zware koppeling Puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Persepolis

zware koppeling Puma

Berichtdoor Persepolis » 05 Jul 2018, 19:10

Goedenavond,

Ik heb vandaag de veer van mijn koppeling vervangen omdat met file rijden je kuiten een beetje worden opgeblazen.
Na een beetje vloeken heb ik de nieuwe veer (DA1266) er weer opgekregen.

Mijn verwachting was na de vervanging van de veer dat de koppeling lekker licht zou gaan, echter viel dit een beetje tegen.

Heb ik nu een verkeerde veer gekocht of kan ik het nog ergens anders in zoeken. De koppeling zelf misschien?

Hoe licht of zwaar behoort de koppeling te zijn zonder deze hulpveer?

Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008

atilgen

Re: zware koppeling Puma

Berichtdoor atilgen » 05 Jul 2018, 22:18

Kan je nagaan hoe zwaar de koppeling is van een TD5 of zijn voorgangers.
Met de Clutch pedal assist spring gaat het een stuk lichter dan met oude orginele enkele veer.
Echt licht zoals in een "gewone auto" gaat het nooit worden vrees ik.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jul 2018, 22:26

Dag Mario,

Of je de goede veer hebt weet ik niet.
Ik begreep dat LandRover nogal wisselvallig verschillende koppelingsveren heeft gemonteerd, dus weet ik niet eens wat er bij mij nu op zit.

Echter ... als je last krijgt van je kuitspier dan doe je misschien iets anders niet goed.
Ik voel hoogstens mijn linker-knie, ik trap gewoon met de bal van mijn voet het pedaal "door de bodem".
Als je probeert om met je hiel op de mat en met je tenen op het pedaal de koppeling te bedienen ... dan krijg je last van je kuiten ...
... het is nu eenmaal geen "luxe-wagen".

En ... als het toch zo is dat je bij gebrek aan fietsspieren last van de koppeling blijft houden: dan bestaan er oplossingen met een bekrachtigde koppeling (vraag me niet naar het hoe en wat, ik heb er wel eens iets over gelezen maar ben de finesses vergeten).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 05 Jul 2018, 22:38

⇧ Exact. Als je op de vrachwaggelmanier de koppeling bediend, dus min of meer met je onderbeen verticaal op en neer bewegen, belast je meer je dijbeenspieren, die zijn ook veel sterker. Ik heb zelf nog nooit last gehad van een te zware koppeling, en rij sinds 10 jaar dagelijks in de Defender.

Je kunt eventueel wel een servo plaatsen, dat werkt met vacuüm zoals bij de rembekrachtiger. Zie http://www.redbooster.com
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jul 2018, 00:00

Hallo Mario,

Op mijn 300 Tdi zit (al 20 jaar) zo'n hulpveer. De TD5 heeft niet zo'n veer en de koppeling gaat maar een fractie zwaarder. En is iets makkelijker te doseren. Ik mis de veer in ieder geval niet (de koppeling gaat niet zo zwaar als bij een paar tractoren hier, daar moet je bijna op gaan staan).
Met name volledig ingetrapt helpt de veer het pedaal ingetrapt te houden (tijdens ontluchten van de koppeling bleef het pedaal onderin staan en moest ik het omhoog trekken).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Jul 2018, 11:11

Bij mijn Puma ging de koppeling zwaarder dan die van de Td5 van een makker. Mijn vrouw vond het niet wat in de file.......

Toen ik eens een gebroken voet bleek te hebben heb ik er een losse servo tussen gezet zoals ook op de MGB's gebruikt worden. Da's dezelfde oplossing als van de link hierboven maar dan voor een normale prijs en in mijn tijd had Red B geen oplossing voor Left Hand Drive......

Toen ging de koppeling eigenlijk te licht om er nog goed gevoel in te hebben maar na een tijdje wennen was het prima
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jul 2018, 11:29

Edward schreef:.... Mijn vrouw vond het niet wat in de file.......

Kijk, ik wist dat er een "betere" oplossing was.

En verder helpt het natuurlijk ook in de file niet steeds en heel strak aan te sluiten.
Zit er een beetje beweging in gewoon in de 1º laten voortrollen, is er iets meer beweging dan in de 2º laten rollen.

Als meer mensen kiezen voor dit wat rustiger rollen krijg je ook minder harmonica-effect en daarmee worden files korter.
Al weer een paradox, het steeds kort aansluiten lijkt sneller maar is dus uiteindelijk trager, zelfs als je die onvermijdelijke file-wisselaars meetelt (die file-wisselaars winnen bij een wat langere file vaak slechts een paar auto's).

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 06 Jul 2018, 12:06

Precies Marc. Ik rij meestal tussen de (andere ;-) ) vrachtwagens en blijf gewoon rechts in een file. Niet zelden meegemaakt dat filewisselaars uiteindelijk weer achterop komen.
Ik heb het niet meer in de gaten dat het koppelingspedaal zwaar gaat, maar het gaat enorm zwaar, dat merk je wel als je het en keer met de hand indrukt. Je been kan met gemak je hele lichaamsgewicht een zet geven, bijvoorbeeld met het traplopen.

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 06 Jul 2018, 17:09

VeeTee schreef:⇧ Exact. Als je op de vrachwaggelmanier de koppeling bediend, dus min of meer met je onderbeen verticaal op en neer bewegen, belast je meer je dijbeenspieren, die zijn ook veel sterker. Ik heb zelf nog nooit last gehad van een te zware koppeling, en rij sinds 10 jaar dagelijks in de Defender.

Je kunt eventueel wel een servo plaatsen, dat werkt met vacuüm zoals bij de rembekrachtiger. Zie http://www.redbooster.com

Dit is best interessant! Bedankt voor de tip.
Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 06 Jul 2018, 17:14

Erik Peters schreef:Hallo Mario,

Op mijn 300 Tdi zit (al 20 jaar) zo'n hulpveer. De TD5 heeft niet zo'n veer en de koppeling gaat maar een fractie zwaarder. En is iets makkelijker te doseren. Ik mis de veer in ieder geval niet (de koppeling gaat niet zo zwaar als bij een paar tractoren hier, daar moet je bijna op gaan staan).
Met name volledig ingetrapt helpt de veer het pedaal ingetrapt te houden (tijdens ontluchten van de koppeling bleef het pedaal onderin staan en moest ik het omhoog trekken).

Groet,

Erik.

Op mijn 300tdi heb ik ook zo,n veer, echter de koppeling zonder deze veer gaat bij de 300tdi een stuk lichter dan bij de puma.
Met de plaatsing van een andere veer is niet het verschil wat ik had verwacht. Helaas
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Terug naar “Techniek”