig op papier zet :roll:

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 6768
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jun 2018, 14:45

Ron63 schreef:
VeeTee schreef:Bel je verzekering nog eens, en vraag dan of ze het zwart-op-wit op papier willen zetten voor je... ;)


Jij weet net zo goed als iedereen dat een verzekering heel weinig op papier zet :roll:


Een verzekeraar verzekert je van veel kleine lettertjes op papier.

Mijns inziens is het slimmer om de uitkomst van het telefoongesprek samen te vatten en samen met een foto van de aanhanger op te sturen.
De verzekeraar is dan op de hoogte van het "risico" en daarmee heb je ruimschoots aan je informatieplicht voldaan.
Willen ze dan alsnog terugkomen op de telefonische informatie dan laten ze het heus wel aan je weten.

Groeten MarcS

Ron63
Berichten: 1093
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor Ron63 » 25 Jun 2018, 16:07

Die manier heb ik inderdaad ook gedaan toen de 130 van grijs naar geel kenteken ging. Gemeld en daarna per mail gesprek bevestigd.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Nato haak + 1t Polynorm

Berichtdoor VeeTee » 25 Jun 2018, 17:04

Ron63 schreef:
VeeTee schreef:Bel je verzekering nog eens, en vraag dan of ze het zwart-op-wit op papier willen zetten voor je... ;)


Jij weet net zo goed als iedereen dat een verzekering heel weinig op papier zet :roll:

Groet Ron


Precies. Mijn antwoord was licht ironisch bedoeld... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot] en 10 gasten